Viser innlegg med etiketten Oppussing. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Oppussing. Vis alle innlegg

onsdag 14. januar 2015

En liten bod i gangen

Endelig en liten bod i gangen, bare for litt oppbevaringsplass i bruks-etasjen.

lørdag 10. august 2013

ENDELIG pipa ferdig!

Dette er et prosjekt vi har jobbet med lenge. Pipa. Vi har ikke klart å bestemme oss for en løsning, så problemet har blitt stående uløst i over et år nå. Veggen bak pipa har liksom vært litt murstein, litt hvit sparkel, litt hull og sprekker, litt sement og litt grå sparkel. Nydelig! Vi har vært innom sikkert 5-6 forskjellige metoder og fremgangsmåter, men ikke blitt enige. Nå tok vi bare en avgjørelse og gjorde det. DEILIG!

Vi brukte enkelt og greit bare "heidi hvit". Vi listet først ut "inner/foringslist"  for at sparkelen skulle ha en bein list å sparkles inntil. Så blandet ut sement/sparkel i en tykk sparklemasse og sparklet over hele pipa i to omganger. Pusset ned litt i mellom de to lagene. Så malte jeg til slutt over med eggehvit på både "inner/foringslist" og "heidi hvit", bare for å være sikker på ingen fargeforskjell. Og så listet vi det. Ta-da! Ferdig.

Sånne ting får vi gjort når vi har "jobbe-ferie". Ferie for å arbeide med hus og hage!

onsdag 19. juni 2013

Prosjekt terrasse!

Før

Etter

Eller egentlig: "prosjekt-male-terrasse-litt-slik-at-den-ser-litt-bedre-ut-for-så-å-bytte-ut-hele-greia-om-et-år-eller-to". Litt kjekkere å sitte ute på en terrasse som ser ikke ut som den holder på å falle sammen:)

tirsdag 12. mars 2013

Min nye plantebenk!

Ingenting i dette huset er noe å ta vare på, heldigvis er enkelte ting bare å male og så ser det helt nytt ut! Og det gjelder ikke mange ting her, men kjelleren er unntaket. 

Se! Bare et strøk hvitmaling så ser det helt annerledes ut :)

Og her, med plantebord! Yay! Nå skal det plantes. MASSE. I dag!

Nå er vaskerommet mitt et vaskerom/planterom. Flinke, flinke Even som fikser opp!

lørdag 9. mars 2013

Nytt bad - endelig ferdig!

Først måtte vi gjøre klar for utvidelse av badet. Hele 1,5 kvadrat!! Og ja, det utgjør faktisk mye sammenlignet med utgangspunktet. Så vi reiv vegger, tak og gulv og murte igjen et vindu:)

Så reiv vi den gamle veggen hvor innredningen satt, fjernet vår dryppende toalett, og ikke minst det som vi elsket som mest: Vår 70x80 svære dusj. Bestående av 1 glassvegg, en bevegbar glassdør på skinner og 1 stykk dusjforheng. Den kommer vi til å savne... NOT!

Vi fant også ting vi ikke ville finne! Fukt. Men det var heldigvis bare overflatisk, så når vi kom til grunnmuren var alt fin-fint:)

Og så kom fagfolka, de isolerte og la strøm, vann og kloakk. De ordnet opp! De kutta og vannrøret ved en anledning og fylte gangen i kjelleren med vann, men heldigvis så var vi lure nok til å tenke først, så vi hadde flyttet vekk alle tingene våre, så det gikk jo bra!

Og til slutt begynte de på sluttdetaljene og fikk opp gips og tapet og membran og fliser!

Mens vi ventet(illustrert med Luna i kosehumørs-venting), dusjet hos venner og kjente, på jobb og på treningssenter. Jeg hadde ingenting med episoden der en person ble bedt om å forlate Elixia fordi personen luktet så sterkt, selvom jeg forstår at det kan virke å ha en sammenheng! Vi kunne heller ikke vente med å kvitte oss med campingtoalettet på loftet og badebenken i stua, eller kassene med håndklær og diverse spredd utover huset.  

Men dette er jo en historie med "happy ending", så det er jo alt verdt det når DETTE blir resultatet! Eikeinnredning, speilskap med lagrningsplass, 90x90 dusj, nytt toalett som sitter som det skal, ledspotter i taket, italienske fliser på gulvet og 2000 kroners mosaikk i dusjen og alt annet du måtte ønske!

Skikkelig fine lysbrytere med romantisk dimming og avverging av at huset tok dyr(elektriker fant en glovarm boks på loftet som kunne tatt fyr når som helst, men Lyse kom på utryning en fredagskveld og elektriker ventet og ordnet opp! Flinkinger. ) Og nytt deilig fabrikkfrostet vindu, som verken trekker med sval bris, er dekket med flater av avflasset maling eller er innebygd av kreativ listing! DEILIG!

Til og med innredningen ble rett til slutt, og Eilen er fornøyd! Nå venter vi bare på å få et avløp som fungerer 100%, men det er bare ei ukes tid unna. Vi syns nemlig det er greit at når du trekker i do, så trekker doen ned, og at når du dusjer så går vannet ned i avløpet og ikke danner et liten badedam rundt beina. 

Litt klabb og babb underveis, et par tårer(og før vi har fått regninga), så lover dette veldig bra fra Bryne Rør!


onsdag 16. januar 2013

Nytt bad!

Vi skal snart få inn håndtverkere til å utvide og bygge et helt splitter nytt bad! Og vi gleder oss veldig. Enkelte ting gjør vi bare ikke selv. Så nå er det bare 6 uker igjen før det skal stå ferdig. SPENNENDE!


lørdag 18. august 2012

Kjøkkenvindu - check!

Det har vært litt travle tider, så jeg har ikke fått blogget så mye! Men jeg skal ta det litt rolig nå, så da blir det mer tid til det :)
Vi har endelig kommet til det punktet vi har ventet LENGE på. Vindusskiftet på kjøkkenet! Vi har demontert kjøkken, løsnes strømuttak, muret opp veggen, kledd veggen, lagt på utvendig puss, satt på vindu, listet. Ja, en hel masse. Men til slutt ble alt montert tilbake på plass og det ble superbra!




Snart er kjøkkenet HELT ferdig :)

søndag 22. juli 2012

Vi har endelig pusset opp yttergangen!

    Yttergangen har vi ikke prioritert i forbindelse med oppussingen, den har vi måttet gå gjennom for å få inn materiell til alle andre steder i huset. Den har hovesaklig vårt brukt til lagring av ved og diverse rot.
Men nå er det andre boller! Gangen er ryddet og malt. Både tak, vegger, lister og vindu har fått et par strøk maling. Vi kjøpte et laminatgulv og fikk lagt det i går. Det gjorde seg med et laminatgulv istedet for et stygt teppe og under der et falt lenoliumgulv! Deilig.
   

onsdag 2. mai 2012

Drivhuset er KLAR til bruk!

Drivhuset er KLAR til bruk! Vi brukte fridagen i går i det fantastiske været og fikk ferdigstilt drivhuset! Vi fikk hentet en del glassruter som vi har vært så heldige å fått av supersnill venninne som heter Helen, og det satte "siste finpuss på verket". Vi lappet litt av baksiden med sånn "drivhusplast" eller hva det nå heter, fordi vi fant ingen som hadde drivhusglass som passet og vi hadde ikke akkurat lyst å kutte så mye glass i bredden...! Det var nok med de glassene vi måtte kutte! Nå er alle knuste glass byttet og festet godt på ny.
Vi har lagt duk inni og festet den med mursteiner langs kanten og Even vaska bort gammel dritt med kraftvask og vann. Så nå mangler bare hyller og planter! Noen som vil gi bort noen stygge og kasteklare hyller eller kasser eller slikt? TA KONTAKT :)

 Det siste jeg ville ta med er de SUPERFANCY luftevinduene våre: de lufter automatisk! De åpner seg når det er varmt og stenger seg når det er kaldt. Helt fantastisk!


ENDELIG lister rundt stuevinduene!

 Hvor deilig det er å si: Vi er ferdig med sparkling, pussing, maling og listing av vinduene i stua! Den har ligget lenge og ventet på en løsning, og så enda litt lenger og ventet på at noen skulle utføre løsningen. Men nå, nå, er det endelig ferdig!

Alle de utallige orkidéene mine står så fint tilbake i vinduene :)

SÅÅÅ for nøyd med reslutatet!

lørdag 28. april 2012

Litt vinduskarm-maling!

Nå har jeg endelig fått pusset siste lag på vinduskarmene og i dag gikk strøk 1 på dem! Det blir nok KJEMPEBRA! Jeg syns iallefall det ser veldig lovende ut. Hvis jeg og Even er skikkelig driftige så blir det kanskje karmer på i løpet av helga! (Hvis vi bare har mer igjen?? hmmmm... La oss si i løpet av neste uke!)

Bare for å skryte litt av oss, så har vi altså pakket en hel henger og bil med søppel og vært og besøkt IVAR i dag. Det var deilig å kaste alt oppussingssøppelet som har samlet seg siden sist tur. Og med tanke på ukens hendelser, så ble lasten sikret ENDA bedre enn vanlig. Om det i det hele tatt er mulig, med tanke på sikkerhets-rytteren Even! Flinke Even :)

søndag 15. april 2012

Hobbyrommet MITT er ferdig!

Her er jammen det ferdige resultatet! Den tapetserte veggen ble vakker. MEN med ikke så veldig fine skjøter, det ser du ikke på LITT avstand eller hvis du ikke selv har lagt tapet kanskje...? Helheten syns jeg ble fantastisk vakker, med mange (la oss kalle det) skjønnhetsfeil! Det er deilig å være ferdig. Nå gjenstår "bare" innflyttinga. Jeg er skråsikker på at halve flytteeskene våre når vi flyttet inn var mine hobbysesker. Så rommet er nå fyllt med masse oppbevaringshyller, 2 store arbeidsbord og haugevis av esker(jeg teller iallefall 10 her jeg sitter)...!
Luna har tatt inspeksjonen og er fornøyd!


FØR OPPUSSINGEN: