Jeg lagde eplekake her en dag, og endelig ble den vellykka!
Jeg ha hentet oppskrifta på http://www.detsoteliv.no/. Det er ei nettside jeg bruker når jeg skal ha kakeoppskrifter, det er faktisk den eneste jeg bruker. Denne kalles da en "sunn" eplekake. Men det finnes vel ikke! Det er iallefall grovt mel i kaka og det var derfor jeg lagde den. Jeg liker jo ting med grovt mel i, nesten bedre enn vanlig fin hvetemel. Og denne oppskrifta er god:)
Jeg klarer ikke linke til oppskrifta, så jeg gjentar den her. (Du kan finne den ved å gå inn på nettsidene og søke på sunn eplekake.)
Oppskrift:
175 g smør
280g sukker
3 store egg
1,5 dl havregryn
1,5 dl hvetemel
1,5 fin sammalt hvete
3 dl grov sammalt hvete
2 ts vanlijesukker
1 ts bakepulver
2 dl melk
5 epler
1 dl sukker(brunt)
2 ss kanel(jeg liker MYE kanel)
Pisk smør og sukker hvitt/luftig. Ha i et og ett egg, visp godt mellom hvert egg. Bland i resten.
Skrell og del opp eplene og ha dem i en pose/bolle og bland med sukker og kanel.
Steik på 170 grader midt i ovnen i ca 1 time.

Så herlig ut! :) Nå fikk jeg lyst på kake :/
SvarSlettDen VA deilig og:) Ikkje at det hjelper på lysten på kake. Eg ska laga den ein dag te jobb når eg komme hjem fra ferie :)
SvarSlett