Viser innlegg med etiketten Skinke. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Skinke. Vis alle innlegg

søndag 31. august 2014

"Ekte" Thailandsk stekt ris


Det ser kanskje ikke kjempespennende ut, men det smakte faktisk veldig godt! Oppskriften er hentet her.

Oppskrift:
(3 - 4 personer, ca 45 min)
5 dl kokt ris(ca 2,5 dl ukokt)
3 ts soyasaus
2 ts sukker
4 ss østersaus
50 ml vann
7 ss olje
1 ts smør
4-5 ss mais
4-5 ss grovraspet gulrot
2 løk
1/2 pakke smårettsskinke
2 fedd hvitløk (står 10 i opprinnelig oppskrift...)
4 egg
(evt 1-2 kyllingfilet og kål)

Kok ris, gjerne dagen før eller tidligere på dagen. Ha i oljen i ei stor steikepanne. Steik hvitløk og ha i løken. Steik løken til den er blank. Ha i kjøtt. Så ha i egg. Bland godt og finhakk egg etterhvert som det steiker. Ha så i østersaus, soyasaus, sukker og vann. Ha i grønnsaker og litt smør. Ha til slutt i risen, bland og varm opp/steik lett.

NYT!




mandag 17. mars 2014

Eggkake med skinke


Jeg har lagd en enkel og god hverdagsmiddag fra Wenche Andersens Ukesmenyer igjen. Stadig kjekke nye oppskrifter å prøve derifra. 

Oppskrift: 
6 egg
4 dl hvitost
kokt skinke
1 dl finstrimlet purre
Grønn salat
Brød


Sett ovnen på 200 grader. Pisk eggene og ha dem i en smurt ildfast form. Ha over hvitost, skinke og purre. Steik i ovnen i ca 30 minutter, eller til den er fast. (husk at osten er flytende og at retten setter seg etter den har stått litt utfor ovnen)



torsdag 4. april 2013

Glutenfri pizza!

I et forsøk på å finne ut hva diverse fordøyelsesproblemer skyldes ble det innkjøpt en god del gluten produkter før jul. Når det ble konstantert ingen endring etter ei uke eller to la vi gluten-prosjektet på hylla. Men jeg hadde ikke brukt alle produktene, nemlig ikke alle glutenfrie produkter er like gode...! Så nå tenkte jeg at jeg skulle lafe minipizza med glutenfri bunn. Det gikk ned, jeg spiste 2 minipizzaer, men glutenfri bakverk er og blir en merkverdig rar sak! Det smaker litt svamp, men er det varmt og godt fyll så glir alt ned:) Da er iallefall ikke det helle uprøvd!


lørdag 19. mai 2012

Ost- og skinke pai

Superfornøyd med dagens pai! Tror det er første gang jeg har fått til pai, med god bunn, fast og fint fyll og perfekt stekt. Så det ER mulig?

Oppskrift paideig:
 125 g smør
3 dl mel
2 ss vann

Smuldre smør sammen med mel til det er en stor masse, ha oppi vannet og bland det. Sett pai-deigen til kjøling i kjøleskap i ca 30 min. Kjevle så ut deigen og legg den over paiformen, ta vekk det som går mye over kanten. Forsteik paideigen i formen, uten fyll, i ca 15 minutter på 200 grader.

Oppskrift paifyll:
4 egg
2,5 dl melk
2-3 sjalottløk
1/2 boks skinke
1 tomat
salt og pepper
norvegia- og cheddarost(ca 200 g)

Pisk sammen melk og egg litt luftig. Ha i halve osten, sjalottløk og skinke. Bland sammen med salt og pepper. Hell i den forstekte paiformen og legg skivet tomat på toppen. Dryss over litt ost på toppen. Steik i midterste rad på ca 200 grader i 40 minutter.

Server med en god grønn salat!

søndag 19. februar 2012

Quiche med skinke og grønnsaker!

Denne var skikkelig god! Endelig fikk jeg skikkelig til en pai. Jeg klarer liksom aldri få skikkelig til bunnen, men denne oppskriften gjorde susen.

Den var egenlig bare med grønnsaker, men jeg la til skinke, så blir mannen i huset så mye mer fornøyd :) Jeg tok utgangspunkt i fra Wenches ukemenyer, Quiche med grønnsaker.

Deig: 60 g smør, 2 dl hvetemel, 100 g kesam.
Fyll: 3-4 sjarløttløk, 1 rødløk, 1 halv brokkoli, frisk persille og tørket gressløk og tiamian(ganske mye, oppskrift sier 1 dl), 4 egg, 200 g kesam, 1,5 dl melk, 1 boks med hermetisk skinke, parmesan og norvegia på toppen, salt og pepper.

Kjevle ut deig og forstek "prikket" deig i formen(225 grader, nederste rille i 10 min). Den krymper mye, så la den henge over kanten. Stek brokkoli og løk mykt og bland alt sammen og hell i paiformen. Strø over med ost.

Stek på nederste rille på 180 grader i 30-40 minutter.

Nam, nam, nam, veldig GODT!