En av mine bestebarndomsminner har alltid vært kjøtt og suppe. Jeg var ikke så glad i retten som sin helhet, men jeg ELSKET melbollene. Og det gjør jeg fremdeles :) Retten er nok ikke helt som Mammas, men smaken er like god.
Oppskrift fra Wenche:
1 kg storfe fra forpart(jeg brukte lettsaltet svinekjøtt)
Vann som dekker kjøttet
Poteter
4 gulrøtter
2 selleristenger
1 purre
Melboller:
50 g smeltet smør
1 egg
1,5 dl melk
200 g hvetemel
1,5 ss sukker
1/2 ts kardemomme
1/2 ts salt
Ha kjøttet i en gryte, dekk med vann og kok opp. Skum av godt! La det koke i ca 1,5 t, ha i grønnsakene i biter. Lag melbollene, la det stå og svelle i 15 min. Ha det i småkokende vannet i boller laget med skjeer. Server med poteter.
Kos deg:) Nam, nam, nam!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar