Viser innlegg med etiketten Mat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Mat. Vis alle innlegg

onsdag 22. juli 2015

Sitrusmarinert laks med couscoussalat

En oppskrift fra Trines matblogg - hun skuffer jammen aldri! Nok en smakfull, men relativt enkel rett. Laksen blir frisk og smakfull, og couscousen får smak av buljong og gode grønnsaker. Men du kan jo fint ha til poteter eller ris i stedet om du vil.

Oppskrift:
(4 porsjoner, 30-40 minutter)

Først couscoussalaten:
4 dl vann
4 dl couscous
1 grønnsaksbuljongterning
2 gulrøtter
1 pakke grønne erter på pakke/boks
1 ss smør
1 ss olivenolje
salt og pepper
fersk basilikum

Så laksen:
600 gram laksefilet
Salt
1 sitron
1 lime
2 ss flytende honning
1-2 ts dijonsennep
1 ts paprikapulver
pepper

Min anbefaling er en liten dressing: Gresk yoghurt/kesam/creme fraiche eller lignende med litt salt, pepper, sitronsaft og pittelitt sukker (tips fra Lisa!)

Tilberedning:
Skru på steikeovnen på 200 grader. Skjær gulroten i små biter. Kok opp 4 dl vann og kok gulrøttene til de er nesten gjennomkokte. Ta gryta til side og ha i couscous, rør godt. La den stå og trekke i ca 3 minutter, Tilsett avrente erter og rør inn, la det stå i 3-4 minutter til. Tilsett nå smør og olje og rør forsiktig dette inn.

Når du tar couscousen av vamen kan du fint begynne på laksen. Ha laken i relativt tynne skiver (ca 1-1,5 cm på det høyeste, skjær fileten på laks om nødvendig) i en smurt ildfast form. Bland ingrediendene til marianden og hell over. Steik i steikeovnen på 200 grader i ca 10 minutter til laksen er akkurat gjennomstekt.

Server couscoussalat, laks og en liten dressing.

NYT! 

 Til slutt - Just for fun!


mandag 20. juli 2015

Pannekaker med blåbær

En ny frokostfavoritt hos oss her, både store og små elsker disse. Oppskriften er hentet fra en amerikansk blogg, men jeg har justert den litt.

Oppskrift:
(2 porsjoner, 20 minutter)
1/2 banan
1 egg
3 ss yoghurt
1/2 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
4-5 dråper vaniljeessens
1-2 dl havregryn (malt) eller havremel
Ferske eller ferske blåbær eller andre bær (mengde etter ønske)

Mos bananen og bland den med egget. Ha i yoghurt, mel, vaniljesukker, bakepulver, vaniljeessens og havremel. Ha i havremel til ønsket konsistnens. Den skal være litt tykk slik at den ikke flyter så mye ut. Steik røren til ca 4-6 pannekaker/lapper i formfett eller smør. Før du snur lappene legger du blåbærene på lappene og så snur du dem. Server dem som de er eller med frukt eller bær.

NYT!

fredag 17. juli 2015

Eplemuffins - fitfocuse

Denne oppskriften på eplemuffins er kjempegod! En sunn variant som faktisk smaker godt! Som min mann sa: "Det smakte som eplekake, bare at du kunne kjenne at de var sunne". Hehe, rett og slett konsistensen som er litt grovere enn vanlige muffins. Men like gode på smak! Oppskriften er hentet fra en ny favorittblogg: Fitfocuse

Oppskrift:
(12 stykk, 30 minutter)
1 stor moden banan
1 egg
2 ss olje
2 dl melk
2-3 ss sukker
1 ts kanel
3 dl havrekli
1 ts bakepulver
1 eple i små biter

Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 170 grader. Bland sammen banan, egg, olje, melk, sukker og kanel. Tilsett så havrekli, bakepulver og egg. Fyll opp ca 12 vanlige muffinsformer. Full formene helt til kanten, da de hever nesten ikke. Steik midt i ovnen på 170 grader i ca 20 minutter.

NYT!  





onsdag 15. juli 2015

Rundstykker med cottagecheese

Veldig enkle og runne rundstykker. Smaker godt, men er best ferske eller litt oppvarma:) De er hentet fra blogger Kristina Andersen.

Oppskrift:
2 egg
250 g cottage cheese
250 g havregryn
1-2 ts bakepulver
Litt salt

Fremgangsmåte:
Bland alle ingrediensene sammen med en stavmixer eler lignende. Form dem til boller. Steik dem i ovnen på 200 grader i 20 minutter.  

NYT!

søndag 12. juli 2015

Iskaffe

Jeg liker veldig godt iskaffe, men butikkjøpte er veldig dyre(og ofte veldig kaloririke). Jeg lager derfor en rimelig og ikke så kaloririk variant hjemme.

Oppskrift:
1/2 dl sterk kaffe (bruker ofte bare pulverkaffe)
3 dl ekstra lett melk
4-5 isbiter (helst laget av kaffe)
1 ts akasiehonning eller lønnesirup
Evt steviadråper om du vil ha den søtere

Bland kaffe og melk først, ha så i honning/lønnesirup og stevia. Ha til sist i isbiter. Vent helst noen minutter for at isbitene skal ha fått kjølt ned iskaffe. 
NYT!


fredag 10. juli 2015

Overnight oatmeal

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en overnight oatmeal, altså havregrøt som står i kjøleskap over natten. Dette er en Mocha-variant med mandler. Oppskrift hentet fra The Oatmeal Artist

Oppskrift:
(1 porsjon)
0,8 dl melk
4 ss yoghurt
1,2 dl havregryn
1/2 ts instant kaffe
1/2 ts vaniljeekstrakt
2 ts kakao
litt salt
hakka mandler

Bland alt sammen og la stå i kjøleskapet over natten, eller minimum et par timer. Kan spises kald eller oppvarmet.

NYT!


onsdag 8. juli 2015

Kanelsnurrer glutenfri


Disse overrasket meg veldig, de ble så luftige(luftigere enn jeg får dem med vanlig deig), og veldig gode! Man kan nok kjenne at det ikke er helt vanlige kanalboller om man smaker dem side om side, men disse var så nært at det var imponerende! Nok en oppskrift fra Kristin koker.

mandag 6. juli 2015

Havrebrød glutenfritt

Jeg har forsøkt meg på en del oppskrifter uten gluten, melk, egg og nøtter. Her er et havrebrød og matpakkebrød som jeg har laget. Oppskriften er hentet fra Kristin koker. Her er masse gode oppskrifter, jeg har prøvd 4-5 til nå. Det er mye rare(og dyre) ingredienser, men en del kan man kjøpe på invandrerbutikker til en brøkdel av prisen. Jeg fant en del f.eks på Kvadrat(Rogaland) på den i nederste etasjen (ved Clas Ohlson).

Akkurat brødene syns jeg er vanskelige når de skal være glutenfrie. Jeg syns de er gode ferske, men dagen etter så er de litt rare i konsistensen og veldig kompakte. Jeg er ennå ny på området, men dette var absolutt godt, og blir sikkert bedre når jeg er litt mer trent til å bake brød. 

Matpakkebrød:

Havrebrød:



søndag 5. juli 2015

Sjokoladepopcorn!


Lyst på noe litt godt, men ikke så utrolig usunt? Popcorn er generelt ikke det verste du kan spise av chips og snacks, tar du litt hakket sjokolade oppi den glovarme popcornskålen får du litt sjokoladesmak på popcornet. Jeg brukte her 70% kokejokolade.

onsdag 1. juli 2015

Kyllingbryst med aspargesrisotto


En god og enkel risotto med et saftig stykke hvitløksstekt kyllingbryst. Oppskriften er hentet fra Rema1000. Ikke akkurat den enkleste og rakeste retten, men veldig god og litt kos en kveld du har lyst på noe annet. 

Oppskrift:
(2 personer, 40 minutter)
2 kyllingfilet
 ss solsikkeolje
0,5 ss smør
2 fedd hvitløk
1 kvist timian
Salt og pepper

Risotto:
100 g risottoris
1 ss olivenolje
1 sjarlottløk
0,5 dl hvitvin
2 cc sitron
2 dl kyllingbuljong
2 dl vann
1/2 bunt asparges
salt, pepper
25 g parmesan
1/2 ss smør
0,5 dl kremfløte
1/2 bunt vårløk

Fremgangsmåte:
Krydre kyllingfiletene med salt og pepper og steik dem på begge sider til de er nesten gjennomstekte. Tilsett smør, knust hvitløk og timian. Øs over vesken på kyllingen fra hvitløkssmøret o ca 1 minutt.

Skrell asparges(halve stilken nedenfra ca) og del i passe små biter. Aspargesen forvelles. Kok i 3-4 minutter og avkjøl i kaldt vann. surr sjarlottløk i oljen og tilsett risen. La dette surra sammen i et halvt minutt. Ha på hvitvin og kok til væsken er fordampet. Evt. erstatt med mer buljongvæske. Spe på med kyllingkraft og vann. Spe inn litt og litt og la det småkoke til risen ennå er litt bløt, ca 18 minutter. Ha i asparges og vårløk og tilsett revet parmesan, smør og lettpisket kremfløte. Smak til med salt pepper og sitron. 

Server risotto og kylling sammen. 

NYT!




lørdag 27. juni 2015

Stekt laks med ingefær og soyasaus


En enkel fiskerett med litt god smak. Rett og slett laks i en mariande av ingefær og soya.

Oppskrift:
(2 personer, 30 minutter)
400 g laks
2 ts revet ingefær
0,75 dl soyasaus

Ris
Grønn salat med mango

Fremgangsmåte:
Kok ris etter anvisning på pakken. Bland sammen marianden av ingefær og soya og la laksen ligge i det i ca 5 minutter. Ta laksen opp av marianden ogsteik laksen på panna til en er gjennomstekt. Serveres med mangosalat og ris.

NYT!

torsdag 25. juni 2015

Kylling med honning, ingefær og lime


En smakfull kyllingrett fra godt.no. Akkurat den gangen jeg lagde retten hadde jeg ikke pak choy, men det smakte godt uten også. 

Oppskrift:
(2 porsjoner, 30 min)
400 g kyllingfilet
olje, salt, pepper
0,5 stykk lime
250 g pak choy
1 ss soyasaus
1 vårløk
koriander, ris

Saus: 
0,5 dl honning
1 ss ingefær
1 fedd hvitløk
1 ss oystersaus
1 ss limesaft
1 ss søt chilisaus
0,25 dl vann



Fremgangsmåte:
Kok ris etter anvisning på pakken. Del kyllingen i ønskede biter. Bland sammen ingrediensene til sausen. Krydre kyllingen med litt salt, evt pepper og gjennomsteik den, ca 5 minutter. Ha over sausen og la det småkoke til den tykner. Ca 2-3 minutter. Ta en annen panne og frem pak choy i litt olje. Tilsett litt vann og kok til væsken er borte. Tilsett soyasaus. Server salat ogkylling med ris, skivet vårløk og fersk koriander.

NYT!

søndag 10. mai 2015

Kyllingsalat med feta


Min definitive favorittsalat. Tusen takk Kristin:)

Ingredienser:
2 kyllingfilet
1 rødløk
karri, salt og pepper
2 gulerøtter
1/2 agurk
1 søtpaprika
1 pakke fetaost med soltørket tomat
2 never ruccula
salat etter ønske
Cashew-nøtter

Kutt kyllingen og rødløk i biter og steik med karri, salt og pepper til kyllingen er gjennomstekt. Skjær agurk og gulrot i staver og søtpaprika i skiver. Når kyllingen er nedkjølt å blander du alt sammen. Kan gjerne serveres med tzatziki.

NYT!


mandag 2. februar 2015

Mokkaruter

En kjempegod og enkel sjokoladekake. Veldig luftig og jeg tror aldri den har feilet. 

Oppskrift: 
(Liten langpanne)
2 egg
3 dl sukker
1,5 dl melk
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
150 g smør

Smelt smøret. Visp egg og sukker hvitt. Bland i melk. Ha i alt det tørre og bland til alt er løst opp. Ha i det smelta smøret. 

Hell røren i en litn langpanne. Steik midt i ovnen på 225 grader i ca 10-15 minutter. Stikk en pinne i midten og se at den er gjennomstekt. Hvis du ikke oversteker den holder den seg fersk og nydelig i mange mange dager. Men uansett holder den seg veldig godt, så ikke vær redd for å lage den noen dager i forveien. 

Lag og ha over glasuren når kaken er avkjølt, denne oppskriften her. Dryss over kokos.

NYT!

mandag 26. januar 2015

Pannekaker med gulrot


Ta restene fra i går og lag pannekaker til frokost eller lunsj i morgen!
Samme oppskrift som her, bare bygg ut søtpotet med most gulrot. Pannekakene blir litt luftigere og ikke fullt så kraftige/saftige som med søtpotet.

onsdag 14. januar 2015

Søtpotetlapper


En perfekt frokost eller lunsj, Og supert om du vil bruke restene av søtpotet eller gulrot fra i går.

Oppskrift:
2 ss søtpotet (moset)
1 egg (evt bare 1 eggehvite)
0,5 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts honning eller 1/4 banan
1/2 ts kanel 
1/4 ts kardemomme
Havremel

Mos søtpotet og pisk lett sammen med et egg . Ha i melk, bakepulver, honning/banan, kanel, kardemomme. Spe på med havremel til røren har konsistens som en litt tynn grøt. (Den skal flyte litt utover når du legger den i panna, men ikke mye. Men det er og smak og behag, vil du ha de tynne så lager du røra tynn osv). Steik i smør, olje eller lignende til de er gjennomstekte på middels/høy varme.

Server med frukt, bær eller litt lønesirup.

NYT!


søndag 14. september 2014

Adams matkasse!

Fiskesuppe med Lyr og grønnsaker á la julienne




Timian og oreganomarinert kylling med ovnsbakte grønnsaker og yougurtdip



Sataygryte med peanøtter romanesco, minimais og ris



Roastbeef med karamelisert løk og estragonkremet risoni og romanesco




Ovnsbakt laks med estragondressing, agurksalat og kokte poteter


Btw - Emrik likte også Adams matkasse. Altså SELVE kassen maten kom i mener jeg da! :)


Konklusjon: Absolutt vellykket. Det fungerte kjempefint, ble levert når det skulle og inneholdt gode råvarer. Med unntak om sataygryten som jeg ikke var overbegeistret for. Men nå skal ei sataygryte litt til før jeg blir overbevist, er nok rimelig kritisk til en av mine yndlingsretter! Men kjøttet i den var ikke noe godt. Porsjonene passa perfekt til to litt storspiste personer(som oss) og mye av grønnsakene var ferdig oppkutta. Rettene tok 20-35 minutter å lage - inkludert forberedelser. 

Generelt: terningkast 5!

(Vi hadde ekspresskassen - 2 personer for 5 dager)


søndag 31. august 2014

"Ekte" Thailandsk stekt ris


Det ser kanskje ikke kjempespennende ut, men det smakte faktisk veldig godt! Oppskriften er hentet her.

Oppskrift:
(3 - 4 personer, ca 45 min)
5 dl kokt ris(ca 2,5 dl ukokt)
3 ts soyasaus
2 ts sukker
4 ss østersaus
50 ml vann
7 ss olje
1 ts smør
4-5 ss mais
4-5 ss grovraspet gulrot
2 løk
1/2 pakke smårettsskinke
2 fedd hvitløk (står 10 i opprinnelig oppskrift...)
4 egg
(evt 1-2 kyllingfilet og kål)

Kok ris, gjerne dagen før eller tidligere på dagen. Ha i oljen i ei stor steikepanne. Steik hvitløk og ha i løken. Steik løken til den er blank. Ha i kjøtt. Så ha i egg. Bland godt og finhakk egg etterhvert som det steiker. Ha så i østersaus, soyasaus, sukker og vann. Ha i grønnsaker og litt smør. Ha til slutt i risen, bland og varm opp/steik lett.

NYT!




mandag 25. august 2014

Hjemmelaga tacokrydder!

Jeg brukte oppskrift fra Trines matblogg

Tacokrydder:
3 ss chilipulver
2,5 ts knuste chiliflak
2,5 ts tørket oregano
2 ss spisskummen
2 ss paprikakrydder
2,5 ts hvitløkspulver
2 ss havsalt
2 ts sort pepper


Oppskrift på tacokjøttdeig:
400 gram karbonadedeig
1,5 ss tacokrydder (Prøv deg frem)
1 løk
2 fedd hvitløk
0,5 dl vann
Olje

Steik karbonadedeigen sammen med tacokrydderet. Ha i løk og hvitløk og steik til løken er blank. Tilsett vannet og la det surre i noen minutter. 


fredag 8. august 2014