Dette er nok en Grete Roede-oppskrift. Jeg må bare advare: dersom noen har en gammel versjon av Grete Roedes "Lett og lettvint - hverdagsmat på 1-2-3", så ser ingen av oppskriftene veldig fristende ut. Så jeg anbefaler å se på ingrediensene istedet :) Men her er iallefall en litt redigert oppskrift på Kyllinbryst med persillesaus.
Oppskrift:
2 kyllingbrystfileter
2 gulerøtter
1/2 liten kålrot
50 g sellerirot
maldonsalt
pepper
Persillesaus:
2 sjalottløk
1/2 løk
kruspersille
4 dl vann eller noe hvitvin (jeg brukte madeira)
1/4 kyllingbuljong
2 eggeplommer
maizenna
salt
pepper
Sett på poteter og grønnsaker til kok. Fres løk, persille og sjalottløk i litt vann eller olje. Fres det til løken er blank, tilsett resten av vann/vin, kyllingbuljong og la det koke i ca 15 minutter. Mens det står og koker krydrer du kyllingfileten med maldonsalt og pepper på hver side og steiker den på høy varme i 3 minutter på hver side. La de så ligge i panna, uten varme, og hvile i 5 minutter før servering. Ta sausen over i ei bolle og la den kjøle seg ned. Pisk eggeplommene og ha i når sausen er litt avkjølt. Ha sausen i gryta igjen og varm opp - NB må ikke koke. Smak til med salt og pepper. Sil gjerne sausen før servering.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar