lørdag 19. mai 2012

Ost- og skinke pai

Superfornøyd med dagens pai! Tror det er første gang jeg har fått til pai, med god bunn, fast og fint fyll og perfekt stekt. Så det ER mulig?

Oppskrift paideig:
 125 g smør
3 dl mel
2 ss vann

Smuldre smør sammen med mel til det er en stor masse, ha oppi vannet og bland det. Sett pai-deigen til kjøling i kjøleskap i ca 30 min. Kjevle så ut deigen og legg den over paiformen, ta vekk det som går mye over kanten. Forsteik paideigen i formen, uten fyll, i ca 15 minutter på 200 grader.

Oppskrift paifyll:
4 egg
2,5 dl melk
2-3 sjalottløk
1/2 boks skinke
1 tomat
salt og pepper
norvegia- og cheddarost(ca 200 g)

Pisk sammen melk og egg litt luftig. Ha i halve osten, sjalottløk og skinke. Bland sammen med salt og pepper. Hell i den forstekte paiformen og legg skivet tomat på toppen. Dryss over litt ost på toppen. Steik i midterste rad på ca 200 grader i 40 minutter.

Server med en god grønn salat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar