De blomstrer mer enn jeg har opplevd noen gang før, det er tydelig at de trivs i det nye huset :) Jeg har "alltid" (hehe, alltid hu liksom... uansett) fått de til å blomstre på ny, men aldri med stort mer enn 5-10 blomster per plante. Nå er jeg så heldig at de blomster med MASSE blomster. Jeg har en som står med 27 på en plante fordelt på 3 stilker og en som står med 28(blomster og knupper) fordelt på 5 stilker. Sånt har jeg aldri sett maken til! KJEKT (for oss orkidé-interresserte iallefall)!
Mange lurer på hvordan jeg vanner orkidéene og tar vare på dem, men det er ingen hokus pokus! Jeg vanner den over røttene 1 gang i uka der de står i potta, ca et halvt/lite vannglass per plante. Og når de får knupper og blomster så vanner jeg dem 2-3 ganger i uka så lenge det ikke ligger vann i krukken :) Har heller aldri gjødsel på dem, men det er mange som mener det er fornuftig. Plassering: med lys, men ikke direkte sollys(spesielt ikke på de stedene som får den varmeste sola midt på dagen). Står de i et vindu med direkte sollys pleier jeg ha nede persiennene, hvis ikke får de solflekker på bladene og noen ganger dør. Og det vil jeg ikke :)




Åååå er det solflekker det der grimme greiene! Lærte noe nytt :)
SvarSlett