søndag 8. september 2013

Hjemmelaga potetstappe

 
Etter jeg fant trikset med å lage hjemmelaga potetstappe, så lager jeg veldig sjelden noe annet. Det er veldig enkelt, men det tar jo litt mer tid enn en ferdigpakke, selvfølgelig. Det finnes 2 vanlige fremgangsmåter, en der man koker opp melk og smør og en der man lar smør og melk/fløte smelte blant de varme potetene. Jeg liker den første best, da den er sunnest i hverdagen (fordi det er mindre smør i den) og smaker egentlig best spør du meg!

Oppskrift:
8 middels store poteter
1 ss melange
1-2 dl melk(den melka du bruker til vanlig, jeg bruker ekstra lett)
salt og pepper

Skrell potetene og skjær med i 4, eller mindre om de er litt store. Jo mindre de er, desto mindre tid tar det og få dem gjennomkokte. Kok uten salt i vannet. Når de er gjennomkokte så heller jeg av vannet og tar potetene ut av gryta. Jeg bruker et dørslag og lar dem ligge der. Bruk samme gryta til å koke opp 1-1,5 dl melk og 1 ss melange. Når det koker tar du potetene oppi igjen og tar gryta av plata. Stapp potetene med en potetmoser til de er most godt. Spe på med melk til potetstappa har en lett og luftig konsistens. (Ikke vær redd for å spe på, den blir fort tung å spise om den er veldig kompakt.). Smak til med salt og pepper, server!

Kort sagt: 
1. skrell potetene
2. kok til de er gjennomkokte
3. Ha i dørslag og renn av vann
4. Kok opp melk og smør
5. Ha i poteter og stapp
6. Spe med melk og smak til med salt og pepper.

Varianter: Ha i andre rotgrønnsaker(kålrabi, gulrot, sellerirot), søtpotet, eple eller andre ting for å få en sunnere variant. Her er det bare å prøve seg frem.

NYT!

2 kommentarer:

  1. ååå takk for tipset:) Eg lage jo alltti bare den ferdige påsen fra butikken, men konne godt tenkt meg å lagt skikkelige ein gong. Og det såg jo egentligt ikkje så stress ud som eg hadde trudd, så dette må eg prøva:)

    SvarSlett
  2. Anbefale deg å prøva ja:) Når du har gjort det nogen ganger så e det nesten ein vane, og det e kun enkelte ganger eg lage posestappa nå. Og så smake det så mye bedre! Gi meg beskjed om du fekk prøvd det og ka du syns?? :)

    SvarSlett