Viser innlegg med etiketten Kjøttdeig. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Kjøttdeig. Vis alle innlegg

mandag 25. august 2014

Hjemmelaga tacokrydder!

Jeg brukte oppskrift fra Trines matblogg

Tacokrydder:
3 ss chilipulver
2,5 ts knuste chiliflak
2,5 ts tørket oregano
2 ss spisskummen
2 ss paprikakrydder
2,5 ts hvitløkspulver
2 ss havsalt
2 ts sort pepper


Oppskrift på tacokjøttdeig:
400 gram karbonadedeig
1,5 ss tacokrydder (Prøv deg frem)
1 løk
2 fedd hvitløk
0,5 dl vann
Olje

Steik karbonadedeigen sammen med tacokrydderet. Ha i løk og hvitløk og steik til løken er blank. Tilsett vannet og la det surre i noen minutter. 


onsdag 9. juli 2014

Kyllingburger med ananassalsa

Jeg har prøvd meg på en ny Rema1000 oppskrift. Oppskrift fra her. Jeg prøver stadig vekk å få min litt kresne mann til å like nye ting. Han er veldig glad i hamburger og ananas, men liker ikke veldig godt salsaer, dressinger osv. Så dette var en liten mellomting. Jeg syns det var veldig smakfullt, OG dette var min aller første dressing!

Oppskrift:
Hamburgerbrød(jeg lagde dem ikke fra bunnen)
Litt pommes frites

(Kyllingburger)
400 gram kyllingkjøttdeig
Salt og pepper

(Ananassalsa)
1 lime
1 ss ingefær
1 chili
1 løk
1/2 ananas

(Dressing)
1 egg
2 dl solsikkeolje
4 dråper tabasko
1 ss tomatketchup
1 ts kapers1 ts dijonsennep

(Kyllingburger) Bland kjøttdeig, salt og pepper. Form til burgere og steik dem i litt solsikkeolje til de er helt gjennomstekte. La dem hvile. 

(Ananassalsa) Skrell ananas og del i små firkantede biter. Finhakk løk og chili, riv ingefæren. Bland alt og smak til med limesaft og skall.

(Dressing) Bland egg, sennep, ketchup og kapers med visp/stavmikser. Spe på med olje til ønsket konsistens. Smak til med tabasko og evt salt.

NYT!

mandag 30. juni 2014

Pasta i wok med kjøttdeigkarri!

Oppskriften er hentet fra Ingrid Espelid Hoviks "Den rutete kokeboka". Denne var kjempeenkelt og kjempegod! Litt rare serveringsforslag med første øyekast, men det funka det og.

Oppskrift:
1 liten løk
1 hvitløksfedd
1/2 rød paprika(jeg brukte bare grønn - tomt for rød!)
1/2 grønn paprika
olje
400 gram kjøttdeig
2 ts karri
1,5 dl kjøttbuljong
ca 1 dl rømme, matyoghurt eller lignende
salt og pepper
Pasta
Agurk
Mangochutney

Kok ønsket pasta etter anvisning på pakken. Steik løk, hvitløk og paprika til løken er blank. Ha i kjøttdeig og gjennomsteik den. Ha i karri, salt og pepper. Ha over buljong og la det koke i noen minutter. Ta det av varmen og ha i rømme eller yoghurt. Jeg brukte rømme fordi jeg liker det bedre.

Server retten med pasta, agurkstaver og mangochutney! Enkelt, godt og smakfullt + at det lukter fantastisk!

NYT!

onsdag 23. april 2014

Nudelwok med krydret kjøttdeig og grønnsaker

Jeg(Lisa lagde maten denne gang, men jeg så på og satte på vann til nudlene...!) har prøvd meg på en ny Trines matblogg-oppskrift. Jeg har alltid vært litt skeptisk til wok/nudler med kjøttdeig, så derfor har jeg aldri prøvd denne oppskriften tidligere. Men DET skulle jeg aldri gjort, denne var skikkelig undervurdert. Det var nydelig! (Mulig noe av æren også skyldes kokken - Lisa). Denne MÅ prøves om du ikke allerede har prøvd den! 

Syns du det høres tørt ut? Det syns jeg og, men så feil kan man ta!

Oppskrift:
(3-4 porsjoner)
400 gram kjøttdeig
Persille
1-2 fedd hvitløk
1-2 ts chili
2-3 ss soyasaus(eller ketjap manis)
Salt og pepper

1/2 til 1 squash
1/2 til 1 rød paprika
1/2 til 1 gul paprika
Sukkererter
olje

nudler
vårløk og soyasaus

Finhakk persille, hvitløk og chili, bland sammen dette med kjøttdeigen og soyasaus. Salt og pepre kjøttfarsen. Steik kjøttdeigen og ta utav panna. Kok nudlene etter anvisning på pakken. Fres/wok grønnsakene raskt i panna. Ha kjøttdeigen tilbake i panna. Server med nudlene, strimlet vårløk og soyasaus.

Nyt, nyt, nyt!


mandag 15. april 2013

Tortillapizza

Jeg har forsøkt meg på en ny "hurtigpizza". Tortillapizza! Det var faktisk ikke så dumt! Det gikk raskt og smertefritt og smakte godt. Jeg kom bare over disse Pizzatortillaene i butikken(litt tykkere enn vanlig tortilla), og tenkte: hmmm, Even liker godt Tortilla og jeg liker godt italiensk pizza. Dette må være en god idé! Suksess!

Oppskrift:
1 pakke pizzatortilla
Velg selv: Kjøttdeig, pepperoni, skinke, bacon, biffstrimler eller hva du måtte ønske!
Ost

Pizzasaus:
1/2 løk
2 ss tomatpuré
1-2 dl kjøttbuljong
1 neve fersk basilikum
Chilisaus
Salt og pepper
Persille, oregano

Sett på ovnen etter anvisning på tortillapakken. Steik den halve løken, ha i resten av ingrediensene og la det stå å småkoke mens du gjør klar kjøttfyllet. Jeg ville forstekt kjøttet litt, for selve tortillapizzaen skal kun i ovnen 5-10 minutter. Jeg brunet baconet litt på forhånd og kjøttdeig hadde jeg tatt opp fra fryseren ferdigstekt. Fordel saus, kjøtt og ost på tortillapizzaen og steik i ovnen etter anvisning på pakken.
NYT!

torsdag 4. april 2013

Glutenfri pizza!

I et forsøk på å finne ut hva diverse fordøyelsesproblemer skyldes ble det innkjøpt en god del gluten produkter før jul. Når det ble konstantert ingen endring etter ei uke eller to la vi gluten-prosjektet på hylla. Men jeg hadde ikke brukt alle produktene, nemlig ikke alle glutenfrie produkter er like gode...! Så nå tenkte jeg at jeg skulle lafe minipizza med glutenfri bunn. Det gikk ned, jeg spiste 2 minipizzaer, men glutenfri bakverk er og blir en merkverdig rar sak! Det smaker litt svamp, men er det varmt og godt fyll så glir alt ned:) Da er iallefall ikke det helle uprøvd!


Folkets wallenbergere

Denne oppskriften prøvde jeg for ei stund tilbake, jeg ble nok ikke helt overbevist. Først og fremst hadde jeg feil olje... soyaolje... Jeg tenkte: det går sikkert bra! Jeg var ikke fullt så sikker underveis, eller når jeg smakte på resultatet! Jeg tror dette har mye potensiale og kan bli godt med skikkelig olje i bruk. Når det er sagt er vel ikke dette den sunneste oppskriften da, det er jo i prinsippet frityrsteiking. Oppskrift fra Rema1000 igjen.

Oppskrift:
500 gram kjøttdeig/karbonadedeig
1 løk(bør kanskje steikes litt først om du ikke liker løk så godt)
1 egg
1 dl kremfløte
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
2 dl griljermel
1 dl solsikkeolje

300 g frosne erter
4 dl vann
2 ss smør
salt og pepper

Potetstappe(potet, smør, melk, salt og pepper)

(Steik finhakket løk litt først) Ha løk, kjøttdeig, egg, fløte, salt og pepper sammen og bland godt. Lag boller av deigen og rull dem i griljermel. Varm opp solsikkeolja(*kremt* ikke soyaolje... korttenkt Eilen!) og brun dem godt på begge sider. Kok ertene i vannet, tilsett smør, salt og pepper og bruk stavmixer og bland godt!Server med potetstappe. Og kanskje litt tyttebærsyltetøy (jeg føler meg gammel med slike anbefalinger!).

NYT!

fredag 15. mars 2013

Fredagsnachos!


Jeg har lagd nachos ala Rema1000, enkelt og raskt en fredag kveld! 

Oppskrift:
400 g karbonadedeig
1 pakke nachos
1 pakke taco spice mix
1 løk i biter
2 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
Revet ost

Sett ovnen på 200 grader. Brun kjøttdeig, hvitløk og løk.Ha oppi tomater, spice mix og hermetiske tomater. Ha bakepapir over steikeplata, ha på nachosene først og så kjøttdeigblandingen. Strø over ost og steik dem til osten er gyllen. Server med salat og guacamole.

NYT!

søndag 24. februar 2013

Vintergryte gulasj!


Nok en oppskrift hentet fra Rema1000! Jeg var litt skeptisk til gulasj med kjøttdeig, men der tok jeg feil. Dette var veldig godt, så godt at til og med skeptikeren Even måtte innrømme at dette kunne vi godt ha igjen!

Oppskrift:
400 g karbonadedeig
2 fedd hvitløk
2 løk
1 purre
1 paprika
200 gram(jeg brukte litt mer, for jeg liker godt poteter!)
2 ss tomatpure
9 dl kjøttbuljong
salt og pepper

Brun karbonadedeigen i olje. Finhakk hvitløk og kutt løk, purre, paprika og poteter i biter. De det i gryten sammen med karbonadedeigen og steik det sammen i 2-3 minutter før du tilsetter tomatpure. Tilsett så buljong og kok opp. La det småkoke til grønnsakene er møre. Smak til med salt og pepper og server med litt brød!

NYT!



onsdag 21. november 2012

Sheperd's pie!

Jeg tenkte at jeg måtte forsøke meg på denne sheperd's pie'en når den kom i Rema 1000 sin topp 10 liste. Så jeg satte i gang. Jeg trodde det var noen avanserte greier, men det er det jo ikke. Lett og godt, men varmt! (Passer dårlig for sånne som meg som ikke har tid til å vente til maten er avkjølt nok til å putte i munnen, men det gikk bra!)

Oppskrift potetstappe:
1 kg poteter
1,5 dl matfløte eller melk
2 ss smør
salt og pepper
3 ss parmesan

Oppskrift fyll:
1 gulrot
1 løk
2 ss olivenolje
400 g kjøttdeig
1,5 ss tomatpuré
2,5 dl grønnsaksbuljong
1 ss maizena
2 ss vann
salt og pepper

Skru på ovnen på 200 grader.

Kok poteter, uten salt, til de er møre. Hell av vannet og smelt smøret i ei gryte. Ha oppi potetene og mos til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. 

Kutt gulrot og løk i biter og steik i olje. Ha i kjøttdeig og steik den. Når den er gjennomsteikt ha oppi tomatpuréen og bland godt sammen. Ha over grønnsaksbuljong og vann. La det koke i 5 minutter og tilsett maizenna og la det tykne. Smak til med salt og pepper. 

Ha i fyllet nederst, ha over potetstappe og strø parmesanen over toppen og steik den midt i ovnen i ca 20 minutter til toppen er fin og brun! Server med hakket persille på toppen.

NYT!


mandag 29. oktober 2012

Mine egne kjøttboller!

Jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter på kjøttboller i tomatsaus, men jeg hadde liksom alltid noe å utsette på hver av dem. For lite smak! Rar konsistens! Kunne vært litt sterkere! Skulle vært litt mildere! Så jeg lagde min egen, og noterte den ned. Denne syns jeg selv ble veldig god:)

Kjøttboller:
400 g kjøttdeig
1/2 løk
1 ts oregano
1 liten ts kajennepepper
1 liten ts chilipulver
1-2 ss potetrmel
1 egg
Salt og pepper

Tomatsaus:
1 boks hakka tomat
1 ts tomatpure
3 stilker fersk basilikum, evt 1-2 ss tørket
1 ts oragano
2 ss fersk persille, evt 1 ss tørket
1/2 løk
1/2 chili
1 dl vann 
1/2 kjøttbuljong
salt og pepper etter smak

Begynn med kjøttbollene. Skjær opp løken i små biter og stek dem blanke i ei panne. Bland løken sammen med resten av ingrediensene i ei bolle. Form dem til små boller og steik dem i steikepanna på relativt høy varme til de er så og si gjennomstekte og har ei fin steikeskorpe. Snu dem ofte, eller rist på panna for å få den "runde", min er ikke alltid perfekt runde for å si de sånn!

Når de er gjennomstekte heller du over løken og steiker den litt sammen med bollene, ha i alle de andre ingrediensene til tomatsausen, bland godt og la det koke sammen i ca 10-15 min på middels varme, eller til du får ønsket konsistens på sausen. Jeg har av og til lokk på for å holde på fuktigheten og jeg er litt seint ute med pastaen. (Det hender, planlegging hva er det?)

Server med pasta og et dryss parmesan på toppen.

NYT!



søndag 16. september 2012

Quesadillas med kyllingkjøttdeig

Jeg har forsøkt meg på en Rema1000 oppskrift igjen, denne gangen en "tex-mex" oppskrift. Quesadillas var kjempeenkelt og raskt, perfekt som en hverdagsrett! Hvordan det uttales, det er det ingen som vet her i heimen iallefall! Oppskriften som ligger på  nett er ikke den samme som jeg brukte fra et av heftene til Rema1000. Så under er den jeg tok utgangspunkt i:

Oppskrift:
400 g  kyllingkjøttdeig
1 løk
2 vårløk/1 purre
2 ss tacomix
1 rød chili
100 g revet ost
4 tortilla
salat med det du liker i til

Finhakk løk og steik den i litt olje. Ha i kjøttdeigen og steik litt, ha i vårløk, chili og tacokrydder. Legg ferdigstekt blanding på halve tortillaen, strø over ost og brett over. Steik tortillaen gyllen på begge sider. Server med en herlig grønn salat! 
NYT!


torsdag 10. mai 2012

Asiatisk kyllingsuppe

Jeg har prøvd meg nok en gang på en Rema1000 oppskrift, denne gang asiatisk kyllingsuppe. Eller, jeg tok iallefall utgangspunkt i den! Jeg lagde den med litt egen vri siden jeg ikke hadde alle ingrediensene tilgjengelig. Jeg brukte 1,5 kyllingbuljongterning på 5 dl vann og hadde i løk, grønn paprika og gulrøtter i stimler. Jeg brukte ferdige kjøttboller fordi jeg hadde litt liten tid. Det var iallefall kjempegodt :) Suppa ble knallgod og resten passet fint sammen. Jeg hadde i litt mer kajennepepper enn anbefalt og en halv rød chili uten frø.

Anbefales!

onsdag 2. mai 2012

Polpette med spaghetti

Jeg er en fan av Rema1000 side "under hundrelappen" og dette er nok en hentet derifra! Polpette med spaghetti er nok en av dem som jeg har prøvd ut og likt! Eneste jeg ikke syns var helt topp her var lite konsistens i kjøttbollene, men det kan jo skyldes lite mye kokken som oppskriften ;)

lørdag 28. april 2012

Kyllingboller i karrisaus

Nok en oppskrift fra Rema1000! Denne var veldig god! Enkel og tok ikke så lang tid, en god kombinasjon. Mine boller så ikke HELT ut som de på bildet... men de var veldig gode uansett. Kyllingboller i karrisaus kan du finne oppskriften på hos Rema1000!

Nam!

Enchilada ala Eilen

Det er sjelden jeg lager egne oppskrifter, rett og slett fordi jeg er så UTROLIG dårlig på det. Men dette er en av de gangene det faktisk fungerte og jeg har lagd det mange ganger etter det forsøket!

Oppskrift(ca 6-8 små tortilla):
1 pakke karbonadedeig (400 g)
1 pakke tacokrydder
1,5 dl vann
1/2 paprika
1/2 purre
1/2 boks hakka tomater(gjerne med chili)
8 ss salsa
Hvetetortilla

Steik kjøttdeigen,  Ha i paprika, purre og steik det lett. Ha i tacokrydder og vann, la det småkoke slik at litt av væsken fordamper. Ha i hakka tomater og kok ned til massen er mulig å ha i tortilla uten av det renner ut over alt! Legg litt i hver tortilla og lag små pakker. Legg dem i en ildfast form og ha over ca 1-2 ss salsa over hver av tortilla-pakkene. Dryss over ost og gratiner i ovnen (200 grader) til osten er brun og fin!

Jeg serverte med salat av isberg, agurk og eple.

Nam!

onsdag 4. april 2012

Tacoquiche!

I dag ble det tacoquiche(fra Millas mat)! Til Evens store glede, iallefall en smak av noe han liker veldig godt. Og til og med jeg ble positivt overrasket. Jeg hadde ikke kjempestore forventniger, men jeg likte det faktisk veldig godt! En god blanding av tacokjøttdeig, salsa, egg, fløte og purre. (Jeg droppet maisen, for det er jeg ikke så glad i)Med tomat og sheddar på toppen! (Mitt første forsøk med Sheddar: vellykket!) Servert med en grønn salat av isberg, agurk, eple og blåbær.


Quichen før steiking.


Til og med Even tok to ganger ;)

fredag 16. mars 2012

Kyllingburger!

Nok en oppskrift fra Rema1000 er prøvd ut! Denne gangen kyllingburger. Anbefales! Jeg brukte litt mer krydder i hamburgeren, for jeg syns kyllingkjøttdeig blir litt smakls uten. Med ovnsbakte båtpoteter og masse salat! Til og med mannen i huset ble fornøyd :)

mandag 5. mars 2012

Marokkanske kjøttboller!

Dette var godt! Jeg var veldig fornøyd med denne retten. Utgangspunktet tok jeg nok en gang i Grete Roede's "lett og lettvint".

Kjøttboller:
400 g kjøttdeig
1 løk
1ss paprikakrydder, 1 ts kanel, 1 ts fersk mynte, 1 ts hakket/malt karve
1 egg
potetmel
litt melk.

Tomatsaus:
1 boks hakka tomater
1 ss hakka løk
MASSE persille
salt, pepper og en del kajennepepper

Bland alle ingrediensene til kjøttboller godt sammen og steik i litt olje. Ha over ingrediensene til tomatsausen og småkok i 10 minutter. Jeg serverte med spagethi og salat av kinakål, isberg og agurk.

Anbefales:)

tirsdag 31. januar 2012

Kjøttbrød - nam, nam, nam!

Ja, dette ble jammen godt! På tross av at det høres kjedelig ut, så var det faktisk veldig godt :) Det falt iallefall i smak i dette hjemmet! Grunnleggende kjøttbrød fra Wenches ukesmenyer. Jeg sverger til oppskriftene hennes, der har jeg funnet mye godt. Jeg nevner igjen den sursøte sausen som ble GOD!