Viser innlegg med etiketten Havregrynsgrøt. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Havregrynsgrøt. Vis alle innlegg

fredag 10. juli 2015

Overnight oatmeal

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en overnight oatmeal, altså havregrøt som står i kjøleskap over natten. Dette er en Mocha-variant med mandler. Oppskrift hentet fra The Oatmeal Artist

Oppskrift:
(1 porsjon)
0,8 dl melk
4 ss yoghurt
1,2 dl havregryn
1/2 ts instant kaffe
1/2 ts vaniljeekstrakt
2 ts kakao
litt salt
hakka mandler

Bland alt sammen og la stå i kjøleskapet over natten, eller minimum et par timer. Kan spises kald eller oppvarmet.

NYT!


lørdag 25. mai 2013

Havrepannekaker!

Jeg har av og til et akutt behov for kveldsmat, og av og til får jeg et akutt behov for "noe godt" til kvelds. Denne fungerer som begge deler! En kjekk variant av havregrøt.

Oppskrift:
1 dl havregryn
0,4 dl vann
0,5 dl melk
1/3 stor mosen banan
0,5 ts valmuefrø
1 ss lønnesirup
1 ts sitronsaft
1 ss grovmalt sammalt hvetemel
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver

Bland alt sammen, bruk stavmixer eller noe lignende og bland sammen. 
Steik i panne. Lag små pannekaker, rundt 5 cm i diameter, jeg fikk 4-5 små i hver panne. Jeg brukte litt formfett i panna for at de ikke skulle sette seg fast. Når det bobler skikkelig og du se at kantene begynner å blir stekte, snur du dem. Ikke steik dem på full varme, men litt under.

Server med syltetøy, lønnesirup eller hva du måtte ønske!

NYT!

torsdag 14. februar 2013

30 dagers utfordring - Konklusjon!

Jeg har satt opp karakterer på grøtene underveis og satt opp denne oversikten. På skalaen 1 til 10. Vinneren blir altså Havregrynsgrøt med sjokoladesaus. Den var kjempegod og toppet så vidt over noen av de andre gode! Favorittene var altså en del av de med kakao/kaffe og blåbær. Jeg anbefaler alle en slik utfordring, med grøt eller noe annet du har lyst å prøve ut! Dette blir nok ikke min siste 30 dagers utfordring:)

onsdag 13. februar 2013

Møllerens havregrøt - Dag 30!

Jeg må jo si at dette ikke ble den perfekte avslutningen på 30 dagers utfordringen, men veien har vært fantastisk! Nå er jeg utrolig fornøyd med å få gjennomført utfordringen, fra ende til annen, og forskjellige hver dag. (Om så 2 av dem var ferdiggrøter, men det må være godkjent i en gjeng av 28 andre hjemmelagde varianter). Denne ferdighavregrøten spiser jeg innimellom, den beste av ferdiggrøter spør du meg. En god og mild smak, og en lett variant å lage:)

Havregrynsgrøt med pæresyltetøy - Dag 29

Havregrynsgrøt med pæresyltetøy
Oppskriften har jeg bare satt sammen selv. Enkel grunnoppskrift og valgfritt syktetøy på toppen. 

1 dl havregryn
1,5 dl melk
0,5 ts kanel
0,5 ts vaniljeessens
Litt salt
pæresyltetøy

Bland sammen alt utenom syktetøy. Varm på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter. 

NYT!

Havregrynsgrøt med banan og mandler - Dag 28

Havregrynsgrøt med banan og mandler
Denne har jeg bare satt sammen selv. Enkel og grei, og god!

1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/3 banan
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt
1 ts kanel
Mandler

Bland sammen alt utenom nøttene.Varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter. Strø over kanel og mandler og NYT!

Havregrynsgrøt "French silk pie" - Dag 27

Havregrynsgrøt "French silk pie"
Dette må jo være Creme de la creme! En skikkelig dessert, ja, nesten mer dessert enn frokost egentlig...! Perfekt en søndagsmorgen:) Denne var skikkelig god, men også litt høy på kaloriinnhold. Oppskriften er hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregrynsgrøt
2 dl melk
1 ts lønnesirup
1,3 dl vaniljeyoghurt
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt
1 ss kakao
En håndfull sjokolade"dråper"

Kok havregrøt av havregryn, melk, vaniljeessens og salt. Ha så i 2/3 av yoghurten og bland. Ta ut 1/3 av havregrøten og bland i kakao i resten. Ha kakaoblandingen i først, ha så over den siste 1/3 av grøten og hell over resten av yoghurten. Strø over en håndfull sjokoladedråper. 

NYT!

lørdag 9. februar 2013

Havregrøt med kokosmelk, lime og eple - Dag 26

Havregrynsgrøt med kokosmelk, lime og eple
Dette var en mektig versjon, jeg orket ikke spise hele porsjonen engang. Jeg anbefaler litt mindre kokosmelk og litt mer vanlig melk. Frisk i smaken med limen i.

1 dl havregryn
2 dl kokosmelk
0,5 dl melk
1/2 eple
2 ts limesaft
Litt salt
Kokos på toppen

Bland alt sammen, bortsett fra kokosen som skal på toppen. Varm på høyeste effekt i mikroen i ca 4-5 minutter. 

NYT!

Havregrynsgrøt med sjokoladesaus - Dag 25

Havregrynsgrøt med sjokoladesaus
Denne er den absolutte favoritten, 10 av 10, terningkast 6. ANBEFALES! Og for de som bryr seg om slikt, bare 280 kcal. Dessert til frokost!

Havregrynsgrøt:
1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/2 ts kanel
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt

Sjokoladesaus:
1/3 banan
1 ss kakao
1/4 ts vaniljeessens
Litt salt
Noen ts vann

Bland sammen alt til havregrøten, varm på høyeste effekt i ca 3-4 minutter i mikroen. Mens den varmes i mikroen, lag sjokoladesausen. Ha alle ingrediensene, utenom vannet, i ei lita gryte. Varm opp, ha i vann for å få rett konsistens. Ha sausen over  havregrynsgrøten og NYT, NYT, NYT! (Gorgeous, gorgeous, gorgeous!)   

Havregrynsgrøt krydder/latte - Dag 24


Havregrynsgrøt krydder/latte
Denne var veldig god! Pepperkake og kaffe i fin forening, med litt formildende melk på toppen. Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
1,4 dl kaffe
0,6 dl melk
1/3 banan
1/2 ts kanel
1/2 ts ingefær
1/8 ts nellik
1 ss sirup
1/4 ts vaniljeessens
salt
melk

Bland alt sammen og varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter. Ha litt melk over.

NYT!

Havregrøt med jordbær, kokos og sjokolade - Dag 23


Havregrynsgrøt med jordbær, kokos og sjokolade
Jeg har forsøkt meg på en ny variant med sjokolade i, bare fordi det ser så godt ut! Det er jo ikke akkurat noe jeg kan spise hver morgen, men kanskje i helga innimellom :) Men denne likte jeg altså ikke. Det var den første jeg ikke har klart å spise opp. Det var ikke etter min smak, men kanskje andre liker den? Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
1 dl kokosmelk
1 dl vann
1 dl jordbær i biter
En håndfull sjokolade "dråper"
Litt salt

Bland alt sammen og varm på høyeste effekt i mikroen i 3-4 minutter. 

NYT?

Havregrynsgrøt Mocca - Dag 22

Havregrynsgrøt Mocca
Denne var en skikkelig god variant! Kaffe Mocca i havregrynsgrøt-versjon. Nam! Og ikke det verste du kan finne heller iforhold til kalorier.

1 dl havregryn
1,4 dl kaffe
0,6 dl melk
1,2 moden banan
1 ss kakao
1/2 ts vaniljeessens
litt salt

Bland alt sammen og varm på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter.

 NYT!

mandag 4. februar 2013

Havregrøt med nektarin - Dag 21

Havregrynsgøt med nektarin
Jeg har forsøkt meg på en ny variant med ny frukt. Nektarin/fersken. Jeg brukte nektarin, men oppskriften sa fersken. Nektarin funka fint det! Denne var frisk og god. Denne er også hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
2 dl melk
1 nektarin/fersken i biter
1/2 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
bittelitt muskat
1/4 ts mørk sirup
litt salt

Bland alt sammen og varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter.

NYT!

Havregrøt med banan og peanøttsmør - Dag 20


Havregrynsgrøt med banan og peanøttsmør
Dette er nok en kraftig kost versjon av havregrynsgrøten. Men frisket litt opp med epler. Men den var god denne! Hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
2 dl melk
1 ts peanøttsmør
1/2 eple i biter
1/2 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
Litt salt
Akasiehonning

Bland sammen alt og varm i mikroen på høyeste effekt i 3-4 minutter. 

NYT!

lørdag 2. februar 2013

Bakt havregrøt med banan og blåbær - Dag 19

Bakt havregrynsgrøt med banan og blåbær
Jeg hadde jo blåbær i går også, men det var så godt at det gjorde ingenting å ha det to dager på rad. Det anbefales virkelig med kombinasjonen blåbær og havregrynsgrøt.

1 dl havregryn
0,7 dl melk
1/2 overmodem banan
1/4 ts bakepulver
1/4 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
litt salt
1/2 dl blåbær
1/2 dl med nøttemix

Bland alt sammen og steik i ovnen på 180 grader i ca 20-25 minutter.

NYT!

Havregrynsgrøt med blåbær - Dag 18



Havregrynsgrøt med blåbær
Denne har jeg faktisk satt sammen helt selv! Den er sikkert helt lik mange andre, for den er ikke veldig spektakulær, men veldig god. Jeg skulle egentlig bruke en oppskrift fra The Oatmeal Artist, men jeg hadde ikke fått med hele oppskriften på utskriften. Så da improviserer man.

1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/2 dl blåbær(frosne)
Litt søtning
1/2 ts kanel
1/4 ts mandelessens
1/4 ts vaniljeessens
Hakka mandler
Akasiehonning

Bland alt sammen utenom akasiehonning og mandler. Ikke rør så mye, da blir alt helt lilla! Varm havregrøten på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter. Ha over mandler og litt honing og NYT!

torsdag 31. januar 2013

Havregrøt med quinoa og banan - Dag 17

Havregrynsgrøt med Quinoa og banan
Jeg er alltid klar for å prøve noe nytt, og nå har jeg prøvd meg på Quinoa og å koke gøten i gryte. Quinoa finner du på helsekostbutikker(fant jeg ut til slutt!). Jeg har jo kokt grøten i gryte før mange ganger, men ikke under denne utfordringen. Det er jo tross alt om morgenen, så jeg har ikke allverden med tid, da er det greit at mikroen gjør jobben raskt og effektivt. Jeg er usikker på hvordan Quinoa skal smake og om jeg gjorde det rett. Men det smakte iallefall helt greit og var en god variant. Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

0,25 dl quinoa
0,5 dl havregryn
2 dl melk/vann
1 modem banan
1/4 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
litt salt

Kok opp halve væsken og tilsett quinoa. La det småkoke i 12 minutter under lokk. Tilsett havregryn og resten av væsken og kok opp. Mos bananen og ha i. Ha i resten av ingrediensene. Kok til ønsket tykkelse.

NYT!

onsdag 30. januar 2013

Havregrynsgrøt "chai" - Dag 16

Havregrynsgrøt "Chai" (kaffesmak)
Denne var ganske uvant smak, men faktisk ikke så galt. Jeg hadde nok i LITT for sterk kaffe... *kremt* Men det var uansett spisende og en litt spicy variant! Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
1 dl litt sterk kaffe
1 dl melk
1/2 moden banan
1/2 ts vaniljeessens
1/4 ts kardemomme
1/2 ts kanel
1/8 ts nellik
1/16 ts muskat
Litt salt

Bland alt sammen alt og varm på høyeste effekt i ca 3-4 minutter.

NYT!

Havregrynsgrøt med kakao og jordbær - Dag 15

Havregrynsgrøt med kakao og jordbær
Denne varianten var en frisk variant av kakaohavregrøt. Litt forfriskende med melk på toppen, og deilig med litt bær til! Denne anbefales:) Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
2 dl melk
1/2 moden banan
1/2 ts vaniljeessens
2 ss kakao
2-3 jordbær
Litt salt
Litt melk på toppen 

Bland sammen alt utenom jordbærene, bland godt. Varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter.

NYT!

mandag 28. januar 2013

Havregrøt "Almond joy" - Dag 14


Havregrynsgrøt "Almond Joy"
Jeg har prøvd meg på en kraftig (helge) havrgrynsgrøt på en mandag!?! Ja, jeg forstod nok det etterhvert at jeg burde hatt dette her som helgemat. En kraftig, men også kraftig god, havregrynsgrøt. Jeg var mett til langt inn i lunsjen, så det gjorde iallefall nytten. Ikke hverdagskost akkurat, men deilig en gang innimellom.

1 dl havregryn
2 dl kokosmelk
(jeg brukte 1 dl melk og 1 dl kokosmelk istedet)
1/2 modem banan
1/4 ts mandelessens
2 ss kakao
Salt
Mandler og kokos

Bland alt sammen (bortsett fra de hakkede mandler og kokos), og varm på høyeste effekt i ca 3-4 minutter.

NYT!