Viser innlegg med etiketten Hage. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Hage. Vis alle innlegg

søndag 6. juli 2014

Et lite terrasseprosjekt!

Mitt kjære drivhus er litt nedprioritert med en liten baby i hus og det er ikke så veldig mye spennende som skjer der. Derfor tenkte jeg at jeg skulle prøve meg på et enkelt lite terrasseprosjekt som var fiks ferdig. Bare monter og så. Så får vi se hvordan det går!


tirsdag 6. mai 2014

Årets hagesesong i gang!

Jeg har prioritert å så frø som vanlig i år, for å ikke gå glipp av hele sesongen. Jeg sådde i slutten av mars og nå spirer det godt nede i vekstrommet mitt.

Agurk.

Chili - ferdig i pakken, bare tilsett vann. Jeg fikk den til bursdagen i fjor:)

Flittiglise - til mitt skyggebed som jeg skal lage til i år - forhåpentligvis:)

Blåknipling.

Basilikum.

Nellik

Paprika.

Purre.

I tillegg har jeg prøvd å så jordbærplanter, og de spirer sakte, men sikkert. Og så har jeg sådd stemor, uten hell enn så lenge:) Vi blir ikke helt venner jeg og stemorsblomsten!

lørdag 28. september 2013

Grønnsaker fra hagen med litt størrelse!

I år har jeg til og med fått litt størrelse på grønnsakene mine fra hagen/drivhus. Se foreksempel denne store paprikaen!!

Og denne normalstørrelse gulerota! På tross av at jeg har satt dem ganske nært hverandre for å få mest mulig utav den ene plastboksen med gulrøtter! Boksen er ikke større enn ca 50x70 cm eller noe slikt, og jeg har fått iallefall mellom 35-50 gulrøtter i varierende størrelse. Noen store og flotte, andre korte og stumpe, og noen i merkelige former! 

Til og med purren er bedre i år enn i fjor, for i år var jeg ikke på ferie på tidligsommer og fikk lagt mer jord oppetter purren etterhvert som den vokste, og dermed fikk jeg en lengre hvit stamme på purren. Finfint! 

For en fryd å spise egne grønnsaker og frukter, anbefales til alle som har anledning til det:)

tirsdag 17. september 2013

Lilje nummer 3

Jeg kjøpte meg 3 forskjellige liljer på plantasjen i fjor høst, dette var den tredje av dem. Den første var veldig fin, men ble spist opp av snegler, den andre varte veldig kort, men den tredje er superb! Den er veldig flott og blomstret nå helt på høsten, så nå står den og kaster glans over det nok så avblomstrede bedet mitt. Nydelig!

lørdag 14. september 2013

Nelliken min!

Jeg plantet nellik fra frø i år, og denne fine karen har overlevd hele stykket. Mange kom opp, men nesten alle døde underveis! Men denne finingen her har klart seg, seeeee hvor fin den er. Fornøyd allikevel, når den ene blir så vakker!

torsdag 12. september 2013

Plommer!

Plommer er jo noe av det beste som finnes, iallefall GODE plommer! Nå er det den tid på året igjen at det store flotte plommetreet som fulgte huset er klar for innhøsting. Årets fangst var 10 kilo blank! Men vi var faktisk litt seine i år, så mye var overmodent. Jeg tror ikke vi er helt vandt med plommetre ennå, så vi kjenner ikke igjen når det må høstes og når det er for seint. Da vet vi det til neste år. Vi kasta over halvparten! Tenk de potensielle 25 kilo med plommer?? Det hadde kanskje vært i overkant? Vel, vel, vi får se til neste år!

tirsdag 27. august 2013

Drivhusfangst!

Kjekt å endelig hente inn litt fra drivhuset! Om enn litt tidlig og ivrig av meg:) Bitteliten(kjempegod) gulrot, enda mindre persillerot, gul squash og agurk! Og det vakre fargespillet! 

Sukkererter!

Sukkerertene mine har blomstret og kommet med frukt! Selvom jeg tror nok sukkererter er best utenfor drivhuset, neste år skal jeg finne en utvendig plass til dem:) Elsker drivhuset mitt grønt og frodig!

Blåkniplingen min!

Se denne nydelige blåkniplingen! Jeg syns disse så flotte ut på bilde, men de er jammen ennå vakrere i virkeligheten:)

Ganske sprøtt å tenke på at denne lille spiren blir til en så stor blomst! Disse skal jeg definitivt plante til neste år! Nydelig:)

søndag 25. august 2013

Jeg har fått meg (hvitt) stakittgjerde!

Deilig å endelig være ferdig med gjerdet! Vi brukte 2 uker av ferien på å grave, støype, kutte, tilpasse og skru. På tross av ekstrem-menger med regn og DET tordenværet midt i støypingen. Vi kom i mål til slutt, men det tok litt mer tid enn planlagt! 

Jeg er superfornøyd! Vi har lagd alt fra bunnen av, ikke noen ferdige stakittgjerder. Vi bestemte oss for hvordan toppen/vinkelen skulle se ut og kuttet i lengde og vinkel. (Gangsperr!)

Jeg skal male gjerdet hvitt, men jeg begynner å tvile litt fordi dette er litt under 1/4 av gjerdet som til slutt skal dekke hele tomten og den målte ca 25 meter! Å male nesten 100 meter med gjerde etterhvert ser jeg på som litt av en utfordring...! Men vi får se. Noen som er superglad i å male gjerde? Da har jeg en plass for deg!


torsdag 15. august 2013

Bær fra hagen!

I fjor plantet jeg rød rips, hvit rips og bjørnebær. Den rød ripsen har fuglene spist opp(de 15 det var), neste år blir det nok nett over! Den hvite ripsen var en kraftig busk og kom med en del bær i år allerede. Altså - ikke veldig mange, men en del. Du ser ca halvparten i denne lille koppen her. Den hvite ripsen var veldig søt og jeg spiste opp alle bare slik de var. Nydelig! De hvite ripsen ser tydeligvis ikke fuglene så lett, så de har fått stå mye i fred. I tillegg har vi en liten nedgrodd jordbæråker vi skal flytte på til neste år, men den kommer med noen fine bær stadig vekk. Og de smaker nydelig!

Jeg har også plantet gul og vanlig bringebær i år og, så satser vi på bær der og på de stakkars bjørnebærene til neste år. Bjørnebærene likte ikke så godt den harde vinteren, men de overlevde iallefall!

Neste år blir det nok mer å hente - gleder meg:)

onsdag 14. august 2013

Månedsjordbær

Jeg plantet jo et utall månedsjordbær i februar, og nesten alle har overlevd hele turen til nå. Jeg endte vel opp med rundt 50 planter. Månedsjordbær skal visst nok være en blanding mellom markjordbær og vanlige jordbær. Så nå er jeg spent når det begynner å dukke opp jordbær på plantene.

De er ikke modne helt ennå, men det begynner å nærme seg nå. Lurer på hvordan de smaker, noen som vet?

Jeg plantet dem i store potter, bare strødde dem over jord, uten å legge noe jord oppå igjen. Så satte jeg plast over for å beholde fuktigheten. Ca 20-22 grader i rommet. Så satte jeg en potte opp ned over for at de ikke skulle få så mye lyst, de spirer visst nok når det er mørkt. Når de har spirt så satte jeg ned temperaturen til 18 grader ca. Etterhvert så plantet jeg dem over i små potter, 3-5 cm potter når de hadde fått 2-4 blader hver. Og til slutt har jeg plantet dem over i 10-15 cm potter slik at de kan bli større, men det etter jeg så de trengte større plass(når den lille potten var full av røtter). 

mandag 12. august 2013

Paprikaen begynner også å gi frukter!

Jeg fikk opp 3 paprikaplanter i år, var litt ivrig da de brukte lenger tid enn i fjor til å spire. Men de er blitt veldig flotte og frodige. Pass på dem når du setter dem ut i drivhus/direkte sollys, de er veldig sensitive og blir fort "solbrent", skjerm dem litt den første uka iallefall.

2 av plantene er blitt ganske høye(0,5m ca), og har litt variabelt med paprika, mens den 3. er veldig liten, kanskje bare 20-25 cm, men har allerede mange større paprikafrukter! Det er morsomt å se hvordan de utvikler seg så forskjellig:)

torsdag 8. august 2013

Agurk og gul squash vokser til!

Siden jeg var så uheldig å få sykdom på de første agurkplantene jeg sådde så sådde jeg også noen nye litt seint i sesongen, men de har vokst i rekordfart i drivhuset og har nå begynt å komme med små agurker. Og etter natriumbezoat-behandling så kviknet den ene agurkplanten min til allikevel og har nå kommet med en 20 cm lang agurk, fin-fint det!

(Pitteliten agurk)

(Pittelitt større agurk)

Den gule squashen min har også vokst og vokst og vokst. Dette er noe som ser ut at det er lett å så og gro, så anbefales for nybegynnere:) Plantet 4 stykk og fikk opp 4. Alle fire kommer med gule squasher overalt, noen er litt mer frodige enn andre, de ser ut til å trives best med en stor kasse og mye jord, jo større potte jo bedre. 

(En av squash-plantene, de tar plass, men er veldig dekorative! Får også flotte store gule blomster. )

onsdag 7. august 2013

Ferdig bed!

Et lite bildet av mitt eneste bed for øyeblikket. Ferdig beplantet, og liljene mine blomstrer!



fredag 2. august 2013

Test av persilleroten min!

Jeg har plantet noen (les: alle)  av persillerøttene mine litt nærme hverandre, litt ivrig:) Jeg vil jo ha mest mulig på den plassen jeg har! Så får de heller bli litt små. Men det positive er jo at da kan jeg ta opp en innimellom og sjekke ståa, så nå fikk jeg se at det begynner å bli en liten rot på den. YAY!

mandag 29. juli 2013

Utplanting av sommerblomstene!

Jeg har planta litt sommerblomster i år og, noen vellykket og noen ikke! Men nå var en del av dem store nok til å plantes ut:)

2 stemor ble plantet ut.

3 gule nemesia ble plantet ut.
Og 3 blåknipling som ikke har blomstret, men har mange knupper.

Skal legge ut bildet av det ferdige bedet snart:)


lørdag 20. juli 2013

Frodigere i drivhuset!

Bildene er tatt for ca 3 uker siden i drivhuset. Endelig begynner det å se skikkelig frodig ut! Squashen kom opp med alle 4 plantede frø. Agurkenplanten lager store agurker, salaten er klar til bruk og alt annet vokser!


Her ser du paprika viokser som bare det på den minste planten. Den har vist seg og være mest fruktbar til nå:)

Her er Nemesia og blåknipling.

De nyplantede agurkplantene mine og jordbærplantene som snart skal gis bort.

fredag 21. juni 2013

Ooops, der var et par busker vekk!

Hvordan ble rhododendron om til en haug med spon?

Oi! Plutselig et 3-etasjers hus!



Denne spiste fort, og det burde den jammen og for 1900 for et døgn i leie...)