Viser innlegg med etiketten Bakverk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Bakverk. Vis alle innlegg

mandag 20. juli 2015

Pannekaker med blåbær

En ny frokostfavoritt hos oss her, både store og små elsker disse. Oppskriften er hentet fra en amerikansk blogg, men jeg har justert den litt.

Oppskrift:
(2 porsjoner, 20 minutter)
1/2 banan
1 egg
3 ss yoghurt
1/2 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
4-5 dråper vaniljeessens
1-2 dl havregryn (malt) eller havremel
Ferske eller ferske blåbær eller andre bær (mengde etter ønske)

Mos bananen og bland den med egget. Ha i yoghurt, mel, vaniljesukker, bakepulver, vaniljeessens og havremel. Ha i havremel til ønsket konsistnens. Den skal være litt tykk slik at den ikke flyter så mye ut. Steik røren til ca 4-6 pannekaker/lapper i formfett eller smør. Før du snur lappene legger du blåbærene på lappene og så snur du dem. Server dem som de er eller med frukt eller bær.

NYT!

fredag 17. juli 2015

Eplemuffins - fitfocuse

Denne oppskriften på eplemuffins er kjempegod! En sunn variant som faktisk smaker godt! Som min mann sa: "Det smakte som eplekake, bare at du kunne kjenne at de var sunne". Hehe, rett og slett konsistensen som er litt grovere enn vanlige muffins. Men like gode på smak! Oppskriften er hentet fra en ny favorittblogg: Fitfocuse

Oppskrift:
(12 stykk, 30 minutter)
1 stor moden banan
1 egg
2 ss olje
2 dl melk
2-3 ss sukker
1 ts kanel
3 dl havrekli
1 ts bakepulver
1 eple i små biter

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 170 grader. Bland sammen banan, egg, olje, melk, sukker og kanel. Tilsett så havrekli, bakepulver og egg. Fyll opp ca 12 vanlige muffinsformer. Full formene helt til kanten, da de hever nesten ikke. Steik midt i ovnen på 170 grader i ca 20 minutter.

NYT!  





onsdag 15. juli 2015

Rundstykker med cottagecheese

Veldig enkle og runne rundstykker. Smaker godt, men er best ferske eller litt oppvarma:) De er hentet fra blogger Kristina Andersen.

Oppskrift:
2 egg
250 g cottage cheese
250 g havregryn
1-2 ts bakepulver
Litt salt

Fremgangsmåte:
Bland alle ingrediensene sammen med en stavmixer eler lignende. Form dem til boller. Steik dem i ovnen på 200 grader i 20 minutter.  

NYT!

onsdag 8. juli 2015

Kanelsnurrer glutenfri


Disse overrasket meg veldig, de ble så luftige(luftigere enn jeg får dem med vanlig deig), og veldig gode! Man kan nok kjenne at det ikke er helt vanlige kanalboller om man smaker dem side om side, men disse var så nært at det var imponerende! Nok en oppskrift fra Kristin koker.

mandag 6. juli 2015

Havrebrød glutenfritt

Jeg har forsøkt meg på en del oppskrifter uten gluten, melk, egg og nøtter. Her er et havrebrød og matpakkebrød som jeg har laget. Oppskriften er hentet fra Kristin koker. Her er masse gode oppskrifter, jeg har prøvd 4-5 til nå. Det er mye rare(og dyre) ingredienser, men en del kan man kjøpe på invandrerbutikker til en brøkdel av prisen. Jeg fant en del f.eks på Kvadrat(Rogaland) på den i nederste etasjen (ved Clas Ohlson).

Akkurat brødene syns jeg er vanskelige når de skal være glutenfrie. Jeg syns de er gode ferske, men dagen etter så er de litt rare i konsistensen og veldig kompakte. Jeg er ennå ny på området, men dette var absolutt godt, og blir sikkert bedre når jeg er litt mer trent til å bake brød. 

Matpakkebrød:

Havrebrød:



tirsdag 30. juni 2015

Glutenfrie knekkebrød


Disse er ikke bare glutenfrie, de er fri for hvete, linfrø, solsikkefrø, egg, melk. Og de smaker godt! 

Det er rett og slett en blanding av det du tåler av frø, kjerner og mel. ta det som passer og som du har i hus.

Oppskrift:
6 brett

6 dl frø/kjerner (jeg brukte, hirse, quinoa, sesam og gresskar)
1 dl rapsolje
4 dl glutenfrie havregryn
8 dl lunkent vann
6 dl glutenfritt mel (jeg brukte havre- og rismel)
1 ts salt
2 ts bakepulver

Bland sammen alle ingredienser utenom mel salt og bakepulver og la det svelle i iallefall 10 minutter. Sjær ruter i blandingen og brekk dem fra hverandre etterpå, eller skjær ruter etter ca Bland i resten og  minutter i ovnen. Steik på 200 grader i ca 30-40 minutter eller til de er lyst brune og crispy.

Veldig gode, anbefales om du har allergier! NYT!

torsdag 24. juli 2014

Bananlapper!

Du får neppe en enklere oppskrift enn dette! Jeg har hentet den fra Grys kjøkkenskriverier. Denne oppskriften husker til og med JEG i hodet... Og det eneste jeg vanligvis husker i hodet er hvordan man koker poteter. De smakte godt som kveldsmat, syns de var best med syltetøy på. Genialt om du har en banan som er for modem til å spise eller vil bruke opp et egg. Godt til frokost, lunsj eller kvelds!

Oppskrift: 
1 banan
1 egg
(litt melis eller sukrinmelis om du vil)

Mos bananen med en gaffel og pisk i egget.


Steik! På middels varme, med eller uten fett/smør om du bruker teflonpanne. Server med ønsket tilbehør, bær, syltetøy, rømme, vaniljekesam eller lignende. Jeg brukte bringebær- og eplesyltetøy og litt vaniljekesam.

NYT!


mandag 14. juli 2014

Scones!

Trines matblogg sine raske og fantastisk gode scones! (NB: Ikke ha en Emrik som forstyrrer midt i bakingen og gjør at deigen hever en god del før du får bakt dem ut og sikkert derfor fikk en litt knudrete overflate).

Har du ikke prøvd scones før? Prøv disse! Nam, nam, nam! Raskt, enkelt og godt - anbefales!

Oppskrift:
(ca 12 stykk)
5,5 dl hvetemel
3 ts bakepulver
2 ts sukker
1/2 ts salt
100 gram kaldt smør
1 egg
1,5 dl melk

Bland sammen hvetemel, bakepulver salt og sukker. La noe mel være igjen for å bake ut/spe deigen med. Smuldre inn smøret for hånd. Ha i egg og melk. Deigen skal ikke være veldig klissete, men akkurat fast nok til å klemme lett ut på en benk med mel. Klem den til ca 2 cm høyde og skjær ut scones med et glass eller lignende. Steik på midterste rille på 225 grader i ca 12-15 minutter.

Bør serveres ferske samme dag, for de blir fort tørre. Server med syltetøy(anbvefales!) eller brunost for eksempel. 


lørdag 12. juli 2014

Matmuffins med paprika, skinke og vårløk

Jeg kom over en ny kjekk blogg og laget disse gode matmuffinsene der i fra. Linda Stuhaug sin blogg, med sjarmerende nynorsk og masse matinspirasjon! Opskriften er hentet her i fra og så brukte jeg de ingredienser jeg hadde i hus.

Oppskrift:
2 dl havremel
2 dl fibramel
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
Litt oregano, timian, basilikum og persille (ca 2 ts)

2 egg
200 g creme fraiche
2 dl melk
30 g smelta smør

Fyll: (varier med det du har)
200 gram smårettsskinke
1/2 paprika
1-2 vårløk
Ost på toppen

Ha sammen alle de tørre ingrediensene og bland, bland sammen alle de våte ingrediensene i en annen bolle og bland så begge sammen. Ha i ønsket fyll. Fordel i 15 vanlige papirmuffinsformer. Steik på 200 grader midt i ovnen i 20-30 minutter.

lørdag 17. mai 2014

Appelsinhorn!


Dette er ei oppskrift fra Grete Roede og er hentet herfra. Jeg har lagd dem en gang før for en del år tilbake og fant frem igjen denne nå. Disse er veldig gode, og ikke helt forferdelig usunne heller(om du unner deg bare noen få!). Jeg forsøkte også å lage en variant med vanlijesaus/krem(av havre) inni, og det ble også godt!

Gjærbakst: 
50 gram margarin 
2,5 dl melk(jeg brukte havremelk)
1 pakke tørrgjær (eller 50 g fersk gjær)
1 egg
3 ss sukker
7,5 dl fibramel

Fyll:
30 gram margarin(romtemperatur)
5 ss melis
1 ss revet appelsinskall
1 ss appelsinsaft

Gjærbakst fremgangsmåte: Smelt margarin og ha i litt av væsken til du har rett temperatur. (40 grader på tørrgjær). Jeg bruker alltid termometer, for jeg får det aldri til uten. Ha i gjæren*. Ha i pisket egg, sukker og mel i blandingen og kna den til den har fin konsistens.

La deigen heve i 30 minutter.

Del deigen i to og kjevle ut den ene delen av deigen i en sirkel. Skjær i pizzastykker(8 per del). Lag fyllet med å blande sammen alle ingrediensene. Legg ei lita teskje på hver pizzastykke på den brede enden og rull sammen.

La deigen etterheve i ca 20-30 minutter.

Pensle med vann eller egg om du vil. Steik midt i ovnen på 225 grader i ca 10 minutter.

NYT!

*Et annet tips kan være å ta halve pakken tørrgjør i væsken og halve i melet, så om væsken er for varm så vil den andre delen av gjæren gjøre nytten. 


torsdag 30. januar 2014

Vafler!


Jeg har lagd vafler mange ganger, men aldri funnet en oppskrift jeg syns er kjempegod. NÅ fant jeg en, endelig! Den er hentet fra Det søte liv og kalles "utsøkte vafler". Det kan  jeg si meg enig i! Det blir ca 14-16 vafler.

2 egg
150 g sukker
150 g smør
3 dl lettrømme
3 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
300 g hvetemel
1-2 ss kaldt vann

Pisk eggedosis av egg og sukker. Ha i rømme, melk, bakepulver, kardemomme, vaniljesukker og smeltet smør og bland. Spe i med hvetemel med røren er bra og ha bittelitt vann i helt til slutt.

La røren stå å svelle i 15-20 minutter før du steiker dem på middels varme i vaffeljern. Server med syltetøy eller sukker til, eller kanskje brunost?

NYT!

(NB: halv oppskrift gir ca 7-8 vafler og passer fint til 2-3 mann)

lørdag 31. august 2013

Brits fantastiske horn/skoleboller!

Mmmm, horn og skoleboller er noe av det beste jeg vet. I flere uker har jeg hatt lyst på det, men det var først til bursdagen min at jeg fikk meg til å lage dem, med litt hjelp fra mannen min!

Oppskrift (ca 32 stykk):
900 gram hvetemel
1 pakke gjær(tørr eller fersk)
70 gram sukker
200 g margarin
1-2 egg
2 dl melk
2 dl vann

Smelt margarin. Bland melk i blandingen til den holder litt over 40 grader (om du bruker tørrgjær), fersk gjær holder vel med 37 grader. Bland i gjæren. Jeg bruker alltid termometer, fordi jeg bare bommer på temperatur og gjær hvis ikke! Bland i sukker og egg. Ha i resten av væsken og ha i mel til blandingen er så fast at den ikke lenger kleber seg til bollen. La deigen heve i 1 time.  

Skal du lage skoleboller: Rull ut boller og trykk ut et stort hull i midten og ta i ønsket mengde vaniljekrem. Pensle bollene med egg eller vann om du  vil. La dem etterheve ca 30-45 minutter. Steik på 240 grader i ca 5-10 minutter. 

Skal du lage pizzahorn: Kjevle ut 1/4 av deigen til en rund "pizza", skjær opp i 8 "pizzastykker". Legg på ønsker innhold i den brede parten. Jeg bruker bare ost og skinke, mulig med noe krydder om du vil. Rull sammen og legg på brett.  Pensle bollene med egg eller vann om du  vil. La dem etterheve ca 30-45 minutter. Steik på 240 grader i ca 5-10 minutter. 

NYT!


mandag 28. januar 2013

Havrebrød

Jeg prøvde meg på et brød i helga, Even var tom for brød og jeg lovde å fikse det. Så da ble dette resultatet. Oppskriften er hentet fra brødoppskrifter.no

Oppskrift (2 brød) :
1 liter melk
1 pk gjær
3 ss soyaolje
2 ss mørk sirup
1 ½ ts. salt
400 g havregryn store
400 g sammalt hvete, fin
ca 400 g hvetemel
små havregryn til pynt

Varm opp melka og ha i gjæren, bland godt. Bland ut olje, sirup og salt, og ha i havregryn, sammalt hvete og spe i med hvetemel til røren er i passe fast form. La den heve i 1 time. 

Kna ut brøddeigen og ha i en smurt brødform(strødd med semulegryn). La det heve i formen i 1 time.

Steik på nederste rille i 200 grader i ca 1 time. Avkjøl på rist.

NYT!

tirsdag 30. oktober 2012

Grove pannekaker!

Jeg har for ei stund tilbake funnet denne oppskriften på grove pannekaker, jeg mener å huske at det var hos Grete Roede jeg fant den. Jeg har endret bittelitt på opskriften, men den er nesten som originalen.

Oppskrift:
2 egg
5 dl lettmelk
1/2 ts salt
2 dl sammalt hvetemel(grov eller fin)
1,5 dl hvetemel
2 ss sukker
1 ts vaniljesukker

Pisk egg og melk luftig sammen, ha i alt det tørre og bland godt sammen. Steik pannekakene på høyeste temperatur i ei teflonpanne, uten smør eller olje. 

Server med bacon, syltetøy eller sukker.

Jeg bruker helst sammalt grovt mel, men begynn med sammalt fint mel for å venne deg til de grove pannekakene. Jeg bruker både sammalt grov og rugmel grovt i pannekakene og liker det veldig godt, men det er jo smak og behag. For de som bryr seg om slikt: ca 120 kcal i hver pannekake :)

NYT! 

søndag 25. mars 2012

Ferdig-scones!

Det hender en sjelden gang jeg lager ferdigpakke bakverk, men av og til når man er litt lat eller i farten så fungerer det fint :) Jeg fikk et tips av ei venninne, Ellen, å prøve de nye grove sconesene. Jeg prøvde dem fra Toro og ble veldig fornøyd med dem! Så det gjorde seg godt til en nydelig søndagslunsj. Jeg spiste dem selvfølgelig med smør og BRUNOST! Nydelig :) Og så raskt! Tilsett bare vann og så rett i ovnen i ca 15 min.

Tenker at dette er perfekt å ha i skapet til når du har gått tomt for brød eller som en kjapp og god frokostløsning i helgene. Jeg kommer nok til å prøve dette igjen, for å si det slik!

lørdag 25. februar 2012

ENDELIG vellykkede boller!

Vanlige boller er ikke min sterkeste side, så det er alltid et sjansespill når jeg setter igang...! Det går fint om jeg bruker ferdig-pakke, og ja, det tyr jeg til noen ganger på grunn av mine ti-talls mislykkede bolleforsøk. Men på bollesøndag klaffet det for første gang på lenge. Så får vi se hvordan det går neste gang...