lørdag 15. september 2012

Irsk biffgryte med Guinness

Jeg har forsøkt meg på nok en herlig oppskrift fra Millas mat, Irsk biffgryte med Guinness. Bare sausen i seg selv var verdt innsatsen! Det ble iallefall veldig godt, og en herlig middag du har noen timer å lage mat på :)

Oppskrift:
2 ss olje
750 g grytekjøtt eller lignende
3 ss sukker
1 grovhakket løk
2 ss hvetemel
12 skrelte sjalottløk
5 dl oksebuljong
5 dl guinness
2 ss rødvinseddik
3 hele nellikspiker
2 lauvbærblader
salt og pepper
Sopp
Potet(+smør, melk, salt og pepper)

Sett ovnen på 170 grader og sett rist på nederste rille. Brun kjøttet med litt salt og pepper. Legg over i ei ildfast gryte med lokk eller ildfast form med lokk(eller aluminiumsfolie, for oss som ikke har sånt fancy utstyr!). Ha sukker oppi gryten  og fres det brunt, tilsett hakket løk, hele sjalottløk(jeg delte de største i 2) og mel. Bland alt sammen og tildsett buljong og øl. Kok opp blandingen. Tilsett eddik, nellik, lauvbærblad og litt mer salt og pepper. Ha over lokk og la det stå i ovnen i ca 2-2,5 timer. 

Når det er ca 45 min igjen av ovntiden, sett på poteter og lag hjemmelaga potetstappe. 

Ta gryten ut av ovnen, sil ut væsken og kok ned til den tykner skikkelig. Smak til med mer salt og pepper. 

Mens den står å tykner, steik sopp med litt salt og pepper.

Server med tyttebærsyltetøy!

NYT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar