onsdag 9. januar 2013

Karamelisert svinekjøtt med squash

Jeg har fått kommet i gang med ukesmenyer igjen etter jul og har noen nye retter på menyen hver uke, iallefall ideelt sett, og legger ut det som blir vellykket her:)

Denne uken har jeg laget karamelisert svinekjøtt med squah fra Rask mat. Det ble veldig godt, en god søt woksaus og skikkelig saftig svinekjøtt.

Oppskrift:
2-4 porsjoner ris
600 g strimlet svinekjøtt
2 fedd hvitløk
3-4 ss peanøttolje
300 g squash(1-2 stykk)
60 g brunt sukker
1/2 dl fiskesaus(evt oystersaus om du har tomt for fiskesaus...! *kremt*)
1/2 dl risvinseddik
2-3 ss frisk koriander, eller 1-2 ts tørket
asiatiske grønnsaker/wokblanding
salt og pepper

Sett på ris til koking, og skjær opp kjøtt og grønnsaker. La svinekjøttet ligge litt med 2 ss peanøttolje, salt, pepper og finhakka hvitløk. Steik svinekjøttet i 2 omganger til det har en fin steikeskorpe, røre steik squashen i ca 2x4 cm biter i 4 min på høy varme. Ha alt sammen i panna og hell over blandingen med sukker, fiskesaus og risvinseddiken. Ha koriander i helt i slutten om den er frisk, eller sammen med sausen om den er tørket. Oppskriften sier at du skal dampe asiatiske grønnsaker til, men jeg hadde i litt wokgrønnsaker i stedet for rett i woken. Da fikk jeg en tynnere saus i stedet for en litt tykkere karamelisert saus. 

NYT!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar