Viser innlegg med etiketten Bacon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Bacon. Vis alle innlegg

tirsdag 5. november 2013

Gratinerte poteter med bacon og soppkrem

Jeg har forsøkt meg på en ny rett fra Rema1000, nok en gang vellykket og skal definitivt gjentas!

Oppskrift: 
2 pakker stjernebacon
1 løk
500 g poteter
200 g champignon
3 dl matfløte
4 fedd hvitløk
1 ss hvitvinseddik
1 ss grov sennep
1 ts tørket timian
Olje

Kok (skrelte) potetene møre. Del dem i tykke skiver og legg dem utover en smurt ildfast form. Sett ovnen på 190 grader. Sprøsteik bacon. Ha i skivet løk og sopp og finhakket hvitløk. Steik dette til sopp og løk er gjennomstekt. Ha i hvitvinseddik og la den dampe ut. Ha så i fløte, sennep og timian. Kok opp. Hell bacon og fløteblandingen over potetene og gratiner i ovnen på ca 10-15 minutter. Server med en frisk salat!

Nyt!

mandag 15. april 2013

Tortillapizza

Jeg har forsøkt meg på en ny "hurtigpizza". Tortillapizza! Det var faktisk ikke så dumt! Det gikk raskt og smertefritt og smakte godt. Jeg kom bare over disse Pizzatortillaene i butikken(litt tykkere enn vanlig tortilla), og tenkte: hmmm, Even liker godt Tortilla og jeg liker godt italiensk pizza. Dette må være en god idé! Suksess!

Oppskrift:
1 pakke pizzatortilla
Velg selv: Kjøttdeig, pepperoni, skinke, bacon, biffstrimler eller hva du måtte ønske!
Ost

Pizzasaus:
1/2 løk
2 ss tomatpuré
1-2 dl kjøttbuljong
1 neve fersk basilikum
Chilisaus
Salt og pepper
Persille, oregano

Sett på ovnen etter anvisning på tortillapakken. Steik den halve løken, ha i resten av ingrediensene og la det stå å småkoke mens du gjør klar kjøttfyllet. Jeg ville forstekt kjøttet litt, for selve tortillapizzaen skal kun i ovnen 5-10 minutter. Jeg brunet baconet litt på forhånd og kjøttdeig hadde jeg tatt opp fra fryseren ferdigstekt. Fordel saus, kjøtt og ost på tortillapizzaen og steik i ovnen etter anvisning på pakken.
NYT!

torsdag 4. april 2013

Glutenfri pizza!

I et forsøk på å finne ut hva diverse fordøyelsesproblemer skyldes ble det innkjøpt en god del gluten produkter før jul. Når det ble konstantert ingen endring etter ei uke eller to la vi gluten-prosjektet på hylla. Men jeg hadde ikke brukt alle produktene, nemlig ikke alle glutenfrie produkter er like gode...! Så nå tenkte jeg at jeg skulle lafe minipizza med glutenfri bunn. Det gikk ned, jeg spiste 2 minipizzaer, men glutenfri bakverk er og blir en merkverdig rar sak! Det smaker litt svamp, men er det varmt og godt fyll så glir alt ned:) Da er iallefall ikke det helle uprøvd!


tirsdag 30. oktober 2012

Grove pannekaker!

Jeg har for ei stund tilbake funnet denne oppskriften på grove pannekaker, jeg mener å huske at det var hos Grete Roede jeg fant den. Jeg har endret bittelitt på opskriften, men den er nesten som originalen.

Oppskrift:
2 egg
5 dl lettmelk
1/2 ts salt
2 dl sammalt hvetemel(grov eller fin)
1,5 dl hvetemel
2 ss sukker
1 ts vaniljesukker

Pisk egg og melk luftig sammen, ha i alt det tørre og bland godt sammen. Steik pannekakene på høyeste temperatur i ei teflonpanne, uten smør eller olje. 

Server med bacon, syltetøy eller sukker.

Jeg bruker helst sammalt grovt mel, men begynn med sammalt fint mel for å venne deg til de grove pannekakene. Jeg bruker både sammalt grov og rugmel grovt i pannekakene og liker det veldig godt, men det er jo smak og behag. For de som bryr seg om slikt: ca 120 kcal i hver pannekake :)

NYT! 

mandag 30. juli 2012

Fyllt squash

Jeg har lenge hatt lyst å prøve denne oppskrifta, men har først nå forsøkt den. Og det var GODT! Oppskriften er hentet fra Wenches ukemenyer(link i meny).

Oppskrift:
2 squash
2 fedd hvitløk
100 g bacon
1/2 dl kjøttbuljong
1 ts salt
pepper
1 ss frisk basilikum
1 dl creme fraiche
revet ost

Fremgangsmåte:
Skjær squash på langs og hul ut midten, pensle dem med litt med olje og forsteik dem i 200 grader ca 6-7 minutter. Steik bacon litt, ha oppi finhakket innmat fra squashen og hvitløk. Steik i 3-4 min. Hell i kraft og creme fraiche og la det koke 3-4 minutter. Legg stuingen i squashene og dryss over ost på toppen. Steik i varm steikeovn/grillfunksjon i ca 2-3 min. Server med en frisk salat og NYT!

søndag 13. mai 2012

Karripoteter!

Mmmmm, karripoteter! Jeg smakte det første gang i kantina og fant ut jeg bare MÅTTE lage det! Det er veldig enkelt og lager seg nesten selv.

Oppskrift:
Poteter
karri
rød og grønn paprika
rød chili
olje

Kutt potetene i båter, paprika i skiver eller biter(Even liker dem små, så hos oss blir de små), og kutt chili i små biter. Bland poteter med olje og karri i en pose eller i ei bolle. Jeg pleier steike potetene litt først i ovnen. Ca 15 min på 180 grader. Så pleier ta den ut og ha over ferdige baconterninger, paprika og chili blandet med litt olje og karri og så steike det i 30-40 min til. Mot slutten skrur jeg opp temperaturen litt og får litt skikkelig skorpe på potetene :) Ha gjerne til rømme!

mandag 9. april 2012

Potet- og purresuppe

Potet og purresuppe, etter oppskrift fra Millas mat igjen, var godt! Jeg brukte en del mer væske enn oppskriften tilsier, men det er sikkert jeg som gjorde noe galt! Utenom det brukte jeg buljong istedet for hønsefond, for jeg gadd ikke prøve å finne hønsefond i butikken nå rett før påske. Mulig neste gang! Til og med Even spiste hele sin porsjon uten å klage, eller han lurte veldig på om han kom til å bli skikkelig mett... Så vi får se om jeg får noen klager i etterkant! Servert med et lite rundstykke til!

søndag 5. februar 2012

Spaghetti Carbonara!

En av mine absolutte favoritter! Spaghetti carbonara. Etter oppskrift fra Wenches ukesmenyer igjen. Liker den kokeboka altså :)

Helt standard oppskrift med bacon, spaghetti, egg, fløte, parmesan, salt og pepper.

lørdag 31. desember 2011

Potetburger og ferske rundstykker!

Ja, det høres mulig litt rart ut. Enkelte her i huset var iallefall skeptiske før de fikk lese oppskriften. Men jeg liker stadig å prøve noe nytt. Det er nok en gang hentet fra skolekjøkkenboka "Fra boller til burritos". Og jeg sier det igjen, ikke undervurder enkle gode oppskrifter derifra. Jeg er nok en gang positivt overrasket. Det er enkelt og greit kokt potet, litt væske, bacon og purre, steikt som en burger, med salat og rundstykker til. Det skal også nevnes i denne sammenheng at Even slo på stortromma og diska opp med rundstykkene på eget initiativ.

Oppskrift:
75 g bacon
4 kokte poteter
1 dl hvit ost
2 ss purre
1 ts salt
1 ts pepper
1 ss smør

Brun baconbitene. Bland sammen moste poteter, bacon, revet ost, purre, salt og pepper. Form ca 4 burgere og stek dem brune i litt smør. Server med rundstykker og en stor og god salat!

Konklusjon: Godkjent!