tirsdag 26. februar 2013

Indisk biffgryte

Jeg har prøvd meg på nok en indisk oppskrift. Jeg har virkelig fått smaken på indisk mat, og prøver nye retter i ny og ne. Denne så skikkelig indisk ut, men den hadde litt lite smak. Men den var mild og god. Jeg serverte den med ris, raita, nanbrød og salat. Oppskriften er hentet fra bloggen Mat på bordet.

Oppskrift:
Ca 2,5 cm ingefær
2 fedd hvitløk
400 g grytekjøtt storfe
5 grønne kardemommekapsler
3 hele nelliker
1 kanelstang
1 liten løk
1/2 ts malt koriander
1 ts malt spisskummen
2 ts paprikakrydder
1ts salt
3 ss yoghurt naturell
1/8 ts garam masala
2 dl vann
olje, pepper

Bland sammen ingefær og hvitløk i en morter/kjøkkenmaskin. Brun kjøttet i litt olje. Legg kjøttet til side. Ha olje, kardemomme, nellik og kanelstang i ei gryte og la det steike til nelliken svulmer litt. Ha oppi løk og steik til den er blank. Ha over ingefærblandingen, og resten av krydderet. Tilsett det brunede kjøttet og eventuelt saft derfra. Ha i yoghurt og vann og la det småkoke i en time eller halvvannen under lokk til kjøttet er mørt. Kok så inn sausen uten lokk mens du koker ris og tilbereder resten av tilbehøret du vil ha. En grønn salat, raita og nanbrød brukte jeg. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar