Viser innlegg med etiketten Fisk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Fisk. Vis alle innlegg

onsdag 22. juli 2015

Sitrusmarinert laks med couscoussalat

En oppskrift fra Trines matblogg - hun skuffer jammen aldri! Nok en smakfull, men relativt enkel rett. Laksen blir frisk og smakfull, og couscousen får smak av buljong og gode grønnsaker. Men du kan jo fint ha til poteter eller ris i stedet om du vil.

Oppskrift:
(4 porsjoner, 30-40 minutter)

Først couscoussalaten:
4 dl vann
4 dl couscous
1 grønnsaksbuljongterning
2 gulrøtter
1 pakke grønne erter på pakke/boks
1 ss smør
1 ss olivenolje
salt og pepper
fersk basilikum

Så laksen:
600 gram laksefilet
Salt
1 sitron
1 lime
2 ss flytende honning
1-2 ts dijonsennep
1 ts paprikapulver
pepper

Min anbefaling er en liten dressing: Gresk yoghurt/kesam/creme fraiche eller lignende med litt salt, pepper, sitronsaft og pittelitt sukker (tips fra Lisa!)

Tilberedning:
Skru på steikeovnen på 200 grader. Skjær gulroten i små biter. Kok opp 4 dl vann og kok gulrøttene til de er nesten gjennomkokte. Ta gryta til side og ha i couscous, rør godt. La den stå og trekke i ca 3 minutter, Tilsett avrente erter og rør inn, la det stå i 3-4 minutter til. Tilsett nå smør og olje og rør forsiktig dette inn.

Når du tar couscousen av vamen kan du fint begynne på laksen. Ha laken i relativt tynne skiver (ca 1-1,5 cm på det høyeste, skjær fileten på laks om nødvendig) i en smurt ildfast form. Bland ingrediendene til marianden og hell over. Steik i steikeovnen på 200 grader i ca 10 minutter til laksen er akkurat gjennomstekt.

Server couscoussalat, laks og en liten dressing.

NYT! 

 Til slutt - Just for fun!


lørdag 27. juni 2015

Stekt laks med ingefær og soyasaus


En enkel fiskerett med litt god smak. Rett og slett laks i en mariande av ingefær og soya.

Oppskrift:
(2 personer, 30 minutter)
400 g laks
2 ts revet ingefær
0,75 dl soyasaus

Ris
Grønn salat med mango

Fremgangsmåte:
Kok ris etter anvisning på pakken. Bland sammen marianden av ingefær og soya og la laksen ligge i det i ca 5 minutter. Ta laksen opp av marianden ogsteik laksen på panna til en er gjennomstekt. Serveres med mangosalat og ris.

NYT!

torsdag 22. januar 2015

Fransk lakseform

En enkel lakseform som smakte godt og mildt. Oppskrift hentet fra Apertif.

Oppskrift:
Potet
500 g laksefilet
1 ts salt
1 purre2 epler3 dl matfløte2 ts dijonsennep
1 ts grønnsaksbuljong



Kok potet. Skjær purre i skiver, eple i biter og laks i biter. Salt og pepre laksen. Ha alt i ei ildfast form. Bland sammen fløte, sennep og grønnsaksbuljongen og hell over. Steik i ovnen i 225 grader i ca 15 minutter. Server med potet.




NYT!


fredag 25. april 2014

Den enkleste laksemiddagen som finnes!

Dette er den enkleste varianten laks du kan lage, rett og slett stekt laks i fløtesaus. Det er Even som har tatt med seg denne oppskriften hjemmefra.

Oppskrift:
Laks
Smør
Potet
Matfløte
Salt
Pepper
(evt agurksalat til)

Kok poteter. Krydre laksestykkene med salt og pepper på begge sider. Steik laksen i litt smør i ei steikepanne til den har en brun steikeskorpe. Ha fløte i panna(mengde etter hvor mye saus du vil ha, anslår mellom 1/2 til 1 pakke matfløte). La fløten koke med laksen i noen få minutter. Smak eventuelt til sausen med salt og pepper. Server med kokte poteter og gjerne en agurksalat!

NYT!

søndag 28. april 2013

Salmon purida style

Det er lenge siden sist jeg forsøkte meg på en ny fiskerett, så det var jammen på tide! Denne var i tillegg veldig god, ja, en skikkelig bonus. Jeg er litt skeptisk til fisk i litt utradisjonelle sammenhenger. Hvorfor? Det vet jeg ikke. Og denne beviser jo at jeg har ingen grunn til å være skeptisk, denne var skikkelig god. Salmon purida style fra Rema1000 anbefales!

Oppskrift:
500 g laksefilet
salt og pepper
3 ss solsikkeolje

1 løk
1 rød paprika
2 tomater
1 rød chili
1 vårløk

saus
1 fedd finhakket hvitløk
1,5 ss østerssaus
2 ss brunt sukker
1 ss fiskesaus
2 ss hvitvinseddik
2 ss tomatpure
pepper

Ris

Kok risen etter anvisning på pakken. Krydre laksen med salt og pepper og steik den i olja i en panne(vent til olja ryker ifølge Rema1000). La fisken bli brunet/gyllen på hver side, og den skal være litt rå helt i midten. Ta laksen utav pannen og steik den oppdelte løken, chili og paprikaen litt. Tilsett alt som tilhører sausen og la det småkoke litt. Ha i tomater og evt vårløk(du kan vente med vårløk til servering om du vil). La det småkoke litt. Server med risen og laksen. Herlig!

NYT!



lørdag 12. januar 2013

Stekt rødspette

Jeg har prøvd meg på en ny rett igjen, stekt rødspette med stekte grønnsaker og ertepuré. Det ble veldig godt, selvom jeg sleit litt med råvarene. Rødspette er visst noe som ikke alle fører i butikken. Jeg ga opp etter jeg ikke fant det på Helgø Meny heller og kjøte frossen, panert rødspette i desperasjon...! Og det var ikke helt det store, men jeg regner med en fersk rødspette gjør susen. Oppskriften er hentet fra en matblogg jeg følger, Heia Mat.

Oppskrift:
(2 personer)
Rødspette
150 g erter
Smør
Sitron
3 faste poteter
3 store gulrøtter
4 strimler bacon
salt og pepper

Lag ertepuréen først, kok frosne erter til de er ferdige, la dem renne av skikkelig og ha dem tilbake i gryta. Mos dem og ha i smør, litt sitronsaft. Salt og pepre om du vil. Fortsett med baconet. Steik det på middels varme til det er sprøtt og fint! Ta dem ut av panna og la dem renne av på et papir. Skjær opp gulrøtter og poteter i ca 1 cm store firkanter. Steik grønnsakene i fettet fra baconet og ha i litt mer olje/smør om det trengs. Salt og pepre. Til slutt har du i baconet og varmer det opp. Steik rødspetten med litt mel i smør i panna. 

Grønnsaksblandingen er spesielt god og kan brukes til mye annet og:)

NYT! 

søndag 9. desember 2012

Hjemmelaga fiskepinner!

Jeg fikk et tips fra ei på jobben at det er veldig enkelt og lage fiskepinner fra bunnen av. Jeg hadde egentlig ikke tenkt så mye på det. Men når hun nevnte det, så tenkte jeg at dette måtte jeg bare gjøre! Så nå har jeg for første gang lagd fiskepinner fra bunnen av. Og ja, det var superenkelt og godt!

Oppskrift fra Rema1000.

500 g torsk (gjerne frossen)
3 egg
3 ss olivenolje  
6 ss hvetemel
salt og pepper
2 dl griljermel 

400 g Poteter
Brun saus

Tin fisken og del den i passende biter. Dypp fisken først i hvetemel med salt og pepper blandet i, så i pisket egg og til slutt i griljermel. Steik dem i olje og server med potet, grønnsaker og brun saus. 

Nyt!

torsdag 19. juli 2012

Stekt laks med dressing, ris og salat!

Her en dag lagde jeg en enkel fiskerett, en herlig stekt laks bare krydret med salt og pepper, med kokt ris, salat og med en enkel dressing.

Det er ikke så mye spesielt med retten i seg selv, MEN den ble laget med MIN EGEN PLUKKSALAT!! Og med persille jeg hentet fra hagen! Jeg er så fornøyd :D

Dressingen hadde jeg bare sitronsaft, salt, pepper, persille, sukker og olivenolje i litt rømme.

onsdag 4. april 2012

Fiskegrateng - feiler aldri!

Jeg er så fornøyd med at jeg begynner å få til fiskegratengen! Nydelig. Det er enkelt å lage, men tar litt tid og det blir mye fyll for oppvaskmaskinen. Denne er hentet fra Wenche, igjen.

Oppskrift:
ca 500 g rå torsk eller annen hvit fisk
1-2 dl makaroni

Saus:
3 dl melk, 3 ss hvetemel, 1 ss smør, 1 ts salt, 1 ts nykvernet pepper, 1/2 ts muskat, 3 egg, strøkavring

Råkost:
3 gulrøtter, sukker, vann

poteter

Kok fisken. Kok makaroneien. Visp melet i melken og kok opp under omrøring, ha i smør, salt og pepper. Avkjøl litt og ha i eggeplommer, fisk og makaroni. Stivpisk eggehvitene og rør forsiktig inn. Ha gratengen i en smurt ildfast form og strø kavringen over. Steik på 200 grader i 40-50 min.

Server med råkost og kokte poteter.

Salmone con Finocchio

I går ble det nok en Rema1000-oppskrift på menyen igjen, nemlig Salmone con Finocchio. Det var absolutt til gjentakelse. Mitt andre forsøk med mozzarella og fennikel. Jeg tror meg og fennikel kommer til å bli gode venner, jeg liker virkelig smaken og anvennligheten! En liten obs obs for dere som eventuelt ikke er vant med hvitvinseddik som hives i en veldig varm panne, det slo nesten lufta utav meg. Ikke hold hodet rett over pannen når du gjør det...  Men konklusjonen: Godt! Fisken og fennikel var smakfull og potet/brokkoliretten var også god, spesielt brokkolien ;)

fredag 16. mars 2012

Grillet laks med kremet spinat

Dette ble laget etter et tips fra min herlige liste-sammensvorne kollega Stine. Det er en Rema1000-oppskrift, grillet laks med kremet spinat! Jeg likte det godt, jeg skal lage mer mat med spinat, det var kjekt! Men Even var ikke helt overbevist, så det ble mest ris og laks for han. Men han klagde ikke for det, laksen var veldig god uansett! Men for de som liker kremete retter så faller nok dette godt i smak:)

mandag 5. mars 2012

Fiskebollegrateng!

Nå begynner eg å bli bedre på gratenger! (Endelig...) Så jeg tenkte å prøve meg på en ny fiskegratengvariant, denne gang fiskeBOLLER! Ja, det høres jo litt rart ut. Så jeg bare MÅTTE prøve det. Og ja, det var en fin variant av fiskeboller og fiskegrateng. Også denne fra Roede! Jeg liker å fortsette å prøve kokebøker som funker.

Grateng:
1,5 ss margarin
2 ss mel ca
(evt ferdig pakke hvitsaus)
spe med 2 dl sø fra fiskebollene
2 dl melk
400 g fiskeboller
2 ts gressløk
4 egg (evt 5 om du har small-størrelse egg i kjøleskapet, som du ikke visste var SÅ små...!)
Strøkavring

Lag den hvite sausen, smelt smør og ha i hvetemel. Spe med melk og sø. Del opp fiskebollene litt i mindre biter. ha i finhakket gressløk og eggeplommene. Pisk eggehvitene stive og ha i blandingen. Strø over strøkavring og steik i ovnen i 40 min på 200 grader. Server med poteter.

En av ukens 3 fiskeretter unnagjort :)

lørdag 25. februar 2012

Ovnsbakt laksefilet med SITRON

Dette var godt! Nok en oppskrift fra Grete Roede. Og var det ikke vakkert? Jeg brydde meg nesten ikke om hvordan det skulle smake en gang da jeg satte den i ovnen. Fint, ikke sant??

Oppskrift:
600 g laksefilet
Smør til ildfast form
2 sitroner
masse persille
4 ts rømme
potet

Smør formen, ha i laks, sitron, persille og rømme og steik på 175 grader på 15 min. Server med salat og potet!

Fisk i folie

Torsk i folie var ikke feil det! Nok en oppskrift fra Grete Roedes Lett og lettvint, med en liten vri selvfølgelig. Jeg er faktisk overrasket over hvor gode en del av oppskriftene hennes er! Denne er ganske enkelt saltet og prpret torsk i folie med purre og gulrot. Servert med potet og bittelitt smør.

Oppskrift: 
800 g torsk
1/2 purre
1-2 gulrot
salt pepper og sitron
dill

Ha formfett på aluminiumsfolien, salte og pepre torsk, ha over purren og raspet gulrot, ha sitrondråper over etter smak. Pakk godt igjen. La dem steke i ovnen på 225 grader i 20-25 minutter. 

Pynt med dill og ha en liten klatt smør til. Server med poteter.

søndag 12. februar 2012

Laksesuppe med dill

Denne laksesuppen har jeg ventet lenge på å prøve. Nok en oppskrift fra Wenche Andersens ukemenyer. Even var ikke overbevist, men jeg syns den var god. Ikke supergod, men passe god :)

Det er enkelt og greit å surre en løk i gryta i litt olivenolje, hell så over 6 dl fiskekraft, 2 dl tørr hvitvin og 3-4 poteter i terninger. La det koke til potetene er møre(ca 15 min). Ha oppi Crème Fraîche og kok opp på ny. Ha til sist i dill etter hva du liker, sitron, salt og pepper. Jeg hadde litt ferskt brød ved siden av.

Ikke alt kan bli like fantastisk!

tirsdag 17. januar 2012

Purredampet laks!

Ja, det var jammen godt det! Jeg kan ikke skryte nok av Rema1000 og kokkesamarbeidene deres. Det nye wok-heftet deres er bare helt fantastisk. God og billig mat. I dag fikk jeg prøve en av de tre fra heftet som skal prøves denne uka. Purreløksdampet laks var knallgodt :) Det er enkelt og greit, lett og går fort.

Du trenger bare purre, gulrot, laks, potet, melk, salt og pepper. Og hjemmelaget potetstappe er faktisk veldig enkelt, og smaker så mye bedre er ferdig stappe fra pose.


Anbefales!


søndag 8. januar 2012

Torsk med ny vri!

Jeg syntes av og til fisk kan bli litt kjedelig, så når jeg fant denne varianten måtte den prøves. Torsk med bacon og ertepuré. Servert med gressløksmør. Det var faktisk veldig godt. Litt kjekt å få fisk i enda en ny variant. Dette kan nok fint kombineres med andre grønnsaker og tilbehør, men ertepuréen var også god(med litt gressløk, creme fraiche, salt og pepper). Alt hentet fra den store rødrutete kokeboka til Ingrid Espelid.

lørdag 29. oktober 2011

Nam, nam FISK!


Torsk med urtesmør. Så godt og så enkelt!

Oppskriften er hentet fra Wenche Andersens fantastiske kokebok, Ukemenyer for hele året. Rett og slett kjempeenkel å lage, bland sammen urter(gressløk, timian, persille), smør, løk, salt og pepper og smør over! Sleng den i ovnen i ca 20-30 min på 175 grader. Lag poteter og råkost til! Anbefales :)


Et "dekket" bord med dagens gode måltid!