Viser innlegg med etiketten Dessert. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Dessert. Vis alle innlegg

søndag 5. juli 2015

Sjokoladepopcorn!


Lyst på noe litt godt, men ikke så utrolig usunt? Popcorn er generelt ikke det verste du kan spise av chips og snacks, tar du litt hakket sjokolade oppi den glovarme popcornskålen får du litt sjokoladesmak på popcornet. Jeg brukte her 70% kokejokolade.

torsdag 17. juli 2014

Kokossjokolade med bær!

Dette var en meget mektig, men god koserett. Sjokolade og kokos-krem må du nesten ha litt frukt eller bær til fordi det fort kan bli mektig helt alene. Oppskriften er hentet hos lindastuhaug.blogg.no.

Oppskrift:
(2 eller 3 porsjoner)
1 vanlig stor kokosmelk(heltst santa maria økologisk for best konsistens)
20 g kakao
30 gram sukrinmelis
10 g sukrin gold
litt salt

Kokosmelken må ha stått i kjøleskap. Bruk kun den harde delen av kokosmelken. Bland denne og resten av ingrediensene sammen. Spis med oppkutta frukt, bær eller nøtter med en gang, eller ha i kjøleskapet og spis seinere. Da får en en fastere konsistens. 

fredag 27. juni 2014

Kokos-is!


Jeg fant denne oppskriften på en blogg jeg følger. Mona's kjøkkenskriverier. Veldig enkelt og kraftig god kokossmak. Jeg ville nesten hatt denne ved siden av en annen dessert/is. Nesten litt for kraftig alene. Men veldig god!

1 stor boks(4 dl ca) kokosmelk(brukte santa maria organsisk etter tips fra bloggen til mona)
93 gram rørsukker
1,65 dl vann
Sjokoladedråper

Varm opp sukker og vann til det har løst seg helt opp. Visp i kokosmelken til blandingen er helt jevn. Sett i kjøleskapet og kjøl helt ned. 

Ha i iskremmaskin og følg instruksjoner. Eller frys i vanlig fryser og gå ned og rør i massen hvert 20 minutt ca til den er så frosset at du ikke fornuftig klarer røre i den. 

NYT! 


torsdag 13. februar 2014

Sunnere sjokolade-is!

Jeg skal jo straks begynne et nytt og sunnere liv igjen og har funnet et lite plaster på såret for det. Her er en sjokolad/banan is med bare sunne ingredienser. Hvis du bruker frossen banan så smaker den faktisk veldig lite banan og veldig mye is!

Oppskrift:
(ca 2 porsjoner)
1,5 frossen banan (skåret i biter før nedfryst)
Vanlijeessens(ca 5-7 dråper eller etter smak)
1 ts kakao
Melk (jeg brukte ekstra lett) 

Ta frem blenderen. Ha i den frosne bananen, prøv å dele den litt slik at den ikke er i en stor klump. Ha i vaniljeessens, kakao og spe på med melk frem til du klarer å få blenderen til å lage en  relativt flytende masse. Skal være slik at du må spise den med skje, sugerør funka ikke før helt på slutten. 

I noen oppskrifter står det også at du kan bruke isbiter istedet for frossen banan, det har jeg ikke prøvd, men si gjerne ifra om du har prøvd:)

**Supert tips for bananer som blir brune og som du kanskje ikke vil spise som de er: frys dem ned og bruk dem her!**

torsdag 30. januar 2014

Vafler!


Jeg har lagd vafler mange ganger, men aldri funnet en oppskrift jeg syns er kjempegod. NÅ fant jeg en, endelig! Den er hentet fra Det søte liv og kalles "utsøkte vafler". Det kan  jeg si meg enig i! Det blir ca 14-16 vafler.

2 egg
150 g sukker
150 g smør
3 dl lettrømme
3 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
300 g hvetemel
1-2 ss kaldt vann

Pisk eggedosis av egg og sukker. Ha i rømme, melk, bakepulver, kardemomme, vaniljesukker og smeltet smør og bland. Spe i med hvetemel med røren er bra og ha bittelitt vann i helt til slutt.

La røren stå å svelle i 15-20 minutter før du steiker dem på middels varme i vaffeljern. Server med syltetøy eller sukker til, eller kanskje brunost?

NYT!

(NB: halv oppskrift gir ca 7-8 vafler og passer fint til 2-3 mann)

søndag 22. september 2013

Crème brûlée

Jeg har lovet min mann i månedsvis, faktisk i et helt år, at jeg skal lage hans favorittdessert Crème brûlée. Vi kjøpte nemlig en gassbrenner til akkurat dette formålet sist sommer. Tenkte det var greit å ha til eventuelle flamberinger, Crème brûlée, eller annet som det kan være relevant. Nå har jeg endelig fått prøvd meg på den egentlige retten, og med hell! Oppskriften er hentet fra "Kokeboka" fra Wenche Andersen

Oppskrift (6-8 porsjoner):
1 vaniljestang
4 dl kremfløte
1 dl helmelk
1 dl sukker
6 eggeplommer
2 ss demerarasukker/rørsukker

Forvarm steikeovnen til 150 grader. Splitt vaniljestangen på langs og ta ut alle frøene og legg i en kjele. Ha oppi fløte, melk og halve mengden sukker i gryta og kok opp. Ta blandingen av plata. Pisk eggeplommer og resten av sukkeret til en luftig eggedosis. Ta ut vaniljestangen. Pisk sammen den varme fløteblandingen i eggedosisen. Hell blandingen i porsjonsformer som rommer 1-1,5 dl. 

Ha disse prorsjonsformene i et vannbad som dekker ca halvveis opp på formene. Steik dem i ovnen i ca 40 minutter. Det er mulig de ikke er helt er helt stivnet, men det vil de gjøre når du tar dem ut og de får stivne. Kjøl ned formene og sett dem i kjøleskapet. La dem stå i kjøleskapet i noen timer eller over natten om du vil.

Rett før servering skal rørsukker på og smeltes. Du kan gjøre det på 2 måter: Med gassbrenner eller i ovnen. Med gassbrenner strør du sukkeret på toppen og varmer med gassbrenner til du ser det smelter, da får du en crispy "knekk" på toppen. På samme måte kan du gjøre det i steikeovnen. Still varmen på 250 grader, sett inn formene med rørsukker på så høyt i ovnen som mulig, med døra åpen. De er ferdige når de er gyllenbrune og som smeltet karamell på toppen.

Nyt!


tirsdag 2. juli 2013

Rabarbra- og nektarinpai


Veldig enkelt og rask smuldrepai med Rabarbra(bursdagsønske til hagen!!) og nektarin. Jeg og Lisa kokkelerte og serverte denne friske paien med litt vaniljeis!

6-8 stilker rabarbra
2 nektarin

100 g sukker
100 g mel 
100 g mykt smør

Vaniljeis /Vaniljekesam /rømme 

Skrell rabarbra og nektaring og del dem i små biter. Legg dem i bunnen av en ildfast form. Bland sammen mykt smør, sukker og smør og ha over frukten i mindre biter. Steik i ovnen i ca 200-225 grader i ca 30 minutter eller til smuldrepaien er brun og fin og gjerne til sprø på toppen! Server med is, vaniljekesam eller rømme. 

NYT!


fredag 24. mai 2013

Pavlova!

Jeg har lenge hatt lyst å lage Pavlova. Det høres jo veldig godt ut, og så falt jeg over denne oppskriften på nett og tenkte: "Ah, denne må jeg lage til Grand Prix Aften". Norske farger og fine greier! Så det fikk jeg fikset.

Oppskrift:
6 eggehviter
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
1 ts maisenna
1 ts vaniljesukker

Fyll:
5 dl kremfløte
5 dl ferdig vaniljekrem
300 g friske bær

Forvarm ovnen til 250 grader. Pisk eggehviter til skum, ha i hvitvinseddiken etterhvert. Ha så i sukker, maisenna og vanlijesukker og visp fortsatt til dette er en hvit fastere masse. Lag en sirkel på 26 cm i diameter på et bakepapir. Bre utover massen innenfor sirkelen. Sett marengsen på nederste rille og sett ned temperaturen til 100 grader. La den steike i 1 time. Ta dem ut og avkjøl. 

Rett før servering: Pisk kremen og bland i vaniljekremen. Bre utover marengsen og bre over bærene. Jeg brukte blåbær, bringebær og jordbær. 

NYT!

mandag 19. november 2012

Eplecrumble med bringebær!

Eplecrumble med bringebær var ikke godt, det var fantastisk godt!! Jeg var litt småskeptisk til at noe så enkelt skulle bli en ok dessert. Dette var noe du kan servere til mange, eller bare kose deg med det helt alaene(da slipper du å dele!). Oppskriften er hentet fra Trines matblogg

Jeg lagde 1/4 av denne oppskriften her:
75 g smør
75-100 g brunt sukker
75 g havregryn
100 g hakkede mandler
1 ts vaniljesukker
1/2 kardemomme
1/2 ts kanel
vaniljekesam
4-5 epler
1 neve bringebær
saften av 1/2 sitron

Krell eplene, del dem i jevne biter og legg dem i en ildfast form. Ha over bringebærene. Bland sammen mykt smør og sukker. Tilsett havregryn, mandler, vaniljesukker og krydder. Steik midt i ovnen på 180 grader i ca 20-25 minutter.  Server med vaniljekesam eller vaniljeis eller noe annet godt! Kjempeanledning til å smake vaniljekesam for dem som ikke har prøvd det ennå. Veldig godt! 
NYT!

tirsdag 31. juli 2012

Safranpannacotta med jordbær!

Pannacotta er godt og enkelt! Jeg var så heldig å få litt ordentlig Marokkansk safran fra Lisa som nettopp var i Marokko :) Så da måtte jeg finne noen ordentlige bruksområder. Oppskrift fra matprat.

Oppskrift:
3 plater gelantin
5 dl kremfløte
100 g sukker
1 vaniljestang
0,1 gram safran
8-10 jordbær

Kok opp fløte, sukker og vaniljestang kuttet i to. Tilsett utbløtt gelantin og rør godt om. Ha i safran. Sil så røren og ha det i skåler og ha det i kjøleskapet til det stivner(2-3t). Så er det bare og vente. Det er det kjedeligst med hele greiene!! Server med friske jordbær.

tirsdag 29. mai 2012

Nydelig lime- og sitronfromasj!

Jeg fant oppskrift på denne DEILIGE fromasjen på en blogg jeg begynte å følge nettopp, ChocoLanas matblogg. Der lå det så fint forklart og det hørtes så godt ut, så sist helg måtte det prøves! Og det ble SUPERGODT! Friskt og søtt. Anbefales.


mandag 23. april 2012

Deilig hverdagsdessert!

Bær med vaniljekesam! Nam, nam, nam!