Viser innlegg med etiketten Strikking. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Strikking. Vis alle innlegg

lørdag 17. januar 2015

Strikka genser

Jeg har strikka genser etter oppskrift jeg fikk av mormor, fra 1950-tallet. Originalen var i litt andre farger (brun/oransje), men jeg valgte litt mer moderne farger. 

 Den passer akkurat nå, så den kunne fint vært ennå litt større. Men kjekt uansett med hjemmestrikka genser:)

Den er strikket i to deler(to T-er) ogsydd sammen i sidene og over skuldrene/armene.

fredag 19. september 2014

Strikkeprosjekt i gang!


Strikkeoppskrift fra et gammelt hefte fra 60-tallet, bare i litt andre farger. Her er prosjektet så vidt påbegynt, men nå har jeg kommet snart halvveis. Den strikkes i størrelse 1 år, så satser på jeg rekker det før Emrik blir for stor!

tirsdag 29. april 2014

Even har fått seg ny lue!

Even hadde lyst på ny lue, så jeg brukte 3 farger med restegarn og strikket denne lua til han. Veldig enkel og grei + at den passer perfekt! Even var iallefall fornøyd og det var vel det viktigste:) Tatt utgangspunkt i denne oppskriften her. Men lagde litt lenger vrangbord slik at den kunne brettes dobbel og litt annen felling på toppen.

tirsdag 15. april 2014

Gryteunderlag, for n-te gang!

Jeg har heklet ennå noen gryteunderlag/grytekluter! Denne gangen i hvit/beige/lyseblå og hvit/blå/spraglete(gul-blå-grønn). Kjekke å hekle disse her! Supert begynnerprosjekt for de som vil prøve seg på å hekle for første gang:) Se oppskrift her.



lørdag 5. april 2014

Grytekluter!

Når jeg gikk ut i permisjon så var jeg ikke i så veldig god form, så det ble veldig mye sofaligging, heldigvis fungerte det fin-fint å ligge på sofa å strikke og hekle! Dermed ble dette et av resultatene, grytekluter med et litt spesielt mønster, staver heklet framme og bak, med en lysere kant rundt. Syns nå de ble litt søte!

tirsdag 11. februar 2014

Kjøkkenkluter

Jeg har mye tid for hånden akkurat nå, så jeg hekler og hekler. Her er 2 ulike varianter kjøkkenkluter. De er begge heklet med en kombinasjon av halvstav og fastmasker. 

100 % bommullsgarn til heklennål 2,5-3. Jeg brukte heklenål nr 3.

Den mørkelilla er heklet med 3 omganger halvstav og 3 omganger fastmasker gjennom hele kluten til-den er kvadratisk. (Jeg hekler alle masker gjennom hel forrige rundes masker, ikke bare gjennom fremre eller bakre "løkke") Husk å begynne hver nye omgang med 1 eller 2 luftmasker(1 hvis du strikker fastmasker og 2 hvis du strikker halvstav.)

Og den lyselilla er heklet med først ca 4-5 cm fastmasker og så 7-9 cm halvstav og til sist like langt dem fastmasker som i stad til kluten er kvadratisk. (Jeg hekler alle masker gjennom hel forrige rundes masker, ikke bare gjennom fremre eller bakre "løkke") Husk å begynne hver nye omgang med 1 eller 2 luftmasker(1 hvis du strikker fastmasker og 2 hvis du strikker halvstav.)

søndag 9. februar 2014

Enda flere gryteunderlag!

Greit tidsfordriv fra sofaen: gryteunderlag.

En liten oppskrift:
Bruk 3 tråder 100% bomullstråd(søstrene grenes garn er midt i blinken) som skal brukes på ca størrelse 2,5 til 3 heklenål. Jeg brukte i 2 eller 3 forskjellige farger for å få litt fargespill. Heklenål: 4,5 ca.

Legg opp 4 luftmasker og knytt dem sammen med en kjedemaske.

Runde 1: Legg så opp 2 nye luftmasker og hekle 12 staver rundt den ringen du akkurat har laget. (dvs i midten av ringen, ikke i noen av løkkene til luftmaskene)

Runde 2: Legg opp 2 nye luftmasker og hekle 2 staver i hver stav fra sist omgang. (hekle gjennom hele masken og ikke bare den ene løkken). Altså 2 stav, 2, stav, 2 stav osv.

Runde 3: Legg opp 2 nye luftmasker og hekle 1 stav i første stav fra sist runde og 2 staver i neste. Altså annen hver 1 stav og annenhver 2 staver. Altså 1 stav, 2 stav, 1 stav, 2 stav osv.

Runde 4: Legg opp 2 nye luftmasker og hekle 1 stav i de to første stavene fra siste runde og 2 staver i den tredje staven fra sist omgang. Altså 1 stav, 1 stav, 2 stav, 1 stav, 1 stav, 2 stav osv.

Runde 5: Legg opp 2 nye luftmasker og hekle 1 stav i de tre første stavene fra sist omgang og 2 staver i den fjerde staven fra sist omgang. Altså 1 stav, 1 stav, 1 stav, 2 stav, 1 stav, 1 stav, 1 stav, 2 stav osv.

Runde 6: Legg opp 2 nye luftmasker og hekle 1 stav i de fire første stavene fra sist omgang og 2 staver i den femte staven fra sist omgang. Altså 1 stav, 1 stav, 1 stav, 1 stav, 2 stav, 1 stav, 1 stav, 1 stav, 1 stav, 2 stav osv.

Nå skjønner du sikkert tegninga :) Ønsker du gryteunderlaget større så hekler du bare en omgang til og tar 1 stav i de fem første stavene fra sist omgang og 2 i den sjette osv. Følger du dette så blir de runde og fine og ikke "krøllete":)



mandag 3. februar 2014

Heklede gryteunderlag

Jeg har heklet gryteunderlag, og endelig ferdigmontert dem og sydd på mine nye navnelapper! De ble gitt som en del av en 30-års gave:)




fredag 17. januar 2014

Pixieluer i julegaver!

Jeg er akkurat ferdig med siste "julegave"-pixielue. Jeg har strikket tre totalt, to i rosa, en i lilla og en i blå. Her er siste lua og garnet med fargene på de andre i bakgrunnen. Syns jeg har vært riktig så flink og gitt vekk hele 8 strikkegaver i år:)

onsdag 15. januar 2014

Babyskjerf ferdig!

To blir snart tre - og her er det eneste jeg har lagd til nå. Et lite og søtt prosjekt å starte med:)

onsdag 25. desember 2013

Fuglevotter!

Jeg har strikka et par fuglevotter som julegave i år, ble ganske fornøyd med resultatet og satser på mottaker blir det samme!



torsdag 28. november 2013

Jeg lager julegaver!

Jeg har laget en del ting i det siste, men ikke alt kan legges ut her siden det er julegaver. Men jeg og pusene sløver oss mye på sofaen med strikketøy i hånda:)

fredag 8. november 2013

Pixielue!

Jeg har begynt på litt julegaver, og her er den ene lille gaven. En barnelue som kalles "pixielue". Jeg hentet oppskriften her

søndag 13. oktober 2013

Et lite strikkeprosjekt!


Jeg har vært forkjøla og i generelt dårlig form, men det har gitt meg anledning til å strikke litt. Jeg har lenge villet strikke noen fine votter med et slags Selbumønster. Endelig fant jeg et bra et på ravelry. Her finner du oppskrift.

Nå er snart vott nr 2 halvveis, det nærmer seg, det nærmer seg:)

mandag 29. april 2013

Verdens søteste strikkepinnemåler?

Det syns jeg! Mamma fikk denne i en hobbypakke i en klubb hun er medlem i, og jeg falt pladask! Jeg fikk lov å beholde den, siden jeg har en så snill Mamma :) Søt? Bææææ, ja!

søndag 6. mai 2012

Hekleprosjekt: ferdig!

Der var jammen hekleputa mi ferdig:) Jeg er ikke så flink å ferdigstille prosjekter, spesielt ikke når jeg ikke blir helt fornøyd underveis. Her var jeg veldig usikker på resultatet, men tok mot til meg og monterte og festet alle tråder! Og ja, resultatet var ikke så alt for galt! Og dermed har jeg fått meg den 6. nye puta denne helga!

Luna sover så søtt på sofaen:)

søndag 29. april 2012

Jeg hekler igjen!

Se, jeg hekler! Charlotte har fått meg i gang med hekling igjen. Dette skal da bli et putetrekk, så får vi se da, om det blir noe fantastisk flott av det etterhvert!

lørdag 25. februar 2012

HELT ferdige votter!

 Ja, det er jammen ei stund siden sist jeg ferdigstilte et strikkeprosjekt. Men dagen er kommet! Militærgrønne votter til en fornøyd mann:) Han har tatt dem i bruk og alt (bortsett fra bildene i sofaen!). Jeg var jammen så ivrig at jeg til og med har startet på et par nr. 2, i LILLA! Gleder meg til de er ferdige, de blir mulig til meg.

Så nå gruer jeg meg allerede til å feste alle de HEKKANS trådene... det kjekkeste med hele prosjektet. Hvordan kan det ha seg at jeg syns alt det andre er knallkjekt, men de er det de få minuttene med festing av noen tråder og så blir man helt demotivert. Noen som kjenner seg igjen?

søndag 19. februar 2012

ENDELIG strikking igjen!

Ja, ENDELIG har jeg tatt frem strikkepinnene igjen! Og det er deilig. Jeg lett gjennom utallige pakkeesker merket "hobbyrom Eilen" for å finne de etterlengtede pinnene. Jeg trodde nesten de var forsvunnet! Men det viste seg bare å være min villedende merking av eskene. (Jeg blir visst aldri god på flytteeskemerking!) HELDIGVIS hadde jeg jo nettopp fått en hel haug med garn, for jeg hadde ikke orket å lete etter dem også! Så det militærgrønne garnet ble tatt i bruk og passet perfekt.

Jeg er så fornøyd med at jeg strikker votter, jeg prøvde meg nemlig på votter for halvannet år siden og det var heller mislykket. Jeg går som vanlig sterkt ut og gjør det vanskeligste først, så jeg prøvde meg på votter med 2 farget og egendesignet mønster. Det gikk heller dårlig. Det fikk votteform, men var så trang at jeg mistet følelsen i hånda når jeg prøvde den på halvferdig... Konklusjon: mislykket. Den har ligget halvferdig i en kurv frem til nå... og sannsynligvis til den dagen jeg rekker den opp.

Nå er det ikke lenge før mannen min får seg et par nye hjemmestrikka votter!

Forresten, jeg skylder min nyfunnede strikkeiver på Charlotte på jobb som hekler seg en nydelig hals/sjal for tida og fikk inspirasjonen min i gang!

tirsdag 31. januar 2012

Takknemlige meg!

Jeg var så heldig å få "arve" en god dose garn. Den gamle naboen til mormor har etterlatt seg masse garn, og hennes barnebarn var så hyggelig å si at alle som ville ha kunne komme og hente. Jeg fikk melding av Mamma og fikk hentet massevis av flott garn, 2 store bæreposer. Jeg følte meg litt rar, der jeg gikk og hentet, men alt i alt satte de pris på å bli kvitt alt, det var flere rom med kasser på kasser med garn. Nå har jeg garn til strikke i årevis!