Viser innlegg med etiketten Svin. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Svin. Vis alle innlegg

onsdag 31. juli 2013

Noodle wok

Jeg har prøvd meg på en ny oppskrift fra Rema1000, Noodle wok. Mine woker blir aldri slik de blir på bildet hos Rema1000, denne ble veldig lys i fargen, selvom den skulle ha litt farge ifølge bildet. Men det viktigste er vel smaken? Og den var god:)

Oppskrift:
(til 3-4 personer, for mye for 2!)
250 g eggnudler

1 dl vann
1 hønsebuljong

3 ss solsikkeolje(kan fint reduseres)
1 egg
300 g strimlet svinebiff
1 fedd hvitløk
1 ss østersaus
1 ss soyasaus
1 ts sukker

200 g Bama råkost
200 g spinat
pepper

Kok nudlene etter anvisning på pakken. Kok opp 1 dl vann og buljong utenom. Steik egget i olje, tilsett strimlet svinebiff og hvitløk og gjennomsteik det. Ha i nudler og buljong. Smak til med soyasaus, østersaus og sukker. Tilsett råkost og spinat og steik litt til. Smak til med pepper til slutt og server!

NYT!

lørdag 23. mars 2013

Currygryte med svin og øl!

Jeg har prøvd meg på en ny currygryte, og denne var skikkelig god! Mye smak og litt spicy, om du vil. Even liker jo ikke så godt indisk mat, så dette ble liksom en mellomting: Curry og ØL, det må vel være godkjent? Og jo, til og med skeptikeren er overbevist! Oppskriften er hentet fra "Glad i mat Nr1-2013" fra Rimi.

Oppskrift:
500 g svinekjøtt
1 ss olivenolje
2 fedd hvitløk
1 rødløk
1 kanelstang
2 ts garam masala
4 kardemommekapsler
1-2 ts tørket chili
2 bokser hakket tomat
3 dl mørkt øl(brukte Frydenlund bayer)
4 gulrøtter
salt og pepper
sukker
limesaft
persille

Skjær kjøttet i terninger og brun det i ei gryte/panne. Tilsett finhakket løk og hvitløk og la det surre i 2-3 minutter. Tilsett krydder(garam masala, kanelstang, kardemommekapsler og hakka tomat), hakka tomat, gulrøtter i terninger og øl. La retten koke under lokk i 1-1,5 timer. Ta av lokket og la retten koke litt inn mens du koker ris eller couscous. Smak til gryta med salt, pepper, sukker, limesaft og persille. Server med salat og brød!

NYT!

(Bildet ble tatt under middagen lørdag og vi hadde earth-hour, så bildet ble litt mørkt tross mange levende lys!)

søndag 17. mars 2013

Adobo - marinerte svinekoteletter

Jeg har prøvd meg på en ny Millas mat-oppskrift. Det var en oppskrift med litt annerledes smak enn vanlig. Jeg har fått prøvd første oppskrift med søt soyasaus(ketjap manis). Spennende! Det var en helt grei oppskrift som jeg gjerne kan prøve igjen. 

Oppskrift:
4 svinekoteletter
8 fedd hvitløk
3 ss olje
1 dl vann
Ris
Salat

Marinade:
6 ss hvitvinseddik
6 ss søt soyasaus
3 lauvbærblader
1 ts pepperkorn
4 fedd knust hvitløk

Bland sammen ingrediensene til mariande og la svinekotelettene marinere i en halvtime. Sett på risen. Brun svinekotelettene i ca 1 minutt og hell over resten av marinaden. Sett på lokk over og la dem surre i ca 15 minutter. Snu på kjøttet underveis. Ta av lokket og la sausen koke inn til den er sirupsaktig. 

Server kotelettene med kokt ris og salat.

NYT!

mandag 25. februar 2013

Krydret svinefilet med thai wok!

Her var det litt herlige og spennende smaker. Det er når jeg disker opp med slike retter som dette, og det blir spist av enkelte skeptikere her i huset, at jeg skjønner at vi har utviklet smakssansene de siste årene. DEILIG! Nok en Rema1000 oppskrift.

Oppskrift:
Ytrefiilet av svin med sesam, chili og ingefær
1 pakke bama thai wok
3 ss soyasaus
2 ss sweet chilisaus
1 fedd hvitløk
1 lime
ris

Sett ovnen på 170 grader. Jeg fant ikke den ferdigkrydrede svinefileten som står i oppskriften, så jeg bare krydret den selv med å rulle den i finhakket chili, raspet ingefær og sesamfrø(og litt salt/pepper). Brun svinefileten på alle sider og steik den i en ildfast form i ovnen i 170 grader til kjernetemperaturen er 68 grader. Sett risen på kok. Det tok ikke så lang tid, ca 15-20 minutter. Ta den utav ovnen og la den hvile i 5-10 minutter. Imens den hviler woker du 1 pakke bama thaiwok. Bland soyasaus, chilisaus og hvitløk og ha det over woken. Smak til med limesaft. Server med nøtter og ris.

NYT!



søndag 24. februar 2013

Wraps med strimlet svin

 
Rema 1000 er ute med oppskrifthefte for februar og mange av oppskriftene falt meg i smak der! Denne var den første jeg prøvde meg på. Ikke den mest spennende i utseende muligens, men smaken var overraskende god, og da spesielt på svinekjøttet. Her kan du finne oppskriften hos Rema1000. 

Oppskrift:
300 g strimlet svin(jeg brukte flatbiff jeg skar opp selv)
2 fedd hvitløk
2 ss soyasaus
pepper

2 tomater
1/2 isbergsalat
1 agurk
1 pk tortillas

4 ss creme fraiche
4 ss sweet chili saus
(Even foretrekker med stekt bacon og ananas til)

Brun svinekjøttet med hvitløken. Smak til med pepper og soyasaus. Skjær opp salat, tomat(skiver) og agurk(staver). Rist/steik tortilla lett i ei tørr panne. Til de fåt litt farge og "puffer" litt opp(jeg rakk akkurat og legge på innholdet mellom hver side av tortillaen fikk farge). Fordel svinekjøttet, salat og grønnsaker i tortillaen. Ha over litt creme fraiche og sweet chili. Ferdig! Det er alt! Superlett og raskt:)

NYT!


onsdag 9. januar 2013

Karamelisert svinekjøtt med squash

Jeg har fått kommet i gang med ukesmenyer igjen etter jul og har noen nye retter på menyen hver uke, iallefall ideelt sett, og legger ut det som blir vellykket her:)

Denne uken har jeg laget karamelisert svinekjøtt med squah fra Rask mat. Det ble veldig godt, en god søt woksaus og skikkelig saftig svinekjøtt.

Oppskrift:
2-4 porsjoner ris
600 g strimlet svinekjøtt
2 fedd hvitløk
3-4 ss peanøttolje
300 g squash(1-2 stykk)
60 g brunt sukker
1/2 dl fiskesaus(evt oystersaus om du har tomt for fiskesaus...! *kremt*)
1/2 dl risvinseddik
2-3 ss frisk koriander, eller 1-2 ts tørket
asiatiske grønnsaker/wokblanding
salt og pepper

Sett på ris til koking, og skjær opp kjøtt og grønnsaker. La svinekjøttet ligge litt med 2 ss peanøttolje, salt, pepper og finhakka hvitløk. Steik svinekjøttet i 2 omganger til det har en fin steikeskorpe, røre steik squashen i ca 2x4 cm biter i 4 min på høy varme. Ha alt sammen i panna og hell over blandingen med sukker, fiskesaus og risvinseddiken. Ha koriander i helt i slutten om den er frisk, eller sammen med sausen om den er tørket. Oppskriften sier at du skal dampe asiatiske grønnsaker til, men jeg hadde i litt wokgrønnsaker i stedet for rett i woken. Da fikk jeg en tynnere saus i stedet for en litt tykkere karamelisert saus. 

NYT!

fredag 16. november 2012

Svinekoteletter med rotmos!

Ikke alt trenger å være avansert eller vanskelig å lage, men allikevel en grei hverdagsmiddag for travle dager. Mye grønnsaker og litt kjøtt til! Oppskriften er hentet fra Rema 1000.

400 g Svinekoteletter
 1/2 Kålrot
 400 g Poteter
 3 Gulrøtter
 2 dl
Lettmelk Tine
3 ss Smør
1 klype muskatnøtt
Salt og pepper
Svinekoteletter

Skrell grønnsakene og kutt dem i mindre, jevnstore biter. Kok grønnsakene møre uten salt. Når grønnsakene er møre heller du av vannet og smelter smør i ei gryte. Ha i mesteparten av melka. Mos til en grov stappe og smak til med salt, pepper og muskatnøtt. Krydre kotelettene med salt og pepper og steik brune på begge sider. La kjøttet hvile etter steiking i iallefall 5 -10 min.  Ha gjerne litt persille over til slutt.  
Nyt!




tirsdag 23. oktober 2012

Chop Suey

Jeg har prøvd meg på en ny Grete Roede-oppskrift. Chop Suey er hentet fra Grete Roedes kokebok "lett og lettvindt". Jeg liker den herlige 90-talls kokeboka fra Grete Roede. Herlig illustrert med 90-talls svettebånd, sykkelshorts og t-skjorte. Herlig :) Nok et Fretex-kupp!

Oppskrift: 
2 kyllingfileter/svinekjøtt
1/2 løk
1 gulrot
1-2 ss purre
1/2 stilk stangselleri/sellerirot
1 dl buljong
1 ss soyasaus
Salt
Pepper
1 ts maisenna

Ris

Skjær kyllingen i strimler. Brun kyllingen raskt i ei panne. Ta ut kyllingen og legg i en bolle. Skjær opp løk og purre,  selleri og gulrot. Brun løken og tilsett kylling, resten av grønnsakene, buljong og soyasaus. Kok opp og la retten trekke i ca 15 minutter. Ha i maisenna til tykkelsen er bra. Server med kokt ris.

Nyt!

torsdag 30. august 2012

Koreansk svinewok

Jeg har prøvd meg på en ny rett fra Millas mat, Koreansk svinewok. Det var en spicy rett, selvom jeg gikk ned litt på det sterkeste i retten.

Oppskrift: 
Peanøttolje
500 g svinekjøtt
1 løk
3 vårløk
4 fedd hvitløk
1-2 ss fersk ingefær
1 grønn chili(jeg brukte 1/2 rød)
1 ss sambal oelek
2 ss sweet chili
2 ss brunt sukker
1 ss lys soyasaus
pepper
2 ts sesamolje
1 ss ristede sesamfrø
Salat og ris

Rist sesamfrøene i en tørr panne. Sett på ris til koking. Ha i alt en stor panne og rør/steik det til kjøttet er gjennomsteikt. Skjær opp salaten imens. Server med ristede sesamfrø. Nam!

mandag 23. juli 2012

Wok med ingefærsaus!

I dag har jeg prøvd meg på en ny wok! Det var en wok med svin, squash, paprika, løk og rista cashewnøtter i ingefærsaus. Jeg elsker lukten og smaken av ingefær, så jeg tenkte dette måtte vært godt! Denne anbefales. Jeg har hentet oppskriften fra Trines matblogg, en matblogg som jeg liker bedre og bedre :)

Oppskrift wok:
300-400 gram renskåret svinekjøtt, i strimler
1 liten rød paprika, i strimler
1 liten gul paprika, i strimler
1/2 squash, i halvmåner
1 løk, i tynne båter
3-4 vårløk, i skiver

Ingefærsaus:
3 ss soyasaus
3 ss sweet chilisaus
1 ss oystersauce
2 ts revet ingefær
saften av en halv lime

Ristede cashewnøtter
Ris

Bland sammen ingrediensene til ingefærsausen og la det stå og trekke litt(lag gjerne halvannen porsjon, jeg syns det var litt lite). Steik svinekjøttet for seg selv og så steik grønnsakene, gjerne i 2 omganger.  Sil ingefærsausen og ha over grønnsakene og sviner.  Kok ris til :) Enjoy!

onsdag 2. mai 2012

Årets første skikkelige grillmåltid!

I går var været rett og slett så nydelig at det ikke kunne ungås å grille! Så her ble det grillribbe, bakt potet og salat med isberg, agurk, eple og druer. Nam, nam, nam!

søndag 25. mars 2012

Fersk kjøtt og suppe

En av mine bestebarndomsminner har alltid vært kjøtt og suppe. Jeg var ikke så glad i retten som sin helhet, men jeg ELSKET melbollene. Og det gjør jeg fremdeles :) Retten er nok ikke helt som Mammas, men smaken er like god.

Oppskrift fra Wenche:
1 kg storfe fra forpart(jeg brukte lettsaltet svinekjøtt)
Vann som dekker kjøttet
Poteter

4 gulrøtter
2 selleristenger
1 purre

Melboller:
50 g smeltet smør
1 egg
1,5 dl melk
200 g hvetemel
1,5 ss sukker
1/2 ts kardemomme
1/2 ts salt

Ha kjøttet i en gryte, dekk med vann og kok opp. Skum av godt! La det koke i ca 1,5 t, ha i grønnsakene i biter. Lag melbollene, la det stå og svelle i 15 min. Ha det i småkokende vannet i boller laget med skjeer. Server med poteter.

Kos deg:) Nam, nam, nam!

søndag 8. januar 2012

Min aller første RATATOUILLE

Jeg har ikke prøvd meg på så mye avansert mat, men nå når jeg begynner å bli litt mer erfaren, så tør jeg iallefall prøve meg :) Så nå har jeg kommet forvi en ny kneik: Ratatouille. Det var faktisk ganske godt, selvom den ikke ble helt optimal(noe det sjelden blir!). Jeg har skoldet tomater og stekt på paprika, squash og løk. Spennende! Anbefales, spesielt som en siderett til en eller annen kjøttrett. Hadde nok vært godt med litt pasta til også. Oppskriften er hentet fra Ingrid Espelid Hoviks Rødrutete kokebok.