Jeg har prøvd mange forskjellige oppskrifter på kjøttboller i tomatsaus, men jeg hadde liksom alltid noe å utsette på hver av dem. For lite smak! Rar konsistens! Kunne vært litt sterkere! Skulle vært litt mildere! Så jeg lagde min egen, og noterte den ned. Denne syns jeg selv ble veldig god:)
Kjøttboller:
400 g kjøttdeig
1/2 løk
1 ts oregano
1 liten ts kajennepepper
1 liten ts chilipulver
1-2 ss potetrmel
1 egg
Salt og pepper
Tomatsaus:
1 boks hakka tomat
1 ts tomatpure
3 stilker fersk basilikum, evt 1-2 ss tørket
1 ts oragano
2 ss fersk persille, evt 1 ss tørket
1/2 løk
1/2 chili
1 dl vann
1/2 kjøttbuljong
salt og pepper etter smak
Begynn med kjøttbollene. Skjær opp løken i små biter og stek dem blanke i ei panne. Bland løken sammen med resten av ingrediensene i ei bolle. Form dem til små boller og steik dem i steikepanna på relativt høy varme til de er så og si gjennomstekte og har ei fin steikeskorpe. Snu dem ofte, eller rist på panna for å få den "runde", min er ikke alltid perfekt runde for å si de sånn!
Når de er gjennomstekte heller du over løken og steiker den litt sammen med bollene, ha i alle de andre ingrediensene til tomatsausen, bland godt og la det koke sammen i ca 10-15 min på middels varme, eller til du får ønsket konsistens på sausen. Jeg har av og til lokk på for å holde på fuktigheten og jeg er litt seint ute med pastaen. (Det hender, planlegging hva er det?)
Server med pasta og et dryss parmesan på toppen.
NYT!

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar