Viser innlegg med etiketten Kylling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kylling. Vis alle innlegg

onsdag 1. juli 2015

Kyllingbryst med aspargesrisotto


En god og enkel risotto med et saftig stykke hvitløksstekt kyllingbryst. Oppskriften er hentet fra Rema1000. Ikke akkurat den enkleste og rakeste retten, men veldig god og litt kos en kveld du har lyst på noe annet. 

Oppskrift:
(2 personer, 40 minutter)
2 kyllingfilet
 ss solsikkeolje
0,5 ss smør
2 fedd hvitløk
1 kvist timian
Salt og pepper

Risotto:
100 g risottoris
1 ss olivenolje
1 sjarlottløk
0,5 dl hvitvin
2 cc sitron
2 dl kyllingbuljong
2 dl vann
1/2 bunt asparges
salt, pepper
25 g parmesan
1/2 ss smør
0,5 dl kremfløte
1/2 bunt vårløk

Fremgangsmåte:
Krydre kyllingfiletene med salt og pepper og steik dem på begge sider til de er nesten gjennomstekte. Tilsett smør, knust hvitløk og timian. Øs over vesken på kyllingen fra hvitløkssmøret o ca 1 minutt.

Skrell asparges(halve stilken nedenfra ca) og del i passe små biter. Aspargesen forvelles. Kok i 3-4 minutter og avkjøl i kaldt vann. surr sjarlottløk i oljen og tilsett risen. La dette surra sammen i et halvt minutt. Ha på hvitvin og kok til væsken er fordampet. Evt. erstatt med mer buljongvæske. Spe på med kyllingkraft og vann. Spe inn litt og litt og la det småkoke til risen ennå er litt bløt, ca 18 minutter. Ha i asparges og vårløk og tilsett revet parmesan, smør og lettpisket kremfløte. Smak til med salt pepper og sitron. 

Server risotto og kylling sammen. 

NYT!




torsdag 25. juni 2015

Kylling med honning, ingefær og lime


En smakfull kyllingrett fra godt.no. Akkurat den gangen jeg lagde retten hadde jeg ikke pak choy, men det smakte godt uten også. 

Oppskrift:
(2 porsjoner, 30 min)
400 g kyllingfilet
olje, salt, pepper
0,5 stykk lime
250 g pak choy
1 ss soyasaus
1 vårløk
koriander, ris

Saus: 
0,5 dl honning
1 ss ingefær
1 fedd hvitløk
1 ss oystersaus
1 ss limesaft
1 ss søt chilisaus
0,25 dl vann



Fremgangsmåte:
Kok ris etter anvisning på pakken. Del kyllingen i ønskede biter. Bland sammen ingrediensene til sausen. Krydre kyllingen med litt salt, evt pepper og gjennomsteik den, ca 5 minutter. Ha over sausen og la det småkoke til den tykner. Ca 2-3 minutter. Ta en annen panne og frem pak choy i litt olje. Tilsett litt vann og kok til væsken er borte. Tilsett soyasaus. Server salat ogkylling med ris, skivet vårløk og fersk koriander.

NYT!

søndag 31. august 2014

"Ekte" Thailandsk stekt ris


Det ser kanskje ikke kjempespennende ut, men det smakte faktisk veldig godt! Oppskriften er hentet her.

Oppskrift:
(3 - 4 personer, ca 45 min)
5 dl kokt ris(ca 2,5 dl ukokt)
3 ts soyasaus
2 ts sukker
4 ss østersaus
50 ml vann
7 ss olje
1 ts smør
4-5 ss mais
4-5 ss grovraspet gulrot
2 løk
1/2 pakke smårettsskinke
2 fedd hvitløk (står 10 i opprinnelig oppskrift...)
4 egg
(evt 1-2 kyllingfilet og kål)

Kok ris, gjerne dagen før eller tidligere på dagen. Ha i oljen i ei stor steikepanne. Steik hvitløk og ha i løken. Steik løken til den er blank. Ha i kjøtt. Så ha i egg. Bland godt og finhakk egg etterhvert som det steiker. Ha så i østersaus, soyasaus, sukker og vann. Ha i grønnsaker og litt smør. Ha til slutt i risen, bland og varm opp/steik lett.

NYT!




onsdag 9. juli 2014

Kyllingburger med ananassalsa

Jeg har prøvd meg på en ny Rema1000 oppskrift. Oppskrift fra her. Jeg prøver stadig vekk å få min litt kresne mann til å like nye ting. Han er veldig glad i hamburger og ananas, men liker ikke veldig godt salsaer, dressinger osv. Så dette var en liten mellomting. Jeg syns det var veldig smakfullt, OG dette var min aller første dressing!

Oppskrift:
Hamburgerbrød(jeg lagde dem ikke fra bunnen)
Litt pommes frites

(Kyllingburger)
400 gram kyllingkjøttdeig
Salt og pepper

(Ananassalsa)
1 lime
1 ss ingefær
1 chili
1 løk
1/2 ananas

(Dressing)
1 egg
2 dl solsikkeolje
4 dråper tabasko
1 ss tomatketchup
1 ts kapers1 ts dijonsennep

(Kyllingburger) Bland kjøttdeig, salt og pepper. Form til burgere og steik dem i litt solsikkeolje til de er helt gjennomstekte. La dem hvile. 

(Ananassalsa) Skrell ananas og del i små firkantede biter. Finhakk løk og chili, riv ingefæren. Bland alt og smak til med limesaft og skall.

(Dressing) Bland egg, sennep, ketchup og kapers med visp/stavmikser. Spe på med olje til ønsket konsistens. Smak til med tabasko og evt salt.

NYT!

torsdag 3. juli 2014

Grete Roedes kyllinggryte

Nok en oppskrift fra Grete Roedes "Lett og lettvint". En tomatkyllinggryte. Det er nesten som en enkel bolognese med kylling. En grei mild kyllingrett som burde passe for de fleste.

Oppskrift: 
(2-3 porsjoner - ca 30 minutter)
2 kyllingfileter(evt 1 grillet kylling i biter)
1 løk
1 ss olje
1 ss tørket basilikum (eller ca 1 ss frisk hakket basilikum)
1 boks hermetiske tomater
1 terning hønsbuljong (ikke noe ekstra væske om du ikke ønsker)
Pasta

Skjær kyllingfilet i biter og steik/del opp hel kylling. Fres løk og basilikum i litt olje og ha over hakka tomat. Tilsett buljongterningen. Ha i kyllingen og la det trekke/småkoke til alt er gjennomvarmt. Server med ønsket type pasta.

NYT!


søndag 4. mai 2014

Kylling i karri

En fargerik og god Grete Roede oppskrift er testet ut. Kylling i karri som den heter, og den er hentet fra kokeboka Lett og Lettvint igjen.

Oppskrift:
(2-3 porsjoner - ca 50 minutter)
2 kyllingfileter
1 ss smør
2 ts karri
1 løk
3 dl hønsebuljong
1 eple
3-4 stilker stangselleri
1 paprika
1 ss mangechutney
1 ss maisenna
salt, pepper
Ris

Smelt smøret og ha i karri. Brun kyllingen og løken raskt i panna. Ha i hønsebuljong og la det surre i ca 30 minutter. Skjær opp eple, paprika og selleri og ha i. La det koke videre i noen minutter. Server med ris.

NYT!



fredag 2. mai 2014

Kyllingfrikasé

Kyllingfrikasé er en enkel og grei middag, som smaker faktisk veldig godt. Jeg var litt skeptisk første gang vi hadde det, men den er blitt et fast innslag hos oss.

Oppskrift: 
(2-3 porsjoner - ca 45 minutter)
2 kyllingfileter
3 poteter
1 løk
3 gulrøtter
1/2 purre
1/2 sellerirot

Frikasésaus:
2 ss smør
3 ss hvetemel
4 dl hønsebuljong
1/2 dl matfløte(jeg brukte havrefløte!)
salt og pepper

Del grønnsaker og kylling i ønskede biter. Smelt smøret og ha i hvetemel. Spe i med halvparten av buljongen og kok opp. Ha i resten av buljongen og fløten. Tilsett grønnsaker og kylling og la det småkoke til alle grønnsakene er møre. Smak til med salt og pepper og server med litt brød til.

NYT!

lørdag 12. april 2014

Østens kylling

 En mild og god gryte for deg som liker ananas og milde smaker for ganen. Jeg brukte hermetisert ananas, men hadde nok foretrukket fersk ananas for bedre smak en annen gang. Jeg skal ikke påstå det er min favoritt, men absolutt en grei hverdagsrett! Oppskriften er hentet fra Grete Roedes "Lett og lettvint".

Oppskrift:
(2 porsjoner - ca 30 min )
2 kyllingfileter
2 løk
1 fedd hvitløk
1/2 ingefærrot
1 liten purre
6 skiver ananas
3 ss soyasaus
1,5 dl vann
1 ss maisenna
salt
olje

Kok ris etter anvisning på pakken. Skjær kylling i strimler. Brun kyllingen og ta den utav pannen etterpå. Brun løken. Bland sammen vann, maisenna og soyasaus og hell over løken. Ha i oppdelt ananas og litt av purren. Ha tilbake kyllingen i gryten og surr under lokk i ca 10 minutter. Pynt med litt rå purre og server med kokt ris.

NYT!



mandag 20. januar 2014

Kyllingform med chorizo, paprika og sitron

Jeg var så heldig å få besøk av Lisa her en dag i sist uke, og når hun tilbydde seg å lage middag så takket jeg umiddelbart JA!

Retten ble denne fargerike "lage seg selv" retten fra Trines Matblogg. Det smakte kjempegodt, og jeg kan absolutt anbefale den.

Oppskrift:
4 kyllingfileter
100 g chorizo
1 rødløk
3-4 fedd hvitløk
1 rød paprika
1 gul paprika
1,5 dl kyllingkraft
0,5 dl hvitvin eller eplejuice
1 ts paprikakrydder
salt og pepper
1 sitron
Couscous

Brun kyllingen raskt i ei steikeopanne. Mens den får litt farge skjær opp alle grønnsakene. Legg grønnsakene i bunnen, hell over væske. Legg over kyllingen og sitronskivene og krydre.

Steik i 200 grader i ca 30-40 minutter. La retten hvile i 5-10 minutter før servering. Lag couscous mens retten hviler.

Saftig og godt, NYT!


lørdag 28. september 2013

Grønnsaker fra hagen med litt størrelse!

I år har jeg til og med fått litt størrelse på grønnsakene mine fra hagen/drivhus. Se foreksempel denne store paprikaen!!

Og denne normalstørrelse gulerota! På tross av at jeg har satt dem ganske nært hverandre for å få mest mulig utav den ene plastboksen med gulrøtter! Boksen er ikke større enn ca 50x70 cm eller noe slikt, og jeg har fått iallefall mellom 35-50 gulrøtter i varierende størrelse. Noen store og flotte, andre korte og stumpe, og noen i merkelige former! 

Til og med purren er bedre i år enn i fjor, for i år var jeg ikke på ferie på tidligsommer og fikk lagt mer jord oppetter purren etterhvert som den vokste, og dermed fikk jeg en lengre hvit stamme på purren. Finfint! 

For en fryd å spise egne grønnsaker og frukter, anbefales til alle som har anledning til det:)

fredag 28. juni 2013

Kylling på ølboks!

Dette er en rett jeg har tenkt på lenge å prøve, og siden mitt forrige forsøk på helstekt kylling så tok jeg en sjangs på det igjen. Nok et fint kompromiss mellom meg og mannen:) Øl og en ny rett - alt ok! Retten i seg selv var god! Kyllingen ble saftig og god, og det var veldig enkelt å lage. Sausen som var på oppskriften jeg brukte var helt ok, men ikke noen høydere. Vil nok gjøre noe annet med sausen neste gang! Oppskriften er hentet fra Grys kjøkkenskriverier.

Oppskrift: 
1 hel kylling
salt og pepper
tørket chili
1-2 fedd hvitløk
1 boks 0,5l øl

1/2 boks seterrømme(til saus)

Ris eller poteter
Salat

Gni salt, pepper, hvitløk og chili godt over hele kyllingen. Tøm ut ca 1/3 av ølet i boksen og gi det til en fornøyd mann (eller drikk det selv!). Tre kyllingen over boksen. Sett kyllingen i en ildfast form. Stek kyllingen i ovnen på ca 180 grader i 1 time. (Kan også gjøres på grillen). Kyllingen er ferdig når du stikker hull på kyliingskinnet og det kommer blank væske ut. Ta den fosiktig ut av ovnen og ta den av boksen(boksen er fort litt varm!)

Rør rømmen ut i kraften som er samlet i den ildfaste formen. Smak til med salt og pepper. 

Server med ris eller poteter og salat!
NYT!


onsdag 22. mai 2013

Jamie Olivers helstekte kylling!

Jeg har valgt bildet med omhu, ingenting smaker så godt som en kylling stuffet med sitron. Dette var mitt første vellykkede forsøk på helstekt rå kylling, eller rå kylling generelt sett utenom filet og kjøttdeig. YAY! Endelig:) Han der Jamie Oliver altså, han vet visst hva han prater om!

Oppskrift: 
1 hel rå kylling
salt og pepper
3 små never friske urter(jeg brukte basilikum, persille og oregano)
4 ss olivenolje
1 sitron
4 lauvbærblad
2 kvaster rosmarin

3 potet
2 gulrot 
1/2 løk
1/2 sellerirot
(smaker nesten ikke selleri, gir bare god smak for dere som er litt skeptiske til selleri)

Sett på ovnen på 225 grader. Vask/skyll kyllingen godt(inni og utpå), og tørk av med tørkepapir. Gni inn buken med salt. Løsne skinnet på brystet fra kjøttet. Lag en lomme på hver side, eller åpne ved brystbeinet og lag en stor lomme. Dryss litt salt i lommene og fyll dem opp med mesteparten av finhakka urter. Ha litt olivenolje over kyllingen. Del sitronen i to og dytt den inni kyllingen. Ha også med  rosmarinen og lauvbærbladet inni. Trekk alt skinnet tilbake på plass, slik at ikke noe kjøtt står utildekt av skinn. Bind eventuelt vingene sammen. Skjær noen kutt i lårene og gni inn med resten av olivenolje, urtene, salt og pepper. Legg kyllingen med den ene brystsiden ned og steik den i 5 minutter. Snu den og gjør det samme på andre siden. Imens skreller du og skjærer opp i ønskede biter. Legg dem i bunnen av en ildfast form, salt og pepre, mulig ha litt urter over. Legg kyllingen over og la det steike 1 time. 

NYT!

onsdag 15. mai 2013

Fransk kyllingsuppe

Dette er også en oppskift jeg fant på mat.no( er nå en del av matprat) for lenge siden, men som jeg aldri fikk prøvd. Så nå har jeg gravd frem litt i alle gamle papirer og funnet noen skatter. Denne var veldig smakfull, men mild i smaken. Og rask å slenge sammen. Super hverdagssuppe! Og vakker å se på om du bruker ferske urter:)

Oppskrift:
 2 stk kyllingfilet
 1 liter hønsebuljong(eller kyllingkraft)
 1/2 boks hakka tomater
skallet fra 1/4 appelsin
 2 poteter
 1 gulrot
 1/2 purre
 1/2 til 1 løk
 1/4 stk fennikel
 1 båt hvitløk
 2 ss olje
1/2 ts gurkemeie
2 ss frisk basilikum

Skjær opp grønnsaker og kyling i biter. Kok opp kyllingbuljongen, hakka tomat og appelsinskallet. Mens dette koker opp bruner du lett grønnsakene til de blir litt myke i ei panne. Ha grønnsakene i buljongblandingen og ha i gurkemeie, basilikum og kyllingen. La suppen småkoke i 5-10 minutter til kyllingen er gjennomstekt. 

Server suppen med litt ferskt brød. NYT!

søndag 12. mai 2013

Red Curry Paneng Gai

Det hender at jeg lager ferdigmat, hvis jeg er helt uten inspirasjon eller har veldig dårlig tid. Så her en dag prøvde jeg en ferdigpakke jeg ikke har sett eller prøvd før. Denne var veldig god, god smak og litt spicy! Even syns det var litt sterkt, men hans sterk-grense er ikke så veldig høy! En dag får jeg prøve denne fra bunnen av, tror ikke det tar sååå mye lenger tid egentlig. Vi får se:)

lørdag 4. mai 2013

Chicken fried rice

Jeg har prøvd nok en Rema1000-oppskrift. Chicken fried rice var en ganske enkel og grei stekt ris variant, ganske lik den jeg lager på egenhånd. Litt lite smak for meg, men jeg tok litt mer soyasaus og da ble det fin-fint!

Oppskrift:
2 kyllingfileter
3 ss rapsolje
1 egg
Ris

1 pakke Bama råkost
1 løk
1 tomat 
1 fedd hvitløk

2 vårløk
1 ss soyasaus
1/2 ts sukker
Pepper

Kok ris etter anvisning. Skjær kylling, løk, hvitløk og tomat i biter. Ha oljen i panna og steik egget, ha så i kylling og råkost, løk, hvitløk og tomat og steik det mens du rører. Tilsett risen og ha i vårløk. Smak til med soyasaus, sukker og pepper.

NYT!

tirsdag 23. april 2013

Paprikakylling!

Denne retten var veldig, veldig god! Veldig enkelt og allikevel smakfull. Minner litt om mangokylling, bare med paprika. Imponerende mye smak med imponerende lite arbeid.

Oppskrift: 
1 løk
2 ts paprikakrydder
smør til steking
1 ts salt
1/2 ts pepper
1,5 dl tomatjuice
1 dl appelsinjuice
1 dl kyllingbuljong
2 ss hvetemel
1 dl creme fraiche(eller fløte)
1 liten grønn paprika
1 liten rød paprika

Finhakkløken og brun den litt i smør og paprikakrydder. Vend kyllingen i blandingen og krydre med salt og pepper. Hell på tomatjuice, appelsinjuice og kyllingbuljong. La det småputre i ca 30 minutter. Ta opp kjøttet og hell i creme fraiche. Ha i paprika om du vil ha dem gjennomkokt, ha dem i etter 5 minutter om du ikke vil det. La det småkoke i 5 minutter. Ha kyllingen i igjen og la det bli gjennomvarmt sammen med paprika. 

Server med kokt ris og gjerne litt salat. 

NYT!


torsdag 28. mars 2013

Sitronkyllingsuppe

Jeg har vært innom og snoket på Millas mat sine oppskrifter igjen og funnet denne Sitronkyllingsuppa. Mmmm. Jeg er veldig glad i ei god kyllingsuppe, og denne fyllte nok både mine og mannens krav. Jeg tror mange menn har problemer med å godta suppe som "ordentlig mat", og dermed er det litt forskjellige krav til ei suppe. 
Det er ei suppe(Eilen): Check! 
Kjøtt i suppa - kylling(Even): Check! 
Nudler eller annen "ordentlig mat" i suppa(Even): Check!
Det er ei suppe som kan omgjøres til gryterett ved å ta mye mat og litt lite suppe(Even): Check! 
Konklusjon: alle fornøyd :)

Oppskrift:
1,5 liter kyllingkraft(brukte buljong og vann)
Salt, pepper, timian og sitronpepper
5 skiver sitron
2 kyllingfilet
1,5 løk
2 gulrøtter
Persille
2 plommetomater(flådde)
150 g nudler
Brød til suppa

Skjær gilrot og løk i små biter og brun den litt i smør. Ha over kyllingkraften og kok opp. Smak til med salt, pepper, timian og sitronpepper. Ha i kyllingen og la den småkoke i gryta ca 5-7 minutter. Ha i nudler og kok dem møre. Helt mot slutten ha i plommetomatene og persillen. Server med sitron til å ha over og brød ved siden av. Enkel og rask hverdagssuppe :) Ekstra frisk med litt sitronsmak ved servering!

NYT!



onsdag 20. mars 2013

Szechuankylling

Når jeg først var i gang så måtte jeg jo prøve meg på flere oppskrifter med søt soyasaus, for å utnytte flanska som allikevel stod i kjøleskapet. Så da fant jeg tilfeldigvis denne oppskriften fra MariannMat sin blogg. Denne var en enkel og grei oppskrift på en asiatisk smakende rett. 

Oppskrift:
300 g kyllingfilet i biter
1 ss olje
1/2 grønn paprika
1/2 rød paprika
1 liten gul løk
5 sjampinjonger (jeg droppa disse for jeg hadde det ikke i hus)
1 gulrot
1 dl cashewnøtter
Ris

Sechuansaus:
1,5 dl hønsebuljong
2 ss soyasaus
1 ss ketap manis
1/2 ss revet ingefær
1 fedd revet hvitløk
1/2 ss rød chillipasta
1/2 ss potetmel utblandet i vann
salt og pepper



Sett på risen. Skrell og skjær opp alle grønnsakene og kyllingen. Brun kyllingen. Wok grønnsakene, begynn med gulrot og løk og ha i paprika litt seinere. Ha over buljong, soyasaus og ketap manis og bland godt. Ha oppi resten av sausingredienser. La alt sammen småkoke til risen er ferdig. Smak til med salt og pepper. Ha over cashewnøtter over.

NYT!

torsdag 7. mars 2013

Nudelsuppe med kylling og chili

Jeg har vært hos Trines matblogg igjen og hentet oppskrifter! Denne nudelsuppa tenkte jeg at måtte prøves, et lite kompromiss med min ikke så suppe-glade mann. Med kyllingbiter og nudler, det må vel være mat som metter:)

Oppskrift:
2 kyllingfilet
150-200 gram eggnudler
1/2 rødløk
1 rød paprika
2 vårløk
1 chili(uten frø)
1 ts revet ingefær
1,2 l vann
1/2 kyllingbuljongterning
1 dl soyasaus
6 ss sweet chilisaus
saft fra 1/2 lime
Frisk koriander
salt og pepper

Ristede sesamfrø

Brun kyllingfileten i panna med litt olje. Kok opp vannet i en gryte. Ha oppi soyasaus. Tilsett nudlene og grønnsakene, ingefær og chili. La det småkoke/trekke i 5 minutter. Tildell buljongen. Smak til med limesaft, salt, pepper og sweet chilisaus. (Jeg må innrømme at jeg glemte chilisausen! Det ser jeg nå! Og fremdeles var det godt. Det er VELDIG typisk meg å glemme en ingrediens..!) Strø over ristede sesamfrø og server med rundstykker og NYT!

mandag 4. mars 2013

Kylling med honning og bacon

Dette var ei oppskrift jeg fikk tips av Charlotte om å prøve:) Dette var superpopulært her i heimen! Even syns det var storveis, og jeg syns også det var godt. En superenkel og nesten ingen arbeid! Oppskriften er hentet fra Anjas opskrifter.

Oppskrift:
2 kyllingfileter
4-6 skiver bacon
Salt og pepper
2 ss honning

Sett ovnen på 200 grader. Salte og pepre kyllingfileten. Smør honningen på baconet og legg over/rull rundt kyllingfileten. Ha kyllingfiletene i en ildfast form og steik i ca 35-40 minutter. Server med ris og salat!

NYT!