Denne oppskriften prøvde jeg for ei stund tilbake, jeg ble nok ikke helt overbevist. Først og fremst hadde jeg feil olje... soyaolje... Jeg tenkte: det går sikkert bra! Jeg var ikke fullt så sikker underveis, eller når jeg smakte på resultatet! Jeg tror dette har mye potensiale og kan bli godt med skikkelig olje i bruk. Når det er sagt er vel ikke dette den sunneste oppskriften da, det er jo i prinsippet frityrsteiking. Oppskrift fra Rema1000 igjen.
Oppskrift:
500 gram kjøttdeig/karbonadedeig
1 løk(bør kanskje steikes litt først om du ikke liker løk så godt)
1 egg
1 dl kremfløte
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
2 dl griljermel
1 dl solsikkeolje
300 g frosne erter
4 dl vann
2 ss smør
salt og pepper
Potetstappe(potet, smør, melk, salt og pepper)
(Steik finhakket løk litt først) Ha løk, kjøttdeig, egg, fløte, salt og pepper sammen og bland godt. Lag boller av deigen og rull dem i griljermel. Varm opp solsikkeolja(*kremt* ikke soyaolje... korttenkt Eilen!) og brun dem godt på begge sider. Kok ertene i vannet, tilsett smør, salt og pepper og bruk stavmixer og bland godt!Server med potetstappe. Og kanskje litt tyttebærsyltetøy (jeg føler meg gammel med slike anbefalinger!).
NYT!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar