Jeg har prøvd en god del tradisjonsmiddager, men fårikål har stått uprøvd frem til sist søndag. Endelig fikk jeg forsøkt meg på den klassiske høstretten. Det ble veldig godt, og skal definitivt prøves igjen. Det beste av alt er jo at det er superenkelt!
Oppskrift:
1,5 kg fårikål kjøtt
1 lite hodekål
salt
hele pepperkorn
2 lauvbærblad
vann
Poteter, (gulrøtter, persillerot, eventuelt persille).
Skyll kjøttet godt. Legg kål og kjøtt lagvis i ei gryte. Krydre med salt, pepper (og litt mel) i hvert lag. Ta gjerne litt i, ikke vær redd for å ha i litt pepper og salt. Avslutt med kål på toppen. Ha i lauvbærblader og hell i vann til det så vidt dekker kjøtt og kål. La det koke under lokk i ca 2 timer, eller til kjøttet løsner fra beinet. Husk å skumme av undeveis noen ganger. Når det er ca 30 minutter igjen setter jeg poteter på kok. Ha i grønnsaker på slutten av koketida sammen med potetene om du ønsker. Jeg brukte gulrøtter og persillerot fra egen hage:) Strø gjerne over frisk persille når det skal serveres!
Nyt!



