Jeg har over mange, mange år jobbet med å få til den perfekte pai. Men jeg sliter med ulike utfordringer:
1. Fyllet stivner ikke på angitt tid - eller i det hele tatt
2. Bunnen blir ikke sprø, men myk og fuktig
3. Mye væske i bunnen/under paien
4. En lett og fornuftig paideig å lage fra bunnen av
Jeg holder på å finne løsninger på alle overstående problemer og har kommet til følgende konklusjoner så langt:
1. Sørg for å ha nok fyll utenom egg/melkemassen. Blir det for lite kjøtt/grønnsaker i forhold til væsken så bruker paien mye lenger tid på å stivne. Så fyll på masse innhold og la egg/melkemassen bare være som et fyll mellom og la noe av grønnsakene stikke over massen. En annen teori er at for mye ost utgir mye væske. Så ikke overdriv!
2. Forsteik paideigen mer, jeg har funnet at du skal forsteike i ca 15 minutter, men prøv kanskje heller 20. Jeg fant et tips på nett som jeg ennå ikke har prøvd: bruk metallform istedet for keramikk. Det leder bedre varme. Jeg holder dere oppdatert:) Her har jeg ikke kommet helt i mål ennå.
3. Jeg har en teori om at det har med hvor mye væske(melk, ost) man har i iforholf til hvor mye væske som kommer fra fyllet. Eks gulrot utgir mye fuktighet, så da må man ha mindre væske i. Her har jeg ikke kommet i mål ennå!
4. Jeg har funnet en genial enkel oppskrift på millas mat, den fungerer fin-fint! Har du itillegg en foodprocessor, så er det iallefall fort gjort.
Når den perfekte oppskriften er sammensatt skal jeg blogge den. Pai er til og med noe JEG klarer sette litt sammen selv av restemat og det som passer. Da kan alle fikse det!
Har du noen tips for å få en gjennomstekt, fast og sprø pai? Takker for alle tips dere måtte ha!

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar