onsdag 21. november 2012

Sheperd's pie!

Jeg tenkte at jeg måtte forsøke meg på denne sheperd's pie'en når den kom i Rema 1000 sin topp 10 liste. Så jeg satte i gang. Jeg trodde det var noen avanserte greier, men det er det jo ikke. Lett og godt, men varmt! (Passer dårlig for sånne som meg som ikke har tid til å vente til maten er avkjølt nok til å putte i munnen, men det gikk bra!)

Oppskrift potetstappe:
1 kg poteter
1,5 dl matfløte eller melk
2 ss smør
salt og pepper
3 ss parmesan

Oppskrift fyll:
1 gulrot
1 løk
2 ss olivenolje
400 g kjøttdeig
1,5 ss tomatpuré
2,5 dl grønnsaksbuljong
1 ss maizena
2 ss vann
salt og pepper

Skru på ovnen på 200 grader.

Kok poteter, uten salt, til de er møre. Hell av vannet og smelt smøret i ei gryte. Ha oppi potetene og mos til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. 

Kutt gulrot og løk i biter og steik i olje. Ha i kjøttdeig og steik den. Når den er gjennomsteikt ha oppi tomatpuréen og bland godt sammen. Ha over grønnsaksbuljong og vann. La det koke i 5 minutter og tilsett maizenna og la det tykne. Smak til med salt og pepper. 

Ha i fyllet nederst, ha over potetstappe og strø parmesanen over toppen og steik den midt i ovnen i ca 20 minutter til toppen er fin og brun! Server med hakket persille på toppen.

NYT!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar