torsdag 25. april 2013

Coverlock symaskin!

Jeg har kjøpt med Coverlock-maskin. Jeg SKULLE egentlig kjøpe meg en OVERlock-maskin, men etter en litt overivrig avgjørelse og litt for lite kunnskap, så fikk jeg meg en coverlockmaskin...! Haha. Jaja. Det viser seg i ettertid at jeg ikke visste at det var noe som het overlock og noe som het coverlock og at jeg måtte ha  2 maskiner(eventuelt en MEGAdyr) for å kunne sy de to sømmene jeg hadde tenkt. Men nå vet jeg det.
Hvis noen andre lurer så skal jeg kort forklare forskjellen slik jeg forstår det:
COVERLOCK: En prydsømmaskin som syr dobbel eller trippel rette sømmer på fremsiden og sikksakk på baksiden. Slik du ser på de alle fleste gensere rundt arm/håndledd og langs kanten som avslutter genseren nede. Bare kikk etter så forstår du:) Se eksempel på trippelsøm på bildet over!
OVERLOCK: En sammensyingsmaskin som sikksakker kanten og samtidig syr enrett søm for selve sammensyingen av et plagg. Dessuten kutter den også tøyet underveis. Den gjør altså 3 ting i ett. I stedet for å sy en rett søm for å sy to deler sammen, så sy sikksakken på kanten for å slippe at den revner og klippe tøyet etterpå, så gjør denne alle 3 i en operasjon. En mest brukt til stretchstoffer. Praktisk! Se etter på et hvilket som helst strechplagg og se at sømmene er slik. Jeg må få meg en slik etterhvert. :)

2 kommentarer:

  1. Forstod ikke heeelt hva en coverlock var. Viste heller ikke at det fantes ;P meeen min plan er god: til min neste bursdag skal jeg ønske meg tilskud til en overlock maskin. Smart! Så kan vi sy alt i hele verden :)

    SvarSlett
  2. Hehe, kjempeplan! Då blir me et superteam:) Eg støtte dette forslaget!

    SvarSlett