Viser innlegg med etiketten Kake. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kake. Vis alle innlegg

mandag 2. februar 2015

Mokkaruter

En kjempegod og enkel sjokoladekake. Veldig luftig og jeg tror aldri den har feilet. 

Oppskrift: 
(Liten langpanne)
2 egg
3 dl sukker
1,5 dl melk
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
150 g smør

Smelt smøret. Visp egg og sukker hvitt. Bland i melk. Ha i alt det tørre og bland til alt er løst opp. Ha i det smelta smøret. 

Hell røren i en litn langpanne. Steik midt i ovnen på 225 grader i ca 10-15 minutter. Stikk en pinne i midten og se at den er gjennomstekt. Hvis du ikke oversteker den holder den seg fersk og nydelig i mange mange dager. Men uansett holder den seg veldig godt, så ikke vær redd for å lage den noen dager i forveien. 

Lag og ha over glasuren når kaken er avkjølt, denne oppskriften her. Dryss over kokos.

NYT!

torsdag 30. januar 2014

Vafler!


Jeg har lagd vafler mange ganger, men aldri funnet en oppskrift jeg syns er kjempegod. NÅ fant jeg en, endelig! Den er hentet fra Det søte liv og kalles "utsøkte vafler". Det kan  jeg si meg enig i! Det blir ca 14-16 vafler.

2 egg
150 g sukker
150 g smør
3 dl lettrømme
3 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
300 g hvetemel
1-2 ss kaldt vann

Pisk eggedosis av egg og sukker. Ha i rømme, melk, bakepulver, kardemomme, vaniljesukker og smeltet smør og bland. Spe i med hvetemel med røren er bra og ha bittelitt vann i helt til slutt.

La røren stå å svelle i 15-20 minutter før du steiker dem på middels varme i vaffeljern. Server med syltetøy eller sukker til, eller kanskje brunost?

NYT!

(NB: halv oppskrift gir ca 7-8 vafler og passer fint til 2-3 mann)

torsdag 30. mai 2013

Sitronkake!

Sitronkake. En klassiker. Jeg fant en oppskrift i den ene kokeboka mi, "1 røre, 100 kaker" fra Spektrum. Det er en meget kaloririk og god kake! Godkjent av Even - veldig godkjent:)

Oppskrift: 
Olje/smør/formfett til form
200 g hvetemel
1 ss bakepulver
175 sukker
Skallet av 1 sitron
3 egg
1 eggeplomme
2 ss sitronsaft og litt sitronessens
175 g smør

Glasur:
1/2 ss eggehvite
noen dråper sitronessens/sitronsaft
ca 100 g melis

Sett steikeovnen på 160 grader. Smør en brødform som rommer 13 desiliter. Smelt smør og la det stå å kjølne. Bland sammen mel og bakepulver. Ha i sukker og sitronskallet. Pisk eggene sammen og bland sammen alle ingrediensene. Bland lett, men ikke rør for mye. 

La den steike i ovnen i ca 40-50 minutter. 

Når kaka er avkjølt bland sammen litt av eggehviten, sitronessens og melis til du har en fastere masse som ikke renner for mye. Strø over strøssel om du vil!

NYT! 

fredag 24. mai 2013

Pavlova!

Jeg har lenge hatt lyst å lage Pavlova. Det høres jo veldig godt ut, og så falt jeg over denne oppskriften på nett og tenkte: "Ah, denne må jeg lage til Grand Prix Aften". Norske farger og fine greier! Så det fikk jeg fikset.

Oppskrift:
6 eggehviter
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
1 ts maisenna
1 ts vaniljesukker

Fyll:
5 dl kremfløte
5 dl ferdig vaniljekrem
300 g friske bær

Forvarm ovnen til 250 grader. Pisk eggehviter til skum, ha i hvitvinseddiken etterhvert. Ha så i sukker, maisenna og vanlijesukker og visp fortsatt til dette er en hvit fastere masse. Lag en sirkel på 26 cm i diameter på et bakepapir. Bre utover massen innenfor sirkelen. Sett marengsen på nederste rille og sett ned temperaturen til 100 grader. La den steike i 1 time. Ta dem ut og avkjøl. 

Rett før servering: Pisk kremen og bland i vaniljekremen. Bre utover marengsen og bre over bærene. Jeg brukte blåbær, bringebær og jordbær. 

NYT!

onsdag 13. mars 2013

Saupkake


Dette er ei oppskrift som Mamma har fått av Pappa, og jeg har fått av Mamma. Vi kaller den Saupkake, og det er ganske enkelt ei surmelkskake. Og den er SUPERgod. Jeg vet ikke om den noen gang ikke har blitt vellykket. Bankers! En ikke-kalorivennlig kake på en helt vanlig onsdag:)

Oppskrift:
(langpanne)
4 kopper sukker
4 kopper surmelk/kulturmelk
6 kopper hvetemel
250 g melange
5 ts kanel
4 ts natron

Bland alt sammen godt og ha i langpanne med bakepapir i. Steikes i 30-45 minutter på midterste rille på 200 gram.

Glasur:
3,5 dl melis
4 ss smeltet melange
4 ss sterk kaffe
1 ss kakao

Smelt smør og ha i kaffe. Ta glasuren av panna. Den må ikke koke mer etter dette. Ha i kakao og melis og rør godt med visp til det ikke er mer klumper igjen. Bre over kaka når kaka er kjølnet og glasuren har stått litt og ikke er så flytende. 

NYT!

søndag 28. oktober 2012

Semulekake - miniversjon

Jeg har prøvd meg på Semulekake fra Chocolanas matblogg. Denne gang i miniversjon. Jeg har kjøpt meg en supersøt liten kakeform, både fordi den er søt og praktisk. Man spiser liksom så mye man har lagd og hvis man lager mindre, spiser vi mindre.  Kaken var god den også, som en slags lappe, eller vaffel. Kan godt spise den med noe syltetøy eller noe annet til. Dette er ca 1/4 av en rundkake som skulle vært i en 22-24 cm kakeform.

søndag 26. august 2012

Blueberry muffins!

Det er Ellen som fikk meg til å virkelig like blåbærmuffins. Jeg fikk prøve noen fra henne en gang(en ferdigpakke fra et amerikansk merke), og da var jeg solgt! Nå har jeg funnet en oppskrift som er minst like god. Jeg prøvde den til bursdagen min, da fikk jeg lov å spise alt med god samvittighet!

Det er selvfølgelig fra detsoteliv.no, som alle mine bakverk. Her er oppskriften gjengitt:

100 g smør
350 g melis
2 ts vaniljesssens
2 store egg
2 ts bakepulver
2,5 dl kremfløte
400 g hvetemel
250 g blåbær(frosne)

Pisk smør og melis til luftig smørkrem. Pisk inn vaniljeessens og egg. Ett eg om gangen. bland i bakepulver, kremfløte og mel. Rør til den er jevn. Vent i blåbærene(ikke rør alt for mye, da blir det en stor lilla røre!). Fyll i muffinsformer, ca 2/3 av formen. Steik på 175 grader i ca 15-20 min. Du kan også ha på "frosting" og lage cupcakes av dem. Jeg lagde litt av begge deler og det ble supergodt!

søndag 10. juni 2012

"Sunn" eplekake

Jeg lagde eplekake her en dag, og endelig ble den vellykka!

Jeg ha hentet oppskrifta på http://www.detsoteliv.no/. Det er ei nettside jeg bruker når jeg skal ha kakeoppskrifter, det er faktisk den eneste jeg bruker. Denne kalles da en "sunn" eplekake. Men det finnes vel ikke! Det er iallefall grovt mel i kaka og det var derfor jeg lagde den. Jeg liker jo ting med grovt mel i, nesten bedre enn vanlig fin hvetemel. Og denne oppskrifta er god:)

Jeg klarer ikke linke til oppskrifta, så jeg gjentar den her. (Du kan finne den ved å gå inn på nettsidene og søke på sunn eplekake.)

Oppskrift:
175 g smør
280g sukker
3 store egg
1,5 dl havregryn
1,5 dl hvetemel
1,5 fin sammalt hvete
3 dl grov sammalt hvete
2 ts vanlijesukker
1 ts bakepulver
2 dl melk

5 epler
1 dl sukker(brunt)
2 ss kanel(jeg liker MYE kanel)

Pisk smør og sukker hvitt/luftig. Ha i et og ett egg, visp godt mellom hvert egg. Bland i resten.

Skrell og del opp eplene og ha dem i en pose/bolle og bland med sukker og kanel.

Steik på 170 grader midt i ovnen i ca 1 time.