Viser innlegg med etiketten Vegetar. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Vegetar. Vis alle innlegg

søndag 8. september 2013

Hjemmelaga potetstappe

 
Etter jeg fant trikset med å lage hjemmelaga potetstappe, så lager jeg veldig sjelden noe annet. Det er veldig enkelt, men det tar jo litt mer tid enn en ferdigpakke, selvfølgelig. Det finnes 2 vanlige fremgangsmåter, en der man koker opp melk og smør og en der man lar smør og melk/fløte smelte blant de varme potetene. Jeg liker den første best, da den er sunnest i hverdagen (fordi det er mindre smør i den) og smaker egentlig best spør du meg!

Oppskrift:
8 middels store poteter
1 ss melange
1-2 dl melk(den melka du bruker til vanlig, jeg bruker ekstra lett)
salt og pepper

Skrell potetene og skjær med i 4, eller mindre om de er litt store. Jo mindre de er, desto mindre tid tar det og få dem gjennomkokte. Kok uten salt i vannet. Når de er gjennomkokte så heller jeg av vannet og tar potetene ut av gryta. Jeg bruker et dørslag og lar dem ligge der. Bruk samme gryta til å koke opp 1-1,5 dl melk og 1 ss melange. Når det koker tar du potetene oppi igjen og tar gryta av plata. Stapp potetene med en potetmoser til de er most godt. Spe på med melk til potetstappa har en lett og luftig konsistens. (Ikke vær redd for å spe på, den blir fort tung å spise om den er veldig kompakt.). Smak til med salt og pepper, server!

Kort sagt: 
1. skrell potetene
2. kok til de er gjennomkokte
3. Ha i dørslag og renn av vann
4. Kok opp melk og smør
5. Ha i poteter og stapp
6. Spe med melk og smak til med salt og pepper.

Varianter: Ha i andre rotgrønnsaker(kålrabi, gulrot, sellerirot), søtpotet, eple eller andre ting for å få en sunnere variant. Her er det bare å prøve seg frem.

NYT!

lørdag 25. mai 2013

Havrepannekaker!

Jeg har av og til et akutt behov for kveldsmat, og av og til får jeg et akutt behov for "noe godt" til kvelds. Denne fungerer som begge deler! En kjekk variant av havregrøt.

Oppskrift:
1 dl havregryn
0,4 dl vann
0,5 dl melk
1/3 stor mosen banan
0,5 ts valmuefrø
1 ss lønnesirup
1 ts sitronsaft
1 ss grovmalt sammalt hvetemel
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver

Bland alt sammen, bruk stavmixer eller noe lignende og bland sammen. 
Steik i panne. Lag små pannekaker, rundt 5 cm i diameter, jeg fikk 4-5 små i hver panne. Jeg brukte litt formfett i panna for at de ikke skulle sette seg fast. Når det bobler skikkelig og du se at kantene begynner å blir stekte, snur du dem. Ikke steik dem på full varme, men litt under.

Server med syltetøy, lønnesirup eller hva du måtte ønske!

NYT!

onsdag 1. mai 2013

Hjemmelaga tortilla!

Jeg har faktisk aldri tenkt over det før, at man faktisk kan LAGE egne tortillalefser..! Det er en ting jeg alltid bare har kjøpt. Men i desperasjon en dag (eller egentlig ikke desperasjon, men mer en: "Jeg reiser ikke tilbake til butikken igjen!" Jeg glemmer alltid noe på butikken, sånn er det å være 1. klasses vims!) , så tenkte jeg at dette kan jeg vel lage. Jeg googlet tortillalefse. Hva gjorde folk før google, btw? Og vips: en hel haug forskjellige oppskrifter dukket opp! Og jeg satte i gang. Det var litt arbeid selv om selve deigen var enkel og grei. Det å kjevle ut hver enkelt tortilla og prøve å få dem i en form som passer i en rund steikepanne, DET var litt mer arbeid..! Mulig forholdet i deigen  var feil, men det var mye mel og kliss på både benk, kjevle, panne og undertegnede. Men det var godt! Så det går helt fint an å gjøre det om du har glemt å kjøpe tortilla på butikken! Dette var jo første forsøk, neste gang blir det nok lettere og mulig enda bedre? Jeg brukte denne oppskriften.

Oppskrift: 
ca 5 dl hvetemel
 1,5 ts bakepulver
 1 ts salt
 2 ts rapsolje
 2,2 varmt vann

Bland sammen det tørre først. Band så i olje og vann. La det stå i 20 minutter. Del røren i 8 biter og kjevle ut hver del til en rund lefse. Steik på relativt høy varme i ca 30 sekund på hver side. Du ser det bobler godt etterhvert og da er det på tide å snu dem. 

NYT!

søndag 14. april 2013

Grove vafler!

Jeg fant en artikkel på kk.no med oppskrift på grove vafler. Etter at grove pannekaker ble en hit her i hjemmet, så tenkte jeg at dette måtte bli en fin variasjon. Og det var de, veldig gode med både syltetøy og brunost!

Oppskrift
1,5 dl fullkorn hvetemel
1,5 dl sammalt hvete, fin
1 dl havregryn
2 egg
4 dl melk
2 ss flytende margarin
0,5 ts salt
0,5 ts bakepulver

Bland alt sammen og steik i vaffeljernet. Server med syltetøy eller noe annet godt til! En herlig søndagslunsj.
NYT!

lørdag 23. mars 2013

Et nytt knekkebrød!

Jeg har prøvd meg på et nytt knekkebrød. Jeg har lagd et annet godt knekkebrød før, men det tok så lang tid at jeg orka ikke lage det så ofte. Dette var derimot mye enklere og kortere steiketid på! Jeg fikk oppskriften fra Silje på jobb. Takk!

Oppskrift:
1 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
6 dl lunket vann
1 dl rapsolje
5-6 dl mel (jeg brukte fibramel)
1,5 ts bakepulver
1 ts salt

Bland alt sammen og la røren stå og svelle i 10 minutter. Smør ut røren på 4 plater. Stek dem i ovnen i på 200  grader. Først i 15 minutter, ta ut plata og skjær dem i ruter(jeg skar dem i 5x3 ruter). Steik dem så i 15-35 minutter til de er gylne og gjennomstekte. Jeg regna ut ca 50 kcal per knekkebrød (brukte litt mindre olje enn i oppskrifta, og skal prøve helt uten olje neste gang!)

NYT!

onsdag 6. mars 2013

Spanske kjøttboller med potetomelett

Jeg har prøvd nok en oppskrift fra Rema1000. Dette var en kombinasjon jeg var litt skeptisk til, men som faktisk var ganske godt! Uvanlig, men godt! Det jeg må si er at Rema1000 skuffet litt sist uke. Jeg hadde valgt 3 eller 4 oppskrifter fra Rema1000 sitt aktuelle oppskriftshefte, men ingen av de to nærmeste butikkene hadde inne verken den marinerte svin ytrefileten, eller spanske kjøttboller, på 2 ulike dager i uka! Så da ble det Meny Helgø.

Oppskrift:
200 g poteter(2-3 små/mellomstore)
2 løk
250 g erter
salt og pepper
6 egg
1 dl vann

2 fedd hvitløk
1 boks hakkatomater
Litt kjøttbuljong
salt, pepper, persille, basilikum

Spanske kjøttboller(ferdigpakke fra helgø)

Kutt hvitløk i små biter og steik lett i litt olje. Hell over tomatene og kanskje litt vann. Ha i litt kjøttbuljong og krydre. La dette stå å småkoke og godgjør seg med kjøttbollene i. Kutt poteter og løk i biter. Stek dem møre i olje. Ha oppi ertene og steik dem med litt. Krydre med salt og pepper. Visp egg og vann og ha over. Skru ned varmen og legg på lokk. La det stå til den setter seg! Server med salat. 

NYT!

torsdag 14. februar 2013

30 dagers utfordring - Konklusjon!

Jeg har satt opp karakterer på grøtene underveis og satt opp denne oversikten. På skalaen 1 til 10. Vinneren blir altså Havregrynsgrøt med sjokoladesaus. Den var kjempegod og toppet så vidt over noen av de andre gode! Favorittene var altså en del av de med kakao/kaffe og blåbær. Jeg anbefaler alle en slik utfordring, med grøt eller noe annet du har lyst å prøve ut! Dette blir nok ikke min siste 30 dagers utfordring:)

onsdag 13. februar 2013

Møllerens havregrøt - Dag 30!

Jeg må jo si at dette ikke ble den perfekte avslutningen på 30 dagers utfordringen, men veien har vært fantastisk! Nå er jeg utrolig fornøyd med å få gjennomført utfordringen, fra ende til annen, og forskjellige hver dag. (Om så 2 av dem var ferdiggrøter, men det må være godkjent i en gjeng av 28 andre hjemmelagde varianter). Denne ferdighavregrøten spiser jeg innimellom, den beste av ferdiggrøter spør du meg. En god og mild smak, og en lett variant å lage:)

Havregrynsgrøt med pæresyltetøy - Dag 29

Havregrynsgrøt med pæresyltetøy
Oppskriften har jeg bare satt sammen selv. Enkel grunnoppskrift og valgfritt syktetøy på toppen. 

1 dl havregryn
1,5 dl melk
0,5 ts kanel
0,5 ts vaniljeessens
Litt salt
pæresyltetøy

Bland sammen alt utenom syktetøy. Varm på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter. 

NYT!

Havregrynsgrøt med banan og mandler - Dag 28

Havregrynsgrøt med banan og mandler
Denne har jeg bare satt sammen selv. Enkel og grei, og god!

1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/3 banan
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt
1 ts kanel
Mandler

Bland sammen alt utenom nøttene.Varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter. Strø over kanel og mandler og NYT!

Havregrynsgrøt "French silk pie" - Dag 27

Havregrynsgrøt "French silk pie"
Dette må jo være Creme de la creme! En skikkelig dessert, ja, nesten mer dessert enn frokost egentlig...! Perfekt en søndagsmorgen:) Denne var skikkelig god, men også litt høy på kaloriinnhold. Oppskriften er hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregrynsgrøt
2 dl melk
1 ts lønnesirup
1,3 dl vaniljeyoghurt
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt
1 ss kakao
En håndfull sjokolade"dråper"

Kok havregrøt av havregryn, melk, vaniljeessens og salt. Ha så i 2/3 av yoghurten og bland. Ta ut 1/3 av havregrøten og bland i kakao i resten. Ha kakaoblandingen i først, ha så over den siste 1/3 av grøten og hell over resten av yoghurten. Strø over en håndfull sjokoladedråper. 

NYT!

lørdag 9. februar 2013

Havregrøt med kokosmelk, lime og eple - Dag 26

Havregrynsgrøt med kokosmelk, lime og eple
Dette var en mektig versjon, jeg orket ikke spise hele porsjonen engang. Jeg anbefaler litt mindre kokosmelk og litt mer vanlig melk. Frisk i smaken med limen i.

1 dl havregryn
2 dl kokosmelk
0,5 dl melk
1/2 eple
2 ts limesaft
Litt salt
Kokos på toppen

Bland alt sammen, bortsett fra kokosen som skal på toppen. Varm på høyeste effekt i mikroen i ca 4-5 minutter. 

NYT!

Havregrynsgrøt med sjokoladesaus - Dag 25

Havregrynsgrøt med sjokoladesaus
Denne er den absolutte favoritten, 10 av 10, terningkast 6. ANBEFALES! Og for de som bryr seg om slikt, bare 280 kcal. Dessert til frokost!

Havregrynsgrøt:
1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/2 ts kanel
1/2 ts vaniljeessens
Litt salt

Sjokoladesaus:
1/3 banan
1 ss kakao
1/4 ts vaniljeessens
Litt salt
Noen ts vann

Bland sammen alt til havregrøten, varm på høyeste effekt i ca 3-4 minutter i mikroen. Mens den varmes i mikroen, lag sjokoladesausen. Ha alle ingrediensene, utenom vannet, i ei lita gryte. Varm opp, ha i vann for å få rett konsistens. Ha sausen over  havregrynsgrøten og NYT, NYT, NYT! (Gorgeous, gorgeous, gorgeous!)   

Havregrynsgrøt krydder/latte - Dag 24


Havregrynsgrøt krydder/latte
Denne var veldig god! Pepperkake og kaffe i fin forening, med litt formildende melk på toppen. Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
1,4 dl kaffe
0,6 dl melk
1/3 banan
1/2 ts kanel
1/2 ts ingefær
1/8 ts nellik
1 ss sirup
1/4 ts vaniljeessens
salt
melk

Bland alt sammen og varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter. Ha litt melk over.

NYT!

Havregrøt med jordbær, kokos og sjokolade - Dag 23


Havregrynsgrøt med jordbær, kokos og sjokolade
Jeg har forsøkt meg på en ny variant med sjokolade i, bare fordi det ser så godt ut! Det er jo ikke akkurat noe jeg kan spise hver morgen, men kanskje i helga innimellom :) Men denne likte jeg altså ikke. Det var den første jeg ikke har klart å spise opp. Det var ikke etter min smak, men kanskje andre liker den? Oppskrift fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
1 dl kokosmelk
1 dl vann
1 dl jordbær i biter
En håndfull sjokolade "dråper"
Litt salt

Bland alt sammen og varm på høyeste effekt i mikroen i 3-4 minutter. 

NYT?

Havregrynsgrøt Mocca - Dag 22

Havregrynsgrøt Mocca
Denne var en skikkelig god variant! Kaffe Mocca i havregrynsgrøt-versjon. Nam! Og ikke det verste du kan finne heller iforhold til kalorier.

1 dl havregryn
1,4 dl kaffe
0,6 dl melk
1,2 moden banan
1 ss kakao
1/2 ts vaniljeessens
litt salt

Bland alt sammen og varm på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter.

 NYT!

mandag 4. februar 2013

Havregrøt med nektarin - Dag 21

Havregrynsgøt med nektarin
Jeg har forsøkt meg på en ny variant med ny frukt. Nektarin/fersken. Jeg brukte nektarin, men oppskriften sa fersken. Nektarin funka fint det! Denne var frisk og god. Denne er også hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
2 dl melk
1 nektarin/fersken i biter
1/2 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
bittelitt muskat
1/4 ts mørk sirup
litt salt

Bland alt sammen og varm i mikroen på høyeste effekt i ca 3-4 minutter.

NYT!

Havregrøt med banan og peanøttsmør - Dag 20


Havregrynsgrøt med banan og peanøttsmør
Dette er nok en kraftig kost versjon av havregrynsgrøten. Men frisket litt opp med epler. Men den var god denne! Hentet fra The Oatmeal Artist.

1 dl havregryn
2 dl melk
1 ts peanøttsmør
1/2 eple i biter
1/2 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
Litt salt
Akasiehonning

Bland sammen alt og varm i mikroen på høyeste effekt i 3-4 minutter. 

NYT!

lørdag 2. februar 2013

Bakt havregrøt med banan og blåbær - Dag 19

Bakt havregrynsgrøt med banan og blåbær
Jeg hadde jo blåbær i går også, men det var så godt at det gjorde ingenting å ha det to dager på rad. Det anbefales virkelig med kombinasjonen blåbær og havregrynsgrøt.

1 dl havregryn
0,7 dl melk
1/2 overmodem banan
1/4 ts bakepulver
1/4 ts vaniljeessens
1/2 ts kanel
litt salt
1/2 dl blåbær
1/2 dl med nøttemix

Bland alt sammen og steik i ovnen på 180 grader i ca 20-25 minutter.

NYT!

Havregrynsgrøt med blåbær - Dag 18



Havregrynsgrøt med blåbær
Denne har jeg faktisk satt sammen helt selv! Den er sikkert helt lik mange andre, for den er ikke veldig spektakulær, men veldig god. Jeg skulle egentlig bruke en oppskrift fra The Oatmeal Artist, men jeg hadde ikke fått med hele oppskriften på utskriften. Så da improviserer man.

1 dl havregryn
1,5 dl melk
1/2 dl blåbær(frosne)
Litt søtning
1/2 ts kanel
1/4 ts mandelessens
1/4 ts vaniljeessens
Hakka mandler
Akasiehonning

Bland alt sammen utenom akasiehonning og mandler. Ikke rør så mye, da blir alt helt lilla! Varm havregrøten på høyeste effekt i mikroen i ca 3-4 minutter. Ha over mandler og litt honing og NYT!