onsdag 1. mai 2013

Hjemmelaga tortilla!

Jeg har faktisk aldri tenkt over det før, at man faktisk kan LAGE egne tortillalefser..! Det er en ting jeg alltid bare har kjøpt. Men i desperasjon en dag (eller egentlig ikke desperasjon, men mer en: "Jeg reiser ikke tilbake til butikken igjen!" Jeg glemmer alltid noe på butikken, sånn er det å være 1. klasses vims!) , så tenkte jeg at dette kan jeg vel lage. Jeg googlet tortillalefse. Hva gjorde folk før google, btw? Og vips: en hel haug forskjellige oppskrifter dukket opp! Og jeg satte i gang. Det var litt arbeid selv om selve deigen var enkel og grei. Det å kjevle ut hver enkelt tortilla og prøve å få dem i en form som passer i en rund steikepanne, DET var litt mer arbeid..! Mulig forholdet i deigen  var feil, men det var mye mel og kliss på både benk, kjevle, panne og undertegnede. Men det var godt! Så det går helt fint an å gjøre det om du har glemt å kjøpe tortilla på butikken! Dette var jo første forsøk, neste gang blir det nok lettere og mulig enda bedre? Jeg brukte denne oppskriften.

Oppskrift: 
ca 5 dl hvetemel
 1,5 ts bakepulver
 1 ts salt
 2 ts rapsolje
 2,2 varmt vann

Bland sammen det tørre først. Band så i olje og vann. La det stå i 20 minutter. Del røren i 8 biter og kjevle ut hver del til en rund lefse. Steik på relativt høy varme i ca 30 sekund på hver side. Du ser det bobler godt etterhvert og da er det på tide å snu dem. 

NYT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar