Dette er en rett jeg har tenkt på lenge å prøve, og siden mitt forrige forsøk på helstekt kylling så tok jeg en sjangs på det igjen. Nok et fint kompromiss mellom meg og mannen:) Øl og en ny rett - alt ok! Retten i seg selv var god! Kyllingen ble saftig og god, og det var veldig enkelt å lage. Sausen som var på oppskriften jeg brukte var helt ok, men ikke noen høydere. Vil nok gjøre noe annet med sausen neste gang! Oppskriften er hentet fra Grys kjøkkenskriverier.
Oppskrift:
1 hel kylling
salt og pepper
tørket chili
1-2 fedd hvitløk
1 boks 0,5l øl
1/2 boks seterrømme(til saus)
Ris eller poteter
Salat
Gni salt, pepper, hvitløk og chili godt over hele kyllingen. Tøm ut ca 1/3 av ølet i boksen og gi det til en fornøyd mann (eller drikk det selv!). Tre kyllingen over boksen. Sett kyllingen i en ildfast form. Stek kyllingen i ovnen på ca 180 grader i 1 time. (Kan også gjøres på grillen). Kyllingen er ferdig når du stikker hull på kyliingskinnet og det kommer blank væske ut. Ta den fosiktig ut av ovnen og ta den av boksen(boksen er fort litt varm!)
Rør rømmen ut i kraften som er samlet i den ildfaste formen. Smak til med salt og pepper.
Server med ris eller poteter og salat!
NYT!


Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar