Mmmm, horn og skoleboller er noe av det beste jeg vet. I flere uker har jeg hatt lyst på det, men det var først til bursdagen min at jeg fikk meg til å lage dem, med litt hjelp fra mannen min!
Oppskrift (ca 32 stykk):
900 gram hvetemel
1 pakke gjær(tørr eller fersk)
70 gram sukker
200 g margarin
1-2 egg
2 dl melk
2 dl vann
Smelt margarin. Bland melk i blandingen til den holder litt over 40 grader (om du bruker tørrgjær), fersk gjær holder vel med 37 grader. Bland i gjæren. Jeg bruker alltid termometer, fordi jeg bare bommer på temperatur og gjær hvis ikke! Bland i sukker og egg. Ha i resten av væsken og ha i mel til blandingen er så fast at den ikke lenger kleber seg til bollen. La deigen heve i 1 time.
Skal du lage skoleboller: Rull ut boller og trykk ut et stort hull i midten og ta i ønsket mengde vaniljekrem. Pensle bollene med egg eller vann om du vil. La dem etterheve ca 30-45 minutter. Steik på 240 grader i ca 5-10 minutter.
Skal du lage pizzahorn: Kjevle ut 1/4 av deigen til en rund "pizza", skjær opp i 8 "pizzastykker". Legg på ønsker innhold i den brede parten. Jeg bruker bare ost og skinke, mulig med noe krydder om du vil. Rull sammen og legg på brett.
Pensle bollene med egg eller vann om du vil. La dem etterheve ca 30-45 minutter. Steik på 240 grader i ca 5-10 minutter.
NYT!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar