Jeg har fått meg det nyeste oppskriftsheftet til Rema1000 - Vietnamesisk Wok. Der var det mye spennende, og forhåpentligvis gode, oppskrifter! Jeg fant i alle fall 5-6 jeg bare MÅ prøve en gang:) Dette var en av dem. Det var kjempegodt og smakfullt! Til og med Even måtte gi "godkjent" på denne.
Oppskrift:
Ca 850 g ytrefilet
3 ss olje
1 løk i biter/skiver
4 fedd hvitløk
40 g fersk ingefær i skiver
1 sitrongress
1 rød chili
1/2 ts muskat
1 kanelstang
3 kjøttbuljongterninger
1 l vann
Fiskesaus
3-4 ss hakka fersk koriander
1 pakke bønnespirer
2-3 vårløk eller purre
1 lime/limesaft
1 pakke risnudler
(Jeg begynte med å skjære ytrefileten i tynne skiver, disse skulle egentlig ikke steikes, men bli gjennomkokt av å ha den kokvarme suppa over ved servering. Men jeg følte meg litt utrygg på det, siden jeg er gravid og skal sørge for at alt er helt gjennomstekt, så jeg forstekte dem så vidt.)
Sett på vann til risnudlene.
Skjær alle grønnsakene opp i biter/skiver. Fres løk til den er blank og tilsett hvitløk, ingefær, sitrongress, halve chilien og muskat og fres i ca 1 minutt. Ha i kanelstang, kjøttbuljong og hell over vann. La det trekke i ca 5 minutter. Smak til med fiskesaus om du vil.
Kok risnudlene etter anvisning på pakken.
Kutt opp koriander, vårløk og, halv chili og ha dette, kjøtt og bønnespirer i hver sin skål.
Servering: Hver person tar det de ønsker av vårløk, chili, kjøtt, bønnespirer og nudler oppi sin skål og heller over den kokende varme suppen. Smak til med lime og koriander på toppen.
NYT!

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar