Jeg har faktisk aldri tenkt over det før, at man faktisk kan LAGE egne tortillalefser..! Det er en ting jeg alltid bare har kjøpt. Men i desperasjon en dag (eller egentlig ikke desperasjon, men mer en: "Jeg reiser ikke tilbake til butikken igjen!" Jeg glemmer alltid noe på butikken, sånn er det å være 1. klasses vims!) , så tenkte jeg at dette kan jeg vel lage. Jeg googlet tortillalefse. Hva gjorde folk før google, btw? Og vips: en hel haug forskjellige oppskrifter dukket opp! Og jeg satte i gang. Det var litt arbeid selv om selve deigen var enkel og grei. Det å kjevle ut hver enkelt tortilla og prøve å få dem i en form som passer i en rund steikepanne, DET var litt mer arbeid..! Mulig forholdet i deigen var feil, men det var mye mel og kliss på både benk, kjevle, panne og undertegnede. Men det var godt! Så det går helt fint an å gjøre det om du har glemt å kjøpe tortilla på butikken! Dette var jo første forsøk, neste gang blir det nok lettere og mulig enda bedre? Jeg brukte denne oppskriften.
Oppskrift:
ca 5 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts rapsolje
2,2 varmt vann
1,5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts rapsolje
2,2 varmt vann
Bland sammen det tørre først. Band så i olje og vann. La det stå i 20 minutter. Del røren i 8 biter og kjevle ut hver del til en rund lefse. Steik på relativt høy varme i ca 30 sekund på hver side. Du ser det bobler godt etterhvert og da er det på tide å snu dem.
NYT!

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar