onsdag 5. september 2012

Biff stroganoff!

Nok en oppskrift hentet fra Millas mat. Første gang jeg har laget stroganoff, og den faktisk smaker som en stroganoff! Vanligvis har det bare blitt en rar blanding med mye tomatpure-smak. Denne ble veldig bra! (Litt mindre cognac anbefales, den overtok MYE smak!)

Oppskrift:
75 gr smør
1 stor finhakket løk
150 gr sjampinjong i skiver
1/2 finhakket rød paprika
2 ss tomatpure
1 1/2 ts Dijonsennep
1 ts røkt paprika
1 ts timian
1 dl oksebuljong eller fond + vann
500 gr flatbiff i tynne strimler
salt og pepper
1,5 dl cognac
2 dl seterrømme eller creme fraiche
en liten håndfull finhakket persille

Sett poteter på kok. Steik løken i litt smør, til den blir blank. Tilsett skivet sopp og steik den til den er gjennomsteikt. Ha til slutt i paprika. Ha så i krydderet, tomatpure, og buljong(jeg brukte fond og litt vann). Småkok i 5-7 minutter. Brun kjøttet godt  i en jernpanne. Tilsett cognac og flamber(min første flambering!!). Rør inn Creme fraiche i løk og soppblandingen. Bland alt sammen og la det koke i noen minutter. NYT! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar