mandag 13. mai 2013

Biff i form (& fløtegratinerte poteter)!


Dette er en oppskrift fra matprat. Jeg fant den for lenge siden, men har ikke prøvd den. I det siste har jeg vært flink og organisert alle oppskriftene mine, så da oppdaget jeg denne igjen. Dette var veldig godt! Helgemat og ikke verdens sunneste, men det må vi jo også prøve innimellom:)

Oppskrift:
2 biff / ytrefilet av storfe
 2 ss olje
1/2 ts salt
 1/2 ts pepper 
 1/2 pakke frosne grønnsaker
1 tomat i skiver
 Litt revet ost 
Timian og persille

 Hjemmelagede fløtegratinerte poteter:
4  mellomstore poteter (400 gram ca)
1/2 løk
1 fedd hvitløk
1,5 dl fløte
1 dl melk
Salt og pepper
(ost på toppen om du vil, jeg brukte det ikke akkurat her)
Oppskriften er tatt utgangspunkt i Ingrid Espelid Hoviks oppskrift.

Fremgangsmåte:
Skru steikeovnen på 200 grader. Skrell potetene og del dem i tynne skiver. Del løk og hvitløk i små biter. Kok opp fløte/melk i ei gryte og bland dette sammen med løk, hvitløk, potet, salt og pepper og legg i en ildfast form. Steik dette i ovnen i ca 50-60 minutter. Når det er ca 20 minutter igjen av steiketida ha i frosne grønnsaker, bland det litt sammen med potetene og ha mulig over litt olje ved behov. Bland også i litt urter(brukte fersk persille og tørket timian). 

Så skal du brune biffen med salt og pepper på begge sider slik at den får en fin steikeskorpe, ca 1 minutt på hver side i ei panne. Legg noen skiver tomat oppå biffen og strø litt ost over. Legg biffene på toppen av grønnsakene i formen. Resten er litt avhengig av hvordan du liker biffen din. Jeg liker biffen litt rosa inni, men ikke rød/blodig, så jeg lot biffen stå sammen med resten i ca 15 minutter.

Server og NYT!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar