Viser innlegg med etiketten Suppe. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Suppe. Vis alle innlegg

torsdag 3. april 2014

Gulasj!

Jeg er veldig glad i suppe-gryteretter, altså midt mellom suppe og gryterett. Det er den perfekte kombinasjon her i familien. Jeg spiser det som suppe og mannen min spiser det som gryterett(han siler av mesteparten av væsken), og dermed er alle fornøyd. Du vet "suppe er jo ikke mat"... ingen har vel hørt de ordene fra en mann? Og ingenting er så herlig som en lettvint og god gulasj! Mmmm. Oppskriften er hentet fra "Fra boller til burritos".

Oppskrift:
(2 porsjoner - ca 50 minutter)
200 gram storfekjøtt
1 løk
1 ss olje
5 dl kjøttbuljong
1 ts paprikapulver
1 krm karve
1 ts oregano
1/2 boks hakka tomater
1/2 grønn paprika
4 poteter

Brun kjøtt og løk i ei gryte. Tilsett kjøttbuljongen utblandet i vann. La det trekke like under kokepunktet i ca 30 minutter. Skrell poteter og skjær i terninger og skjær opp paprika i biter. Ha så i resten av ingrediensene og kok til potetene er møre(ca 15 min). Smak eventuelt til med salt/pepper og server med brød til!

NYT!

tirsdag 28. januar 2014

Phở - nudelsuppe med ytrefilet


Jeg har fått meg det nyeste oppskriftsheftet til Rema1000 - Vietnamesisk Wok. Der var det mye spennende, og forhåpentligvis gode, oppskrifter! Jeg fant i alle fall 5-6 jeg bare MÅ prøve en gang:) Dette var en av dem. Det var kjempegodt og smakfullt! Til og med Even måtte gi "godkjent" på denne.

Oppskrift:
Ca 850 g ytrefilet

3 ss olje
1 løk i biter/skiver
4 fedd hvitløk
40 g fersk ingefær i skiver
1 sitrongress
1 rød chili
1/2 ts muskat
1 kanelstang
3 kjøttbuljongterninger
1 l vann
Fiskesaus

3-4 ss hakka fersk koriander
1 pakke bønnespirer
2-3 vårløk eller purre
1 lime/limesaft

1 pakke risnudler

(Jeg begynte med å skjære ytrefileten i tynne skiver, disse skulle egentlig ikke steikes, men bli gjennomkokt av å ha den kokvarme suppa over ved servering. Men jeg følte meg litt utrygg på det, siden jeg er gravid og skal sørge for at alt er helt gjennomstekt, så jeg forstekte dem så vidt.)

Sett på vann til risnudlene.

Skjær alle grønnsakene opp i biter/skiver. Fres løk til den er blank og tilsett hvitløk, ingefær, sitrongress, halve chilien og muskat og fres i ca 1 minutt. Ha i kanelstang, kjøttbuljong og hell over vann. La det trekke i ca 5 minutter. Smak til med fiskesaus om du vil.

Kok risnudlene etter anvisning på pakken.

Kutt opp koriander, vårløk og, halv chili og ha dette, kjøtt og bønnespirer i hver sin skål.

Servering: Hver person tar det de ønsker av vårløk, chili, kjøtt, bønnespirer og nudler oppi sin skål og heller over den kokende varme suppen. Smak til med lime og koriander på toppen.

NYT!


onsdag 15. mai 2013

Fransk kyllingsuppe

Dette er også en oppskift jeg fant på mat.no( er nå en del av matprat) for lenge siden, men som jeg aldri fikk prøvd. Så nå har jeg gravd frem litt i alle gamle papirer og funnet noen skatter. Denne var veldig smakfull, men mild i smaken. Og rask å slenge sammen. Super hverdagssuppe! Og vakker å se på om du bruker ferske urter:)

Oppskrift:
 2 stk kyllingfilet
 1 liter hønsebuljong(eller kyllingkraft)
 1/2 boks hakka tomater
skallet fra 1/4 appelsin
 2 poteter
 1 gulrot
 1/2 purre
 1/2 til 1 løk
 1/4 stk fennikel
 1 båt hvitløk
 2 ss olje
1/2 ts gurkemeie
2 ss frisk basilikum

Skjær opp grønnsaker og kyling i biter. Kok opp kyllingbuljongen, hakka tomat og appelsinskallet. Mens dette koker opp bruner du lett grønnsakene til de blir litt myke i ei panne. Ha grønnsakene i buljongblandingen og ha i gurkemeie, basilikum og kyllingen. La suppen småkoke i 5-10 minutter til kyllingen er gjennomstekt. 

Server suppen med litt ferskt brød. NYT!

mandag 6. mai 2013

Kyllingfrikasé


Dette er en rett jeg har laget mange ganger før. Even liker kjempegodt kyllingfrikasé, og jeg glemmer mellom hver gang hvor godt det faktisk er. Det er en enkel og rask rett som fint kan lages i hverdagen!

Oppskrift:
2 kyllingfilet
3 poteter
1 løk
3 gulrøtter
1/2 purre
1/2 sellerirot eller selleristang

Frikasésaus:
2 sssmør
3 ss hvetemel
4 dl hønsebuljong
1/2 dl matfløte
salt og pepper

Del kyllingfilet og grønnsaker i ønskede biter. Smelt smøret i ei gryte og ha i melet. Ha i halvparten av buljongen og kok opp. Ha i resten og fløten. Tilsett kylling og grønnsaker. Småkok retten til grønnsakene er gjennomkokte, ca 20 minutter. Smak til med salt og pepper og server med brød:)

NYT!

torsdag 28. mars 2013

Sitronkyllingsuppe

Jeg har vært innom og snoket på Millas mat sine oppskrifter igjen og funnet denne Sitronkyllingsuppa. Mmmm. Jeg er veldig glad i ei god kyllingsuppe, og denne fyllte nok både mine og mannens krav. Jeg tror mange menn har problemer med å godta suppe som "ordentlig mat", og dermed er det litt forskjellige krav til ei suppe. 
Det er ei suppe(Eilen): Check! 
Kjøtt i suppa - kylling(Even): Check! 
Nudler eller annen "ordentlig mat" i suppa(Even): Check!
Det er ei suppe som kan omgjøres til gryterett ved å ta mye mat og litt lite suppe(Even): Check! 
Konklusjon: alle fornøyd :)

Oppskrift:
1,5 liter kyllingkraft(brukte buljong og vann)
Salt, pepper, timian og sitronpepper
5 skiver sitron
2 kyllingfilet
1,5 løk
2 gulrøtter
Persille
2 plommetomater(flådde)
150 g nudler
Brød til suppa

Skjær gilrot og løk i små biter og brun den litt i smør. Ha over kyllingkraften og kok opp. Smak til med salt, pepper, timian og sitronpepper. Ha i kyllingen og la den småkoke i gryta ca 5-7 minutter. Ha i nudler og kok dem møre. Helt mot slutten ha i plommetomatene og persillen. Server med sitron til å ha over og brød ved siden av. Enkel og rask hverdagssuppe :) Ekstra frisk med litt sitronsmak ved servering!

NYT!



torsdag 7. mars 2013

Nudelsuppe med kylling og chili

Jeg har vært hos Trines matblogg igjen og hentet oppskrifter! Denne nudelsuppa tenkte jeg at måtte prøves, et lite kompromiss med min ikke så suppe-glade mann. Med kyllingbiter og nudler, det må vel være mat som metter:)

Oppskrift:
2 kyllingfilet
150-200 gram eggnudler
1/2 rødløk
1 rød paprika
2 vårløk
1 chili(uten frø)
1 ts revet ingefær
1,2 l vann
1/2 kyllingbuljongterning
1 dl soyasaus
6 ss sweet chilisaus
saft fra 1/2 lime
Frisk koriander
salt og pepper

Ristede sesamfrø

Brun kyllingfileten i panna med litt olje. Kok opp vannet i en gryte. Ha oppi soyasaus. Tilsett nudlene og grønnsakene, ingefær og chili. La det småkoke/trekke i 5 minutter. Tildell buljongen. Smak til med limesaft, salt, pepper og sweet chilisaus. (Jeg må innrømme at jeg glemte chilisausen! Det ser jeg nå! Og fremdeles var det godt. Det er VELDIG typisk meg å glemme en ingrediens..!) Strø over ristede sesamfrø og server med rundstykker og NYT!

søndag 24. februar 2013

Vintergryte gulasj!


Nok en oppskrift hentet fra Rema1000! Jeg var litt skeptisk til gulasj med kjøttdeig, men der tok jeg feil. Dette var veldig godt, så godt at til og med skeptikeren Even måtte innrømme at dette kunne vi godt ha igjen!

Oppskrift:
400 g karbonadedeig
2 fedd hvitløk
2 løk
1 purre
1 paprika
200 gram(jeg brukte litt mer, for jeg liker godt poteter!)
2 ss tomatpure
9 dl kjøttbuljong
salt og pepper

Brun karbonadedeigen i olje. Finhakk hvitløk og kutt løk, purre, paprika og poteter i biter. De det i gryten sammen med karbonadedeigen og steik det sammen i 2-3 minutter før du tilsetter tomatpure. Tilsett så buljong og kok opp. La det småkoke til grønnsakene er møre. Smak til med salt og pepper og server med litt brød!

NYT!



mandag 30. juli 2012

Lisas mor fantastiske blomkålsuppe!



Jeg er over gjennomsnittet glad i blomkålsuppe, og denne er den aller beste(spør du meg)!

Oppskrift:
1 liter vann
1 grønnsaksbuljong
1 blomkål
2 gulrøtter
1 stilk selleri
1 purre
1 dl fløte
Evt. maizenna
salt og pepper
(1 eggeplomme)

Kok opp vann, ha i buljong og grønnsakene og kok til de er gjennomkokte. Ha i fløten og kok opp på ny. Ha evt i maizenna om du vil ha suppen tykkere. Smak til med salt og pepper. La suppen kjøle ned en god del og bland i eggeplommen.

tirsdag 29. mai 2012

Tom Kha Gai

Kjempegod Thailandsk suppe. Jeg syns dette var en positiv overranskelse hentet fra Ingrid Espelid Hoviks Den rutete kokeboken. Oppskriften var enkel og veldig god!

300-400 g kyllingfilet
2 gulrøtter
1 purre
1 ss hvetemel
6 dl vann
2 stk kyllingbuljongterninger
1 stor boks kokosmelk
fersk revet ingefær
1-2 ts sambal oelek
1/4 til 1/2 lime(skall og saft)

Steik kyllingfiletene i biter og legg tilside. Skrell gulrøtter og skjær opp. Skjær purre i ringer. visp ut melet i vannet i en kjele. Kok opp under røring. Tilsett buljong, kokosmelk,ingefær, kylling og gulrot. La suppen koke i ca 3 min. Ha i purre. Smak til med sambal oelek, limeskall og limesaft. (Ikke kok suppa etter limen er tilsatt!)

NAM!

torsdag 10. mai 2012

Asiatisk kyllingsuppe

Jeg har prøvd meg nok en gang på en Rema1000 oppskrift, denne gang asiatisk kyllingsuppe. Eller, jeg tok iallefall utgangspunkt i den! Jeg lagde den med litt egen vri siden jeg ikke hadde alle ingrediensene tilgjengelig. Jeg brukte 1,5 kyllingbuljongterning på 5 dl vann og hadde i løk, grønn paprika og gulrøtter i stimler. Jeg brukte ferdige kjøttboller fordi jeg hadde litt liten tid. Det var iallefall kjempegodt :) Suppa ble knallgod og resten passet fint sammen. Jeg hadde i litt mer kajennepepper enn anbefalt og en halv rød chili uten frø.

Anbefales!

mandag 9. april 2012

Potet- og purresuppe

Potet og purresuppe, etter oppskrift fra Millas mat igjen, var godt! Jeg brukte en del mer væske enn oppskriften tilsier, men det er sikkert jeg som gjorde noe galt! Utenom det brukte jeg buljong istedet for hønsefond, for jeg gadd ikke prøve å finne hønsefond i butikken nå rett før påske. Mulig neste gang! Til og med Even spiste hele sin porsjon uten å klage, eller han lurte veldig på om han kom til å bli skikkelig mett... Så vi får se om jeg får noen klager i etterkant! Servert med et lite rundstykke til!

søndag 25. mars 2012

Fersk kjøtt og suppe

En av mine bestebarndomsminner har alltid vært kjøtt og suppe. Jeg var ikke så glad i retten som sin helhet, men jeg ELSKET melbollene. Og det gjør jeg fremdeles :) Retten er nok ikke helt som Mammas, men smaken er like god.

Oppskrift fra Wenche:
1 kg storfe fra forpart(jeg brukte lettsaltet svinekjøtt)
Vann som dekker kjøttet
Poteter

4 gulrøtter
2 selleristenger
1 purre

Melboller:
50 g smeltet smør
1 egg
1,5 dl melk
200 g hvetemel
1,5 ss sukker
1/2 ts kardemomme
1/2 ts salt

Ha kjøttet i en gryte, dekk med vann og kok opp. Skum av godt! La det koke i ca 1,5 t, ha i grønnsakene i biter. Lag melbollene, la det stå og svelle i 15 min. Ha det i småkokende vannet i boller laget med skjeer. Server med poteter.

Kos deg:) Nam, nam, nam!

søndag 12. februar 2012

Laksesuppe med dill

Denne laksesuppen har jeg ventet lenge på å prøve. Nok en oppskrift fra Wenche Andersens ukemenyer. Even var ikke overbevist, men jeg syns den var god. Ikke supergod, men passe god :)

Det er enkelt og greit å surre en løk i gryta i litt olivenolje, hell så over 6 dl fiskekraft, 2 dl tørr hvitvin og 3-4 poteter i terninger. La det koke til potetene er møre(ca 15 min). Ha oppi Crème Fraîche og kok opp på ny. Ha til sist i dill etter hva du liker, sitron, salt og pepper. Jeg hadde litt ferskt brød ved siden av.

Ikke alt kan bli like fantastisk!

mandag 6. februar 2012

Kyllingsuppa!

Den beste kyllingsuppa! Iallefall min favoritt. Og det beste: den feiler aldri.

Oppskrift:
1 løk
2 hvitløkfedd
1 ss smør
2 gulrot
2 stangselleri
1 grønn paprika
1-2 epler
2ss hvetemel
1 ss karri
1/2 ts kanel
1/2 ts ingefær(gjerne fersk)
1,25 dl vann
2 kyllingbuljong
2-4 kyllingfilet
2 kyllingfileter
1/2 pakke creme fraiche
Kutt opp og surr løk og hvitløk i litt smør i ei gryte. Kutt opp resten av grønnsakene/frukten i små biter og surr litt med løken. Bland melet og kryddene opp i litt vann og hell over grønnsakene. Ha i resten av vannet og kyllingbuljongen. Kok i ca 15 min. Ha i kyllingen i biter og kok 10 min til. Server gjerne med ferske rundstykker:)