Viser innlegg med etiketten Storfe. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Storfe. Vis alle innlegg

torsdag 3. april 2014

Gulasj!

Jeg er veldig glad i suppe-gryteretter, altså midt mellom suppe og gryterett. Det er den perfekte kombinasjon her i familien. Jeg spiser det som suppe og mannen min spiser det som gryterett(han siler av mesteparten av væsken), og dermed er alle fornøyd. Du vet "suppe er jo ikke mat"... ingen har vel hørt de ordene fra en mann? Og ingenting er så herlig som en lettvint og god gulasj! Mmmm. Oppskriften er hentet fra "Fra boller til burritos".

Oppskrift:
(2 porsjoner - ca 50 minutter)
200 gram storfekjøtt
1 løk
1 ss olje
5 dl kjøttbuljong
1 ts paprikapulver
1 krm karve
1 ts oregano
1/2 boks hakka tomater
1/2 grønn paprika
4 poteter

Brun kjøtt og løk i ei gryte. Tilsett kjøttbuljongen utblandet i vann. La det trekke like under kokepunktet i ca 30 minutter. Skrell poteter og skjær i terninger og skjær opp paprika i biter. Ha så i resten av ingrediensene og kok til potetene er møre(ca 15 min). Smak eventuelt til med salt/pepper og server med brød til!

NYT!

fredag 7. februar 2014

Biff i curry

Jeg har vært innom matprat.no og funnet denne oppskriften. Liker du rød currypaste, så vil jeg påstå at du liker denne! Jeg syns det var veldig godt og anbefales absolutt! Denne var også veldig enkel og lite arbeid med, supert i hverdagen.

Oppskrift: 
(ca 3-4 personer - ca 30 minutter)
600 g biffstrimler
500 g kokosmelk
3 ss rød karripasta
3 ss fiskesaus
1 ss sukker
2 små grønne chili(jeg brukte røde)
1,5 dl cashew eller peanøtter
Ris og salat

Kok opp kokosmelken. Mens den koker opp så skjær opp biffen i strimler. Jeg tok dem relativt tynne for å sikre at de ble gjennomkokt. Ha dem i kokosmelken og la dem trekke i 15 minutter. 

Sett på vann til risen og kok etter anvisning. Mens dette koker/ trekker så skjærer du opp chili. 

Ta ut kjøttet og ha chili, karripasta, fiskesaus og sukker i kokosmelken. La det trekke/småkoke i ca 10 minutter. 

Server sausen med kjøtt i, ris og salat og ha cashew eller peanøtter over.

NYT!

tirsdag 28. januar 2014

Phở - nudelsuppe med ytrefilet


Jeg har fått meg det nyeste oppskriftsheftet til Rema1000 - Vietnamesisk Wok. Der var det mye spennende, og forhåpentligvis gode, oppskrifter! Jeg fant i alle fall 5-6 jeg bare MÅ prøve en gang:) Dette var en av dem. Det var kjempegodt og smakfullt! Til og med Even måtte gi "godkjent" på denne.

Oppskrift:
Ca 850 g ytrefilet

3 ss olje
1 løk i biter/skiver
4 fedd hvitløk
40 g fersk ingefær i skiver
1 sitrongress
1 rød chili
1/2 ts muskat
1 kanelstang
3 kjøttbuljongterninger
1 l vann
Fiskesaus

3-4 ss hakka fersk koriander
1 pakke bønnespirer
2-3 vårløk eller purre
1 lime/limesaft

1 pakke risnudler

(Jeg begynte med å skjære ytrefileten i tynne skiver, disse skulle egentlig ikke steikes, men bli gjennomkokt av å ha den kokvarme suppa over ved servering. Men jeg følte meg litt utrygg på det, siden jeg er gravid og skal sørge for at alt er helt gjennomstekt, så jeg forstekte dem så vidt.)

Sett på vann til risnudlene.

Skjær alle grønnsakene opp i biter/skiver. Fres løk til den er blank og tilsett hvitløk, ingefær, sitrongress, halve chilien og muskat og fres i ca 1 minutt. Ha i kanelstang, kjøttbuljong og hell over vann. La det trekke i ca 5 minutter. Smak til med fiskesaus om du vil.

Kok risnudlene etter anvisning på pakken.

Kutt opp koriander, vårløk og, halv chili og ha dette, kjøtt og bønnespirer i hver sin skål.

Servering: Hver person tar det de ønsker av vårløk, chili, kjøtt, bønnespirer og nudler oppi sin skål og heller over den kokende varme suppen. Smak til med lime og koriander på toppen.

NYT!


tirsdag 10. september 2013

Provencegryte med potetstappe

En herlig fransk storfegryte. Hvis du ønsker en smakfull kjøttgryte, som tar lit tid å koke, men ikke så lang tid å tilberede. Da velger du denne. Den inneholder sopp og sellerirot, men selvom du er skeptisk til begge disse to, kjør på. Skjær soppen veldig stor eller veldig liten, slik at du enten kan plukke den ut eller ikke kjenne konsistensen. Og sellerirot har jo en skarp smak og lukt når den er fersk, men når du koker den slik som dette får du kun igjen den gode smaken i gryta og smaken på selve grønnsaken er veldig nedtonet. Det du ikke må gjør er å droppe disse to ingrediensene, for de gjør virkelig denne retten! Dette var nydelig og anbefales! Oppskrift er hentet fra Rema1000.

Oppskrift: 
Grytekjøtt av storfe ca 400-600 gram
(jeg finet meg til og brukte ytrefilet, da de ikke hadde grytekjøtt)
200 g champignon
1 løk
2-3 gulrøttet
1 sellerirot
3 ss olivenolje
4 fedd hvitløk
8 dl hønsebuljong
1 boks hakka tomat
1 ts oragano
Maizenna for tykkere gryte
salt og pepper

Potetstappe:
Potet
melk
smør
salt og pepper
(se fremgangsmåte her)

Del grønnsakene i store/grove biter. Brun kjøttet raskt i litt olje. Jeg liker å ha i soppen nå og steike litt godt, konsistensen på champignon liker jeg best når den er stekt og ikke kokt. Det er også et triks for deg som ikke liker konsistensen, for den er litt "seigere" når den bare er kokt. Tilsett så grønnsakene og oregano og la det surre litt. Hvis du har stekt det i panne til nå, ta over i gryte. Hvis ikke fyller du bare hakka tomater og hønsebuljong oppi. La det småkoke under lokk i 1,5 time. Når det er en halvtime igjen av koketida setter du på potetene til koking. Smak til gryten med salt, pepper og meljevning/maizenna. Lag til potetstappe de siste minuttene av koketida.

Nyt!

mandag 13. mai 2013

Biff i form (& fløtegratinerte poteter)!


Dette er en oppskrift fra matprat. Jeg fant den for lenge siden, men har ikke prøvd den. I det siste har jeg vært flink og organisert alle oppskriftene mine, så da oppdaget jeg denne igjen. Dette var veldig godt! Helgemat og ikke verdens sunneste, men det må vi jo også prøve innimellom:)

Oppskrift:
2 biff / ytrefilet av storfe
 2 ss olje
1/2 ts salt
 1/2 ts pepper 
 1/2 pakke frosne grønnsaker
1 tomat i skiver
 Litt revet ost 
Timian og persille

 Hjemmelagede fløtegratinerte poteter:
4  mellomstore poteter (400 gram ca)
1/2 løk
1 fedd hvitløk
1,5 dl fløte
1 dl melk
Salt og pepper
(ost på toppen om du vil, jeg brukte det ikke akkurat her)
Oppskriften er tatt utgangspunkt i Ingrid Espelid Hoviks oppskrift.

Fremgangsmåte:
Skru steikeovnen på 200 grader. Skrell potetene og del dem i tynne skiver. Del løk og hvitløk i små biter. Kok opp fløte/melk i ei gryte og bland dette sammen med løk, hvitløk, potet, salt og pepper og legg i en ildfast form. Steik dette i ovnen i ca 50-60 minutter. Når det er ca 20 minutter igjen av steiketida ha i frosne grønnsaker, bland det litt sammen med potetene og ha mulig over litt olje ved behov. Bland også i litt urter(brukte fersk persille og tørket timian). 

Så skal du brune biffen med salt og pepper på begge sider slik at den får en fin steikeskorpe, ca 1 minutt på hver side i ei panne. Legg noen skiver tomat oppå biffen og strø litt ost over. Legg biffene på toppen av grønnsakene i formen. Resten er litt avhengig av hvordan du liker biffen din. Jeg liker biffen litt rosa inni, men ikke rød/blodig, så jeg lot biffen stå sammen med resten i ca 15 minutter.

Server og NYT!




onsdag 6. mars 2013

Spanske kjøttboller med potetomelett

Jeg har prøvd nok en oppskrift fra Rema1000. Dette var en kombinasjon jeg var litt skeptisk til, men som faktisk var ganske godt! Uvanlig, men godt! Det jeg må si er at Rema1000 skuffet litt sist uke. Jeg hadde valgt 3 eller 4 oppskrifter fra Rema1000 sitt aktuelle oppskriftshefte, men ingen av de to nærmeste butikkene hadde inne verken den marinerte svin ytrefileten, eller spanske kjøttboller, på 2 ulike dager i uka! Så da ble det Meny Helgø.

Oppskrift:
200 g poteter(2-3 små/mellomstore)
2 løk
250 g erter
salt og pepper
6 egg
1 dl vann

2 fedd hvitløk
1 boks hakkatomater
Litt kjøttbuljong
salt, pepper, persille, basilikum

Spanske kjøttboller(ferdigpakke fra helgø)

Kutt hvitløk i små biter og steik lett i litt olje. Hell over tomatene og kanskje litt vann. Ha i litt kjøttbuljong og krydre. La dette stå å småkoke og godgjør seg med kjøttbollene i. Kutt poteter og løk i biter. Stek dem møre i olje. Ha oppi ertene og steik dem med litt. Krydre med salt og pepper. Visp egg og vann og ha over. Skru ned varmen og legg på lokk. La det stå til den setter seg! Server med salat. 

NYT!

tirsdag 26. februar 2013

Indisk biffgryte

Jeg har prøvd meg på nok en indisk oppskrift. Jeg har virkelig fått smaken på indisk mat, og prøver nye retter i ny og ne. Denne så skikkelig indisk ut, men den hadde litt lite smak. Men den var mild og god. Jeg serverte den med ris, raita, nanbrød og salat. Oppskriften er hentet fra bloggen Mat på bordet.

Oppskrift:
Ca 2,5 cm ingefær
2 fedd hvitløk
400 g grytekjøtt storfe
5 grønne kardemommekapsler
3 hele nelliker
1 kanelstang
1 liten løk
1/2 ts malt koriander
1 ts malt spisskummen
2 ts paprikakrydder
1ts salt
3 ss yoghurt naturell
1/8 ts garam masala
2 dl vann
olje, pepper

Bland sammen ingefær og hvitløk i en morter/kjøkkenmaskin. Brun kjøttet i litt olje. Legg kjøttet til side. Ha olje, kardemomme, nellik og kanelstang i ei gryte og la det steike til nelliken svulmer litt. Ha oppi løk og steik til den er blank. Ha over ingefærblandingen, og resten av krydderet. Tilsett det brunede kjøttet og eventuelt saft derfra. Ha i yoghurt og vann og la det småkoke i en time eller halvvannen under lokk til kjøttet er mørt. Kok så inn sausen uten lokk mens du koker ris og tilbereder resten av tilbehøret du vil ha. En grønn salat, raita og nanbrød brukte jeg. 



onsdag 7. november 2012

Currygryte med oksekjøtt og paprika

Jeg har vært en runde på nettet igjen og har hatt lyst å lage denne ei stund, Currygryte med oksekjøtt og paprika fra Trines matblogg

Oppskrift:
(med utgangspunkt i Trines matblogg)
500 g biffstrimler/oksekjøtt
1 ss garam masala
salt og pepper
1 løk, hakket
1-2 hvitløkfedd, finhakket
ca 2 ss revet ingefær
1 rød chili, finhakket
ca 1,5 ss currypaste
1,5 bokser hermetiske tomater, hakket
2 dl vann
1/2 rød paprika
1/2 grønn paprika
1/2 gul paprika
+ salat, agurkraita(fra annen oppskrift på bloggen) og nanbrød
yougurt, agurk, salat, mynte, nanbrød, kajannepepper, spisskummen, ris.

Fres løken i litt smør. Ha oppi hvitløk, ingefær, chili og currypaste(bruke rød type), la det frese litt. Ha oppi  tomatene og la det småkoke. Del kjøttet i biter og ha over garam masala og bland godt. Brun kjøttet lett i panna i litt smør. Brun litt om gangen og kok ut panna mellom hver gang og ha i sausen. Ha i resten av væsken i gryta og la det koke under lokk i rundt 1 time. Tilsett paprika og la det koke i 10-15 minutter til, til det tykner. Server med ris, salat, agurkraita og nanbrød.

lørdag 15. september 2012

Irsk biffgryte med Guinness

Jeg har forsøkt meg på nok en herlig oppskrift fra Millas mat, Irsk biffgryte med Guinness. Bare sausen i seg selv var verdt innsatsen! Det ble iallefall veldig godt, og en herlig middag du har noen timer å lage mat på :)

Oppskrift:
2 ss olje
750 g grytekjøtt eller lignende
3 ss sukker
1 grovhakket løk
2 ss hvetemel
12 skrelte sjalottløk
5 dl oksebuljong
5 dl guinness
2 ss rødvinseddik
3 hele nellikspiker
2 lauvbærblader
salt og pepper
Sopp
Potet(+smør, melk, salt og pepper)

Sett ovnen på 170 grader og sett rist på nederste rille. Brun kjøttet med litt salt og pepper. Legg over i ei ildfast gryte med lokk eller ildfast form med lokk(eller aluminiumsfolie, for oss som ikke har sånt fancy utstyr!). Ha sukker oppi gryten  og fres det brunt, tilsett hakket løk, hele sjalottløk(jeg delte de største i 2) og mel. Bland alt sammen og tildsett buljong og øl. Kok opp blandingen. Tilsett eddik, nellik, lauvbærblad og litt mer salt og pepper. Ha over lokk og la det stå i ovnen i ca 2-2,5 timer. 

Når det er ca 45 min igjen av ovntiden, sett på poteter og lag hjemmelaga potetstappe. 

Ta gryten ut av ovnen, sil ut væsken og kok ned til den tykner skikkelig. Smak til med mer salt og pepper. 

Mens den står å tykner, steik sopp med litt salt og pepper.

Server med tyttebærsyltetøy!

NYT!

søndag 9. september 2012

Beef Pasanda

Jeg har forsøkt meg på en ny Rema1000-oppskrift, nemlig Beef Pasanda, med raita og nanbrød!. Det var veldig, veldig godt! Rett før jeg forspiste meg litt der, ja!  


Oppskrift Beef Pasanda: 
2 ss koriander(brukte tørket) 
1 ss spisskummen
1 ts gurkemeie
1/2 ts pepper
1 ts kajennepepper
1 rødløk
2 fedd hvitløk
2 ts revet ingefær

400 g ytrefilet av storfe
2 ss olivenolje
1 tomat
3 dl hønebuljong

4 dl middagsris og 1 ss gurkemeie(for farge)

Bland krydderet, rødløk, hvitløk og ingefær. Brun kjøttet i litt olje. Rør inn krydderblandingen og fres i ca 1 minutt. Tilsett tomat og buljong. La det småkoke under lokk i ca 40 min, kok i 20 min til uten lokk til den tykner. NB: den tyknet plutselig på slutten, vi begynte å miste håpet og holdt på å ha i maizenna, men det trenges ikke. Sett på risen til kok og lag raita. 

Oppskrift Agurk og mynteraita:
(også fra Rema1000)
1 agurk
1 boks matyougurt
salt
1 klype spisskummen
1 klype kajennepepper
3-4 stilker mynte

Del opp agurk i biter(evt skrap ut kjerne først). Finhakk mynte og bland alt sammen.

Raitaen passet PERFEKT til måltidet og anbefales. Jeg syns selv det hørtes litt rart ut, men det var supergodt. anbefales!

NYT!


onsdag 5. september 2012

Biff stroganoff!

Nok en oppskrift hentet fra Millas mat. Første gang jeg har laget stroganoff, og den faktisk smaker som en stroganoff! Vanligvis har det bare blitt en rar blanding med mye tomatpure-smak. Denne ble veldig bra! (Litt mindre cognac anbefales, den overtok MYE smak!)

Oppskrift:
75 gr smør
1 stor finhakket løk
150 gr sjampinjong i skiver
1/2 finhakket rød paprika
2 ss tomatpure
1 1/2 ts Dijonsennep
1 ts røkt paprika
1 ts timian
1 dl oksebuljong eller fond + vann
500 gr flatbiff i tynne strimler
salt og pepper
1,5 dl cognac
2 dl seterrømme eller creme fraiche
en liten håndfull finhakket persille

Sett poteter på kok. Steik løken i litt smør, til den blir blank. Tilsett skivet sopp og steik den til den er gjennomsteikt. Ha til slutt i paprika. Ha så i krydderet, tomatpure, og buljong(jeg brukte fond og litt vann). Småkok i 5-7 minutter. Brun kjøttet godt  i en jernpanne. Tilsett cognac og flamber(min første flambering!!). Rør inn Creme fraiche i løk og soppblandingen. Bland alt sammen og la det koke i noen minutter. NYT! 


torsdag 19. juli 2012

Min første madeirasaus!

Jeg forsøkte meg på min første madeirasaus! Og det ble faktisk ganske bra. Det ble båtpoteter, stekte grønnsaker og biff i en deilig madeirasaus! Sausen ble laget fordi jeg fikk den mest fantastiske madeirasausen på restaurant i Italia, vi finet oss skikkelig til og spiste det herremåltidet på vår 7 års bryllupsdag :)

Oppskrift fra matprat.no:
2 stk sjalottløk
1 dl rødvin
½ dl kjøttkraft eller buljong
½ dl madeira
1 ts salt
½ ts pepper
saften av ½ stk sitron
2 ts maisstivelse (maizena)
2 ss vann
2 ss smør

Ellers brukte jeg denne oppskrifta fra Trines matblogg: Entrecote med lune tomater og portvinssaus.

Nam, nam, nam!

tirsdag 13. desember 2011

Øl-marinert biff!

Øl-marinert biff, ja, det er faktisk ganske godt :) Mariner biffen i et mørkt øl i 1-2 timer, steik i panne, steik i ovnen og la hvile. Servert med en god porsjon ovnsbakte grønnsaker i god gresk olivenolje jeg har vært så heldig å få av ei venninne på jobben!