Viser innlegg med etiketten Drikke. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Drikke. Vis alle innlegg

søndag 12. juli 2015

Iskaffe

Jeg liker veldig godt iskaffe, men butikkjøpte er veldig dyre(og ofte veldig kaloririke). Jeg lager derfor en rimelig og ikke så kaloririk variant hjemme.

Oppskrift:
1/2 dl sterk kaffe (bruker ofte bare pulverkaffe)
3 dl ekstra lett melk
4-5 isbiter (helst laget av kaffe)
1 ts akasiehonning eller lønnesirup
Evt steviadråper om du vil ha den søtere

Bland kaffe og melk først, ha så i honning/lønnesirup og stevia. Ha til sist i isbiter. Vent helst noen minutter for at isbitene skal ha fått kjølt ned iskaffe. 
NYT!


torsdag 13. februar 2014

Sunnere sjokolade-is!

Jeg skal jo straks begynne et nytt og sunnere liv igjen og har funnet et lite plaster på såret for det. Her er en sjokolad/banan is med bare sunne ingredienser. Hvis du bruker frossen banan så smaker den faktisk veldig lite banan og veldig mye is!

Oppskrift:
(ca 2 porsjoner)
1,5 frossen banan (skåret i biter før nedfryst)
Vanlijeessens(ca 5-7 dråper eller etter smak)
1 ts kakao
Melk (jeg brukte ekstra lett) 

Ta frem blenderen. Ha i den frosne bananen, prøv å dele den litt slik at den ikke er i en stor klump. Ha i vaniljeessens, kakao og spe på med melk frem til du klarer å få blenderen til å lage en  relativt flytende masse. Skal være slik at du må spise den med skje, sugerør funka ikke før helt på slutten. 

I noen oppskrifter står det også at du kan bruke isbiter istedet for frossen banan, det har jeg ikke prøvd, men si gjerne ifra om du har prøvd:)

**Supert tips for bananer som blir brune og som du kanskje ikke vil spise som de er: frys dem ned og bruk dem her!**

søndag 30. juni 2013

St. Hans feiring 2013

En ny St. Hans feiring er forbi, og denne gangen med skikkelig camping og overnatting! Vi tok selvfølgelig med oss bilen vår og resten av gjengen stilte mannsterke med chevi'er og telt + en caddy/telt. Lett blanding. Været var heller fuktig og kaldt, men vi hadde nå tepper og en tønne med bål i under party-teltene for varmen. Og et STORT bål. Grilling og kos. Kjekk familietradisjon! 

Camping Flassamyra.

Langbord under partyteltene:)

torsdag 8. november 2012

Varm eplecider!

Her en dag fant jeg en oppskrift på varm eplecider, en litt mildere gløgg på et vis. Jeg lagde den en litt kald kveld og vi koste oss med en god varm drikke. 

Oppskrift:
6 dl eplejuice
0,5 dl solbærsirup
saft fra en halv appelsin
2 kanelstenger

Kok opp og la det småkoke/trekke i minimum en time. Nyt!