lørdag 17. mai 2014

Appelsinhorn!


Dette er ei oppskrift fra Grete Roede og er hentet herfra. Jeg har lagd dem en gang før for en del år tilbake og fant frem igjen denne nå. Disse er veldig gode, og ikke helt forferdelig usunne heller(om du unner deg bare noen få!). Jeg forsøkte også å lage en variant med vanlijesaus/krem(av havre) inni, og det ble også godt!

Gjærbakst: 
50 gram margarin 
2,5 dl melk(jeg brukte havremelk)
1 pakke tørrgjær (eller 50 g fersk gjær)
1 egg
3 ss sukker
7,5 dl fibramel

Fyll:
30 gram margarin(romtemperatur)
5 ss melis
1 ss revet appelsinskall
1 ss appelsinsaft

Gjærbakst fremgangsmåte: Smelt margarin og ha i litt av væsken til du har rett temperatur. (40 grader på tørrgjær). Jeg bruker alltid termometer, for jeg får det aldri til uten. Ha i gjæren*. Ha i pisket egg, sukker og mel i blandingen og kna den til den har fin konsistens.

La deigen heve i 30 minutter.

Del deigen i to og kjevle ut den ene delen av deigen i en sirkel. Skjær i pizzastykker(8 per del). Lag fyllet med å blande sammen alle ingrediensene. Legg ei lita teskje på hver pizzastykke på den brede enden og rull sammen.

La deigen etterheve i ca 20-30 minutter.

Pensle med vann eller egg om du vil. Steik midt i ovnen på 225 grader i ca 10 minutter.

NYT!

*Et annet tips kan være å ta halve pakken tørrgjør i væsken og halve i melet, så om væsken er for varm så vil den andre delen av gjæren gjøre nytten. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar