Viser innlegg med etiketten Søm. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Søm. Vis alle innlegg

lørdag 19. juli 2014

Sikle- og matsmekker

 
Jeg var en liten tur innom stoff og stil i forrige uke og kjøpte jersey, kantbånd, fleeze og trykkknapper som bankes på. Her er resutatene til nå. 

Øverst til venstre: Ei siklesmekke med fleeze bakpå og jersey foran. Bakstykke er litt mindre enn forstykket og samler derfor litt bedre sikkel (og det er det mye av her i huset!). Sydd sammen med synlig overlock-søm.

Øverst til høyre: Sydd av en gammelt håndkle/frotté, pyntet med en bord av aper(rest fra siklesmekka), og sydd kantbånd rundt.

 
Øverst til venstre: Sydd av et gammelt håndkle, pyntet med jersey som er strøket på et tynt lag vliselin og sydd på håndkle/frotté stoffet. Kantet med et tynt kantbånd(som gjorde det betraktelig vanskeligere i alle buer!)
Øverst til høyre(biler): Sydd med jersey foran og gammel håndkle/frotté bak, sydd sammen rette mot rette, vrengt og sydd en søm rundt kanten. Delvis vellykket, men ikke så fint. Ble nå helt ok.

Alle har disse geniale trykkknappene som du bare hamrer på og slipper å sy. Jeg skal aldri sy en trykknapp igjen så lenge det ikke betyr noe å få en liten ring på utsiden! GENIALT.

søndag 22. juni 2014

Nytt trekk til krakk/puff

FØR

ETTER

For flere år siden planla jeg å sy nytt trekk, da det gamle egentlig ikke passa inn og var stygt. Men så kom jeg aldri så langt! Før nå. Endelig er det gjort:)




tirsdag 20. mai 2014

En lekepose til Emrik!

Jeg sydde denne posen til å henge på lekegrinda til Emrik, slik at jeg kan salme lekene vi ikke bruker oppi der. Stoffet fant jeg på Fretex, det er en gammel gardin! Ideen til posen fikk jeg egentlig av Charlotte, men brukte denne som inspirasjon.

onsdag 5. februar 2014

Ammepute

Jeg har sydd meg ammepute. Jeg syns nemlig det var så dyrt å kjøpe slike, fra 400-500 kroner og oppover. Denne har jeg sydd for ca 0 kroner. Jeg brukte et dynetrekk jeg ikke lenger bruker og fylte den med innholdet fra et par puter jeg ikke heller bruker. Jeg sydde først et trekk og fylte det, og så sydde jeg et trekk utpå slik at det kan vaskes ved behov.

Her fant jeg veiledningen jeg brukte. Min eneste endring er at jeg gjorde den litt kortere på den ene siden fordi jeg syns den var litt for lang. Mål på deg selv og se er mitt tips.

søndag 26. januar 2014

På stoffsalg!

Jeg er så heldig at Mamma har så mange bekjentskaper og kommer over alle mulige begivenheter. Denne gangen var det en nedlagt butikk som skulle selge unna masse stoff! Masse flotte stoffer til 10-50-100 kroner meteren. Knapper, bånd, sytilbehør og gratis mønstre. Vi fikk begge handlet en god del stoff, jeg handla alle disse over(2-4 meter av hver) til 450 kroner! 3 fulle bæreposer. Det er selvfølgelig dumt at bakgrunnen er at de skal gi seg, men det er jo bra at stoffene allikevel blir brukt:)


Tusen takk til de herlige damene vi kjøpte av på Verdalen!

tirsdag 17. desember 2013

Det ble litt hobbyshopping i Glasgow!

Fikk kjøpt meg litt farget tråd, syns alltid det er greit å ha et godt utvalg å velge mellom når jeg bare trenger en bitteliten tråd i en spesiell farge. Nå har jeg fått påfyll!

Fant meg jule-promarkere:)

Og et par puncher!

Litt diverse.

Og masse assorterte ark. Superfornøyd med 75 ensfargede ark for 150 kroner eller noe slikt! Genialt. Mange er allerede påbegynt brukt på årets julekort!

torsdag 23. mai 2013

Morgenkåpe til Even - check!

Jeg har vært og sydd igjen, og denne gangen har Even høstet godene. Even fikk være med meg på Stoff og Stil i Stavanger for en månedstid siden og valgte dette varme og myke stoffet til morgenkåpe. Endelig er jeg ferdig etter 2-3 kvelders jobbing. Tar tid når det er mye som skal finnes utav og måles og tilpasses og nåles og sys.

Jeg brukte en kveld bare til å måle og å finne et fornuftig mønster å ta utgangspunkt i, i tillegg til å klippe ut delene. Men når delene da lå der foran meg fant jeg ut at jeg manglet stoff til å rekke over den siste delen(som jeg ikke så jeg trengte), typisk meg! Hehe. Vims, hvem da? Men jeg fant en løsning som innvolverte kantbånd/kant istedet for dobbelt stoff, så da gikk det fint. 

Neste kveld sydde jeg sammen alt og tilpasset det. Og siste kveld kantet jeg alle sømmer med sikksakk(sånn er det uten overlock... hehe), og sydde jeg opp ermene og kanten nede, med COVERlock maskinen min! YAY! Den var kjekk å sy med gitt! 

FERDIG!

tirsdag 30. april 2013

Små vesker/lommebøker

Jeg har etter inspirasjon fra Clutchvesken sydd en del små vesker/lommebøker, og begynner å få litt dreisen på glidelåser og innerstoff. Kjekt!

Denne ble litt søt: stripete rosa stoff ute og prikkete beige stoff inni.


torsdag 25. april 2013

Sydilla!

Jeg har fått skikkelig sydilla og begynt å samle meg en god samling stoff. Noen som har noen kjekke prosjekter å anbefale, anbefal i vei:) Kjekt å endelig ha litt å ta av om jeg vil sy noe spontant! Stoff og Stil i Stavanger har gjort underverker for syinspirasjonen min! Har jeg hatt 5 besøk der på 1 måned?? Ooops, ja, det har jeg. 


Coverlock symaskin!

Jeg har kjøpt med Coverlock-maskin. Jeg SKULLE egentlig kjøpe meg en OVERlock-maskin, men etter en litt overivrig avgjørelse og litt for lite kunnskap, så fikk jeg meg en coverlockmaskin...! Haha. Jaja. Det viser seg i ettertid at jeg ikke visste at det var noe som het overlock og noe som het coverlock og at jeg måtte ha  2 maskiner(eventuelt en MEGAdyr) for å kunne sy de to sømmene jeg hadde tenkt. Men nå vet jeg det.
Hvis noen andre lurer så skal jeg kort forklare forskjellen slik jeg forstår det:
COVERLOCK: En prydsømmaskin som syr dobbel eller trippel rette sømmer på fremsiden og sikksakk på baksiden. Slik du ser på de alle fleste gensere rundt arm/håndledd og langs kanten som avslutter genseren nede. Bare kikk etter så forstår du:) Se eksempel på trippelsøm på bildet over!
OVERLOCK: En sammensyingsmaskin som sikksakker kanten og samtidig syr enrett søm for selve sammensyingen av et plagg. Dessuten kutter den også tøyet underveis. Den gjør altså 3 ting i ett. I stedet for å sy en rett søm for å sy to deler sammen, så sy sikksakken på kanten for å slippe at den revner og klippe tøyet etterpå, så gjør denne alle 3 i en operasjon. En mest brukt til stretchstoffer. Praktisk! Se etter på et hvilket som helst strechplagg og se at sømmene er slik. Jeg må få meg en slik etterhvert. :)

onsdag 10. april 2013

Glidelåsekspert?

Jeg vil nok ikke påstå jeg er noen glidelåsekspert, men jeg snappet med meg at Stoff og Stil i Stavanger skulle ha "Glidelås-workshop". Og jeg dit! Jeg tenkte rett og slett at dette KAN jeg ikke gå glipp av. Gå glipp av å bli en mulig glidelåseksperet, nei takk. Så jeg gikk og fant ut at jeg slettes ikke var så håpløs på glidelåser som jeg trodde! Heldigvis har jeg vært inne på noe, og ikke famlet helt i mørke. Men nå har jeg iallefall sett ekspertene gjøre det og jeg har satt meg et noget  ambisiøst mål... sy bukse. (Sa jeg det høyt?). HJELP.

Men nå har jeg iallefall kjøpt meg glidelåser til enhver anledning, lært å så usynlig glidelås, og å sy en synlig glidelås. Funnet ut at det finnes noe som heter usynlig glidelåsfot(Haha! Den er ikke usynlig, selvom det høres slik ut!). En verden av nye ting der ute! Herlig:) 

onsdag 27. mars 2013

Sydd min første genser!

Jeg har sydd min første genser! Det har ENDELIG kommet en "Stoff og stil"-butikk i Rogaland og jeg har allerede vært innom 2 turer. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å sy litt mer hverdagsklær, ikke bare kjoler! Så for et par uker siden kjøpte jeg meg litt stretch-stoff for å prøve meg på en kosegenser. Her er resultatet. Jeg tok bare utgangspunkt i en annen genser jeg har og jobbet videre derifra. 

Jeg ble ganske fornøyd, selvom det er 2-3 skjønnhetsfeil som jeg ser selv iallefall:) Et steg i rett retning!

mandag 18. mars 2013

Jeg har sydd en "Clutch"-veske!

Jeg har sydd en clutch-veske! Yay! Jeg har pinnet (Pinterest.com - besøk det om du ikke allerede kjenner til det!) denne DIY-vesken for lenge siden. Så fant jeg den igjen for noen uker siden og skreiv ut hele oppskriften, og først i går fikk jeg sydd den. Det går litt treigt her av og til! Oppskriften er hentet fra en kjempebra blogg med veldig bra beskrivelse som gjorde det lett å sy den og:) Oppskriften finner du her. Og Luna nektet å bevege seg lenger enn 30 cm vekk fra meg, så vi inngikk et komprimiss, hun fikk ligge på vliselinen jeg klippet i, så lenge hun holdt seg et lite stykke vekke fra saksa. Alternativene hun foreslo var: Å ligge på oppskriften, eller ligge på tøyet jeg skulle sy på. Så ja, jeg mener dette ble den beste løsningen. Søt er hun uansett:)

Her ble resultatet av min blå-turkise veske:) Fiks-ferdig!


onsdag 16. januar 2013

The Swatch Book!

Jeg har endelig funnet noe jeg har lett etter i månedsvis, eller kanskje årevis. (Jeg er en forferdelig dårlig "google'er"!) Men min kjære Even og Lisa hjalp meg i noen minutter her en dag for ei ukes tid eller to siden, og fant denne her. "Fabric for Fashion - The Swatch Book". Det er rett og slett ei bok med stoffprøver som viser alle mulige forskjellige stoffprøver av ulike typer bomull, shiffon, ull, silke osv. Supergenialt når du skal bestille stoff på nettet, eller om jeg lurer på hvilket stoff som er brukt i en oppskrift. YAY! 



mandag 7. januar 2013

Fashion designer - Eilen - haha!

Oh yes, jeg fikk det jeg virkelig ønsker meg til jul:) Jeg fikk kjempemye fint, så mye fine tanker og meninger bak årets gaver, men jeg må jo innrømme at den jeg ble aller mest giret på var jo denne! Det var Stoff og stil som kunne tilby en fin sømbyste! Even hadde fikset saken han:)

Så nå skal jeg sy! Masse. Og kanskje designe litt klær. GLEDER MEG!

mandag 10. desember 2012

Kjolen er ferdig!


Endelig så ble kjolen ferdig, og akkurat i tide! Jeg sydde til ca 1 time før jeg skulle ut...! Fant plutselig ut at jeg hadde glemt å sy siste rest hvor glidelåsen endte. Men jeg fikk ordnet det. Jeg ble ganske fornøyd med kjolen:) Det er jo en del skjønnhetsfeil, litt usymmetri og masse rare sømmer bak fasaden. Men den så bra ut og passet meg som den skal :) Og toppen har jeg "designet" selv, har ikke brukt noe mønster, men prøvd meg frem på mål fra meg.

søndag 2. desember 2012

Jeg jobber med et lite prosjekt

 Ja, jeg har holdt på i noen uker med et "lite" prosjekt. Jeg holder på å sy en ny kjole. Det gikk heller dårlig, mønsteret jeg brukte passa ikke kroppen min...(det er ikke alle kjoler som kler denne jenta her!) og jeg ga opp hele greiene ei lita uke. Men i dag starta jeg med ny giv og har i dag laget et nytt mønster selv for toppen og beholdt skjørtet fra den planlagte kjolen. Det ser lovende ut! Jeg må ut å kjøpe glidelås og grå tråd til å legge opp kjolen i lengden i morgen. Kanskje jeg rekker å bli ferdig AKKURAT i tide til julebord? Det er det som er planen!

Ser du forresten den søøøte nåleputa mi, jeg nevner det igjen: den er supersøt og supergenial, og følger med i alle sømprosjektene mine :)

fredag 16. november 2012

Et strikkepinneetui til!


 Når jeg først setter igang så setter jeg i gang. Så nå er jeg ferdig med min aller første sy-bestilling! 2 stykk strikkepinneetui av eget mønster :) Jeg kommer nok ikke til å gå inn for å få flere bestilllinger med tanke på ventetid og at kompetansen er nå så som så ennå. Men KJEKT, det er det!

Fra alle vinkler og i alle varianter!

mandag 5. november 2012

Et strikkepinneetui!

Ja, jeg ble skikkelig inspirert til å sy når symaskinen sluttet å knirke og krape. Så da ble det et strikkepinneetui til Marte, som var lovet for et par år siden. Men plutselig så har vi flyttet og pusset opp i et år og vel så det, og da har jeg ikke hatt så mye tid til å hobbiere. 

Her er litt mer detaljbilder av innsiden. Helt til venstre er det plass til heklenåler og diverse utstyr(saks osv), i midten er det plass til strikkepinner og til høyre skap det være plass til rundpinner. Det min egen design, tatt fra mitt eget hode, men det funker, jeg har nemlig laget et til meg selv først :)


søndag 4. november 2012

Symaskinreperatøren min!

Hva skulle man gjort uten en handyman i hus? Symaskinen min begynte å lage ulyder, *knirk-knirk-knirk* når jeg sydde og når jeg skulle spole på undertråd hørtes det ut som maskinen skrapte i alt som var mulig *skrap-skrap-SKRAP*. Men han handymannen min bare fjerna dekselet og smurte opp på akkurat de rette plassene og VIPS: så god som ny!